به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سعید سیف، مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهشی اظهار کرد: در حوزه ارتباط جامعه و صنعت به همت تلاش و پشتیبانی دانشگاهها و مراکز پژوهشی اقدامات خوبی انجام شده است. طرح تحول در دانشگاهها اجرایی شده و بر اساس آخرین پایش ۷۱ دانشگاه در حوزه طرح تحول اقدامات مناسبی را انجام داده اند.
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم توضیح داد: در سال ۹۹ به طور متوسط ۶ هزار دوره مهارت آفرینی مورد توجه قرار گرفت و ۲۰۰ هزار دانشجو در این دورهها شرکت کردند که باید گفت به طور میانگین در هر دانشگاه ۹۰ دوره برگزار شده است. توانمند سازی دانشجویان خیلی خوب در حال پیشرفت است.
به گفته این مقام مسئول، مراکز هدایت شغلی برای ساماندهی بحثهای مهارت آموزی، کارآموزی کاریابی و کارورزی در ۳۹ دانشگاه ایجاد شده و حمایتهای حداقلی از آنها انجام شده است.
او افزود: در امریههای ارتباط با جامعه و صنعت که به بهبود فعالیتها و همکاری با جامعه و صنایع کمک بسزایی میکنند تاکنون ۲۹۷ امریه در دانشگاهها مشغول هستند و امیدواریم این روند ادامه یابد.
سیف گفت: فرصتهای مطالعاتی ارتباط جامعه با صنعت نیز در سال ۹۹ به ۱۱۴ نفر رسید که ابزار مناسبی است. ماموریت گرایی نیز بحث دیگری است که جزو مسائل اصلی وزارت علوم است و باید دانشگاهها متناسب با منطقه خود برای خودشان ماموریت تعیین کنند.
مدیر کل دفتر ارتباط جامعه و صنعت توضیح داد: در سال ۹۹ حدود ۳۰ طرح درباره مزیتها و استعدادهای محلی را شروع کردیم که یکی از موارد اثر گذاری دانشگاهها خواهد بود.
سیف افزود: با ۲۵ شاخص تمام دانشگاه را بررسی کردیم تا هر دانشگاه جایگاه خود و جایگاه دانشگاههای دیگر در رابطه با متوسط کشوری را به دست آورد.
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت ادامه داد: سامانه ساجد، مشابه سامانه گلستان به منظور ارزیابی گروههای آموزشی دانشگاهها راه اندازی شده است. تاکنون ۲۰ دانشگاه این سامانه را نصب کرده اند. پذیرش دانشجویان دکتری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید متناسب با قراردادهای ارتباط با صنعت و فعالیتهای تقاضا محور دانشگاهها و همچنین اعضای هیات علمی باشد.
سیف ادمه داد: با این شیوه، دانشجوی دکتری بدون برنامه جذب نمیکنیم بلکه بر اساس نیاز جامعه این جذب صورت خواهد گرفت.
او با بیان اینکه به مسائل صنعتی و روز در برنامههای درسی توجهی نمیشود، گفت: بازنگری دروس و برنامههای درسی همیشه دغدغه ما بوده است. متاسفانه به در بخش آموزش به مسائل صنعتی در برنامههای درسی توجهی نمیشود اما با اقداماتی که انجام شده در تلاشیم که این برنامهها با توجه به مسائل صنعت، به روز شود.
انتهای پیام/