سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجمن نویسندگان نوجوان در روزهای کرونایی فعال است

دهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، طیبه پور بصیری منتقد ادبی و نویسنده کودک و نوجوان در نشست دهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک گفت: در داستان‌نویسی با مطالعه و تمرین، عناصر و تکنیک‌ها را به‌صورت اکتسابی یاد می‌گیریم، اما زیبایی‌های بصری و چیدمان کلمات کافی نیست و اندیشه در اثر ادبی بسیار تأثیرگذارتر است.

او با باین اینکه رسالت یک نویسنده ابراز اندیشه‌ها و شرح جهان درونی خویش است و آنچه در پس کلمات و واژگان پنهان است عامل ماندگاری و اثرگذاری داستان است، افزود: در بستر تعلیق، بیان جزئیات باعث می‌شود که داستان‌ها با هم متفاوت باشند، چراکه یک اثر بهتر و تأثیرگذارتر باشد باید قدرت تصویرسازی را بالا ببریم و به‌جای مستقیم گویی در لفافه و کنایه سخن بگوییم.

پوربصیری با تأکید بر اینکه فضاسازی در داستان باید آن‌چنان پرداخت شود که مخاطب توانایی تجسم و تصور داشته باشد و با نویسنده همراه شده و تحت تأثیر قرار بگیرد، اظهار داشت: توصیفات دقیق و جزیی باعث ماندگاری داستان در ذهن مخاطب می‌شوند و در واقع ذکر جزئیات باعث می‌شود محتوای داستان در ذهن مخاطب ماندگار شود و در نهایت باید بدانیم که لذت دنیا به همین کشف‌های ساده از جزئیات اطرافمان است.

مربی ادبی با سابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، روابط علت و معلولی را جزء چهارچوب اصلی داستان دانست و ادامه داد: نظم و انسجام درونی در میان حوادث داستانی به‌خصوص در داستان‌های پلیسی و معمایی بسیار کلیدی و مهم است و در واقع حادثه و هیجان و کشش، جزو اصول اولیه‌ داستان‌های جنایی، پلیسی و معمایی ست و اتفاقات در این ژانر داستانی، مخاطب را وادار به پذیرش محتوا می‌کند.

نویسنده داستان «بی تو به سر نمی‌شود» در ادامه به لزوم انتخاب یک عنوان مناسب برای داستان اشاره و تصریح کرد: عنوان داستان به‌عنوان یک هویت، رسالتی به عهده دارد و باید با دقت انتخاب شود. یک عنوان مناسب باید در عین اینکه در برگیرنده‌ی محتوا باشد جزئیات و رموز داستان را فاش نسازد و لذت ادامه و کشف را از خواننده سلب نکند.

بر اساس این گزارش، دیالوگ‌نویسی، هیجان و کشش، پرهیز از توصیفات اضافی، تعلیق، رعایت زبان معیار، خصوصیات داستان کوتاه، باورپذیری، شخصیت‌پردازی و پایان‌بندی در داستان، ازجمله موارد دیگری بود که پور بصیری در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

ریحانه دهقانی، فاطیما آرزم، کیانا قلاوند، تیام رحمانی و مهسا ظهیری پور ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود پرداختند و این نشست با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

دهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور طیبه پور بصیری نویسنده و منتقد کشور، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان اندیمشک در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.