سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان؛ هدف اصلی پژوهشکده فناوری‌های نو

رئیس پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: پیاده سازی اقتصادی دانش بنیان در کشور یکی از اهداف اصلی پژوهشکده فناوری‌های نو است.

مهناز شمشیرساز، رئیس پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: هدف اصلی از فعالیت پژوهشکده مرکز تحقیقات اتوماسیون و رباتیک راه اندازی هسته‌های فناور با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی در راستای تجاری سازی طرح‌های دانشگاهی و پیاده سازی اقتصادی دانش بنیان در کشور است.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: از ماموریت های اصلی پژوهشکده مرکز تحقیقات اتوماسیون و رباتیک در دانشگاه امیرکبیر می توان به پیش بینی و شناسایی فناوری‌های نو، ارائه راهکار‌ها برای دستیابی صنایع به آن ها، برگزاری جلسات با صنایع و سازمان‌ها در راستای شناسایی نیازها، تجاری سازی محصولات دانش بنیان، فارغ التحصیل کردن پژوهشگران فناور و مورد نیاز صنایع کشور، کمک به ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه، تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی در راستای ارائه خدمات و انجام پژوهش‌های تقاضا محور و ارتقای دانش فنی اشاره کرد. 

شمشیرساز گفت: در حال حاضر پژوهشکده مرکز تحقیقات اتوماسیون و رباتیک در دانشگاه امیرکبیر دارای ۴ گروه پژوهشی از قبیل رباتیک و اتوماسیون، مکاترونیک، نانو و ریزفناوری و مواد پیشرفته است، همچنین این پژوهشکده دارای ۷ عضو هیئت علمی تمام وقت و بیش از ۱۲۵ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی با دانشکده‌های دیگر دارد.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: هم اکنون پژوهشکده مرکز تحقیقات اتوماسیون و رباتیک در دانشگاه امیرکبیر دارای ۴ دانشجوی پسا دکتری و ۴ فارغ التحصیل دوره پسا دکتری بوده و  ۷ استاد پژوهشگر در این پژوهشکده مشغول به فعالیت هستند و دوره ۳ استاد پژوهشگر در این پژوهشکده پایان یافته همچنین بیش از ۳۰ اختراع در سطح ملی توسط اعضای هیئت علمی پژوهشکده ثبت شده است.

شمشیرساز افزود: طی سال‌های ۹۰ تا ۹۹ اعضای هیئت علمی این پژوهشکده موفق به انتشار ۳۴۸ مقاله ISI شده اند، همچنین پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی ۲ سال اخیر ۹ قرارداد صنعتی منعقد کرده و در مجموع ۱۷ قرارداد صنعتی در این پژوهشکده درحال اجراست که برخی از این قرارداد‌ها مربوط به سال‌های قبل می‌شود.

رئیس پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ارتباط پژوهشکده مرکز تحقیقات اتوماسیون و رباتیک در دانشگاه امیرکبیر با جامعه و صنعت گفت: این پژوهشکده در راستای هدف گذاری دانشگاه در حرکت است بنابراین ارتباط با صنایع و جامعه از اولویت‌های اصلی این پژوهشکده به شمار می‌رود و برنامه‌های تعیین شده برای این پژوهشکده نیز در این راستا قراردارد.

او یادآوری کرد: ارتقای  رتبه بین المللی از اهدف این پژوهشکده بوده و برای دستیابی به این هدف محور‌های همکاری با دانشگاه‌های خارج از کشور در راهنمایی و مشاوره پروژه‌های تحصیلات تکمیلی، تهیه پروپوزال بین المللی به صورت مشترک و ثبت اختراع بین المللی پیگیری می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
امید
۰۲:۵۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام . مسئولین نمی توانند مدعی باشند که در کشور اقتصاد دانش بنیان داریم در صورتی که هم اکنون بچه ها با کنکور سراسری وارد دانشگاه می شوند . اقتصاد دانش بنیان مساوی با حذف کنکور است .
تا آنجاکه ما میدانیم در سایر کشورها اقتصاد دانش بنیان یعنی مثلا شرکت سونی اریکسون میاد با دوتا دانشگاه صحبت میکنه یا خودش یک دانشگاه و مرکز اموزش تاسیس میکنه بعد بیانه صادر میکنه که هرکسی بتونه فاند یا پذیرش دانشگاه مارو بگیره در همین کمپانی سونی اریکسون مشغول کار میشه این چنین کشوری میتونه ادعا کنه که اقتصاد دانش بنیان داره . نه اینکه در ایران شما با کنکور وارد دانشگاه بشید بعد طی فرایندی یک مدرک بگیرید و دنابل کار بگردید بعد اخرش در یک حیطه دیگه مشغول کار شوید این اسمش اقتصاد دانش بنیان نیست . برای اقتصاد دانش بنیان داشتن نیاز به سیاست گذاری است که مقدمه آن همین وزارت علوم می باشد . صنعت باید دانشگاه ایجاد کنه چون شرکت نیاز به متخصص داره نه اینکه دانشگاه شرکت تاسیس کنه ! دانشگاه که نیازی به تولید نداره . متاسفانه در سال 92 در مبحث ثبت اختراعات که این قوانین تصویب شده یا نمایندگان ان زمان هیئت علمی بودند یا با دانشگاه ها رابطه مستقیم داشتند چون از نظر مبانی اسلام خود اختراع یک دارایی است و نه یک فعالیت علمی !