سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از خودکفایی نهالستان‌ها تا افزایش کمربند سبز خراسان شمالی

سال جدید طبیعت بهار را نوید می‌دهد، کاشت نهال رسم دیرینه مردم ایران است که همه ساله مردم از نیمه اسفند پیوندی عمیقتر با طبیعت می‌بندند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، استان خراسان شمالی یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور است و ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه کشاورزی دارد. بیشتر اهالی خراسان شمالی یا باغدارند و یا در کنار سایر مشاغل به کشاورزی و باغداری هم اشتغال دارند.

نهال بطور معمول در نهالستان‌ها تولید می‌شود چند سالی است که تولید نهال شناسه دار در خراسان شمالی انجام می‌شود. ایجاد نهالستان‌ها با تولید گونه‌های متنوعی از نهال‌ها در خراسان شمالی رونق بالایی دارد.

اصلاح و نوسازی باغ‌های میوه یکی از برنامه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است که همه ساله مورد توجه قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین نهاده در بخش اصلاح و نوسازی باغ‌های میوه استان نهال است و باید مورد تائید بخش نباتات قرار گیرد.

استان خراسان شمالی دارای ۲۰ نهالستان است که در آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله از انواع نهال‌ها تولید می‌شود.

نهال‌های تولید شده در ارقام میوه‌های هسته دار و دانه دار شامل سیب، گلابی، آلو، زردآلو، بادام، هلو، پسته، گردوی پیوندی، نشاء گیاهان دارویی و گل محمدی است.

محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکی از برنامه‌های اصلاح و نوسازی باغات است که همه ساله توسط باغداران استان انجام می‌شود.

شریکیان افزود:اصلاح و نوسازی باغات باهدف بهبود کمیت و کیفیت و افزایش بازار پسندی در راستای ارتقا بهره وری از عوامل تولید نظیر آب و خاک انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


به گفته‌  شریکیان تولید محصول باکیفیت، استفاده کمتر از نهاده‌ها و همچنین صرفه جویی در مصرف آب از دیگر مزایای اصلاح و نوسازی باغات به شمار می‌رود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه پایه و اساس همچنین مهمترین نهاده برای اصلاح و نوسازی باغات نهال است، عنوان کرد: نهالستان‌ها باید مجوز ثبت گواهی بذر و نهال را داشته باشد همچنین محصولات تولیدی آن‌ها فرآیندی را طی می‌کند که باید اصالت و سلامت آن مشخص باشد تا شناسه‌ای را اخذ کنند.

شناسه اخذ شده شامل محل تولید، سال تولید، نوع پایه پیوندک است که باید به درستی درج شود تا فروشندگان نهال با فاکتور فروش نهال را در اختیار متقاضیان قرار دهند و باغداران نیز با اطمینان از نتیجه کار آن را خریداری کنند.

تولید بیش از یک میلیون اصله نهال در خراسان شمالی

شریکیان افزود:در حال حاضر استان خراسان شمالی دارای ۲۰ نهاستان است که بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله انواع نهال از گونه‌های هسته دار، دانه دار، قلمه ریشه دار گل محمدی، گردوی پیوندی، انگور و نشاء گیاهان دارویی را شامل می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اعلام اینکه استان خراسان شمالی امسال رتبه هفت کشوری را در رابطه با تولید نهال شناسنامه دار کسب کرد، افزود: پارسال جهت بهبود کمی، کیفی و ارتقا عملکرد تولیدکنندگان نهال، برای اصلاح باغات و ارقام تجاری پایه‌های رویشی خریداری شد.

او با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت نهالستان‌ها ۳۰ رقم انگور تولید می‌شود، افزود:نهالستان‌های استان به خودکفایی رسیده اند و الان نهال‌های تولیدی به سایر شهر‌های کشور صادر می‌شود.

شریکیان با تاکید از باغداران خواست: نهال‌های شناسه دار را با الویت از محل نهالستان‌ها علی الخصوص نهالستان‌های مجوز دار تهیه کنند.

به گفته شریکیان نهال‌های تولیدی در نهالستان‌ها از ابتدای کاشت بذر تا زمان نصب پیوندک با نظارت کمیته فنی نهال استان است و کلیه آزمایش‌های گیاه پزشکی انجام می‌شود تا نهالی سالم و بااصالت به عمل آید و باغداران با اطمینان و بدون دغدغه استفاده کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه باغداران را از خرید نهال‌های دپو شده در کوچه و خیابان‌ها که بدون شناسه هستند و به دست دوره گرد‌ها عرضه می‌شود منع کرد و افزود:این نهال‌ها منجر به آلودگی و در نهایت نابودی باغ خواهد شد همچنین محصولات رادر یک بازه زمانی مشخص تحت الشعاع قرار می‌دهد و به باغات آسیب می‌زند.

نهال شناسه دار قانونمند و با اصالت

طاهری تولید کننده نهال استان  گفت: از سال ۱۳۸۹ مجوز تولید نهال اخذ شد و این نهالستان سالانه بالغ بر هزار و ۵۰۰ اصله نهال مجوزدار تولید می‌کند.

او افزود:قبل از ایجاد نهالستان خاک زمین آزمایش می‌شود، بعداز تایید نوع خاک، مکان نهالستان هم باید تایید شود، در ادامه بذر تهیه و ضدعفونی می‌شود.

تولید کننده نهال استان عنوان کرد: زمان پیوندک مرکز تحقیقات جهادکشاورزی نظارت می‌کند، همچنین پیوندک‌ها از مراکز مورد تایید جهادکشاورزی تهیه می‌شود.


بیشتر بخوانید


به گفته طاهری پیوندک خواب یکساله دارد، بعداز آن از ساقه و ریشه پیوندک نمونه برداری می‌شود تا مشکل نباتات یا ویروسی نداشته باشد و باغدار بدون نگرانی استفاده کند.

طاهری مشخصات یک نهال سالم را اینگونه عنوان کرد:باید قطر نهال از یک سانتی متر کمتر نباشد، نهال برچسب داشته باشد و هرچه ریشه ریشه درخت بیشتر باشد بهتر است.

او با خوشحالی از خودکفایی نهالستان‌های استان گفت:در چند سال گذشته نهال مورد نیاز استان از خراسان رضوی وارد می‌شد، اما هم اکنون خراسان شمالی به جوین، بردسکن، بیرجند، دماوند، ساری و تهران صادرات نهال دارد.

طاهری در ادامه به مشکلات نهالستان‌ها اشاره و اظهار کرد:بزرگترین مشکل تولید کنندگان نهال استان تهیه پیوندک از باغات الگو، همچنین کمبود زمین ایزوله در استان که موجب میشود نتوانیم در هر مکانی تولید نهال داشته باشیم.

او افزود: نداشتن ادوات کشاورزی و اینکه هنوز مشخص نیست نهالستان‌ها و تولید کنندگان نهال زیر نظر چه سازمانی فعالیت می‌کنند، علاوه بر این تولیدکنندگان نهال برای دریافت کود و تجهیزات کشاورزی هم مشکل دارند.

این تولیدکننده نهال گفت:نهال شناسه دار از نظر قارچ، سلامت و اصلاح نژاد بررسی شده، ولی نهال بدون شناسه هیچ کدام از این موارد در آن‌ها لحاظ نشده است.

استقبال از کاشت نهال شناسه دار

حسینی یکی از نهال فروش‌های استان گفت:در این مرکز فروش نهال شناسه دار و گاهی در تعدادی کم نهال بدون برچسب هم به فروش می‌رسد.

حسینی افزود:در شرایطی که نهال کاشته شده محصول دیگری بدهد باغدار موظف به پرداخت خسارت است.

 فراستی هم یکی از باغداران بجنورد در گفتگو با خبرنگارما گفت: درختان باغ من همه شناسه دار است و محصول باغ بسیار پربار و پر ثمر بوده است.

خودکفایی نهالستان‌های استان فرصتی فراهم می‌کند تا باغداران منطقه با زحمت کمتری نهال مورد نیاز خود را تهیه کنند و استان‌های همجوار هم این فرصت را غنیمت می‌دانند.

استفاده از نهال شناسه دار در بین باغداران رواج یافته و با نتیجه بخش بودن و پربار بودن باغات نهال شناسهدار جایگاه اصلی خود را پیدا کرده است.

در این گزارش عنوان شد، خاک، مکان نهالستان، بذر نهال و پیوندک زیر نظر مرکز تحقیقات جهادکشاورزی است، وقتی این چرخه نظارت به درستی انجام شود نتیجه حاصل موجب استفاده هر چه بیشتر باغداران خواهد شد.

رفع مشکلات تولیدکنندگان نهال و حمایت از آن‌ها موجب تولید هر چه بیشتر نهال و همچنین توسعه نهالستان‌ها و علاوه بر آن تولید نهال‌های کمیاب خواهد شد.

استفاده از نهال شناسه دار در استان و بطور قطع در کشور با اقبال بسیاری روبرو شده و در آستانه بهار بسیاری از باغداران و مردمی که با کاشت نهال به استقبال نوروز می‌روند خواهان استفاده از نهال شناسه دار و با اصالت هستند.

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.