سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اصلی‌ترین دغدغه سیاست خارجی کشورمان در سال ۹۹ احیای برجام بود/ دیپلماسی منطقه‌ای در سالی که گذشت مغفول ماند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: احیای برجام اصلی‌ترین دغدغه حوزه سیاست خارجی کشورمان در سال گذشته محسوب می‌شود.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. حال نوبت آن است که نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال گذشته توسط کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

در سال گذشته ایران هم مانند تمام دنیا با ویروسی نا خوانده به نام کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کرد، اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود، ایران علاوه بر این با ویروس دیگری که در برخی از موارد بسیار مرگبار‌تر و زیان آور‌تر از کرونا بود هم روبه رو بود، ویروسی به نام تحریم که کار مسئولان کشور را برای مدیریت این وضعیت دشوار سخت‌تر هم می‌کرد. با این وجود به باور کارشناسان دستگاه دیپلماسی ما هم مانند سایر نهاد‌ها  در برخی از موارد ضعیف و در برخی دیگر قوی عمل کرده است.

حنیف غفاری کاشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد وزارت امور خارجه کشورمان در یک سال گذشته گفت: در سالی که گذشت در سیاست خارجی و وزارت امور خارجه کشورمان همان خط سیری را دیدیم که از سال ۹۲ تاکنون شاهد آن بودیم؛ خط سیری مبتنی بر دیپلماسی برجام گرایانه.

او افزود: تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد مذاکراتی بین جمهوری اسلامی ایران و تروئیکای اروپایی در خصوص راهکار‌های گذار از گره برجامی موجود بودیم که البته به نتیجه‌ای هم مانند سال‌های گذشته نرسید، چراکه ایالات متحده آمریکا و به طور خاص دولت ترامپ نمی‌خواستند در این خصوص تغییر و تحولی به وجود بیاید، در مقابل استراتژی مقاومت فعال از سوی کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران دنبال شد و در سایه همین استراتژی توانستند تاب آوری لازم را در مقابل تحریم‌های دولت ترامپ داشته باشیم.

غفاری ادامه داد: بعد از اینکه جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد و دموکرات‌ها در راس معادلات سیاسی و اجرایی کاخ سفید قرار گرفتند، ما شاهد تحرکات جدیدی در وزارت امور خارجه بر مبنای احیای برجام بودیم. در این خصوص از آبان ماه مذاکرات خاصی بین ایران و تروئیکای اروپایی برگزار شد و کمیته مشترک برجام حتی یکبار به صورت مجازی در حد وزرا برگزار شد و در آن هم شاهد بودیم که اروپا بدون توجه به بی تعهدی خود اعلام کرد که ایران باید تعهدات خود را ذیل برجام انجام دهد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در مقابل دیپلماسی برجام گرایانه ما، بازیگران اروپایی تاکتیک پیچیده سازی صحنه بازی، خرید زمان و انداختن توپ در زمین ایران را در پیش گرفتند، تصریح کرد: اکنون هم همانطور که مشخص است همان دیپلماسی از سوی وزارت امور خارجه دنبال می‌شود، دیپلماسی که از سال ۹۲ تا قبل از خروج آمریکا از برجام وجود داشت و احیای برجام اصلی‌ترین دغدغه حوزه سیاست خارجی کشورمان محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه دیپلماسی منطقه‌ای در وزارت خارجه ما در سالی که گذشت مغفول ماند، گفت: نقطه اوج این مسئله را بر سر بحران قره باغ شاهد بودیم و وزارت خارجه نتوانست به عنوان یک بازیگر فعال در این عرصه ایفای نقش کند، چراکه دیپلماسی فرامنطقه‌ای را بر دیپلماسی منطقه‌ای غلبه داده بود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.