سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حوادث چهارشنبه‌سوری را به مشکلات کرونا اضافه نکنیم

چهارشنبه آخر سال در پیش است و کارشناسان بهداشتی از مردم می‌خواهند برای پیشگیری از حوادث در خانه بمانند و از برگزاری این آیین بپرهیزند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: همه‌ساله و با نزدیک شدن به‌روز‌های پایانی سال، بسیاری از مردم و به ویژه جوانان، در آئینی سنتی چهارشنبه آخر سال را با شیوه‌های مختلف و البته در برخی از موارد خطرناک، جشن می‌گیرند، شادی‌هایی که با استفاده از مواد محترقه به آسیب‌دیدگی افراد منجر می‌شود.

هاجر عوض پور ادامه داد: اینکه روز‌ها تمامی امکانات بهداشتی و درمانی، توان و ظرفیت گروه‌های امدادی و نیرو‌های خدمات رسان به مقابله با شیوع ویروس کرونا معطوف شده، ماندن افراد در منزل و عدم شرکت در مراسم چهارشنبه آخر سال می‌تواند چرخه انتقال ویروس کرونا را در هم شکند.

او افزود: در حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال کوچک‌ترین خطا، بزرگ‌ترین حوادث را به همراه می‌آورد، ازاین‌رو از مردم استدعا می‌کنیم در شرایطی که همه امکانات برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بسیج شده، برنامه‌های مربوط به آیین چهارشنبه‌سوری را برگزار نکنند تا مشکلات جامعه کمتر شود.

این کارشناس بهداشتی بیان کرد: بروز حوادث مربوط به آیین چهارشنبه آخر سال، علاوه بر اینکه باعث به خطر افتادن سلامتی افراد می‌شود، ظرفیت مراکز بهداشتی و درمانی و توان محدود کادر درمانی را ضایع می‌کند.

عوض پور عنوان کرد: اجتماعات مردمی علاوه بر اینکه خطر شیوع ویروس خطرناک کرونا را افزایش می‌دهد باعث می‌شود تا در صورت بروز حادثه برای افراد و مراجعه آنان به مراکز درمانی و بیمارستانی، امکان ابتلای افراد در محیط‌های آلوده افزایش پیدا کند.

سهل انکاری در چهارشنبه‌سوری خسارت‌های سنگین به بار می‌آورد

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه با اشاره به اینکه از بروز حوادث چهارشنبه‌سوری می‌توان جلوگیری کرد به والدین توصیه کرد: در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر فرزندانشان را همراهی کنند، کودکان به‌هیچ‌عنوان شخصاً نباید از مواد آتش‌بازی و محترقه استفاده کنند و والدین از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی به خصوص در منزل، زیر زمین، محل کار و ... فرزندان خود را باز دارند.

او ادامه داد: از حمل مواد محترقه و آتش‌گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداً خودداری کرده و در صورت نگهداری مواد آتش‌بازی، حتی کم‌خطر حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنند.

این کارشناس بهداشتی بیان کرد: مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید، هیچ‌گاه از الکل برای آتش‌گیری مواد استفاده نکنید، هیچ‌گاه مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

او  با تاکید بر خودداری از برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری، گفت: در صورت تمایل برای برگزاری این مراسم باستانی از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و مانند آن چه در واحد‌های مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان پرهیز کنید.

عوض پور عنوان کرد: از پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت‌ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش‌سوزی است به جد خودداری کنید زیرا با توجه به شیوع پاندمی کووید ۱۹ و احتمال وجود مواد ضدعفونی الکلی سرنشینان و عابران پیاده در صورت استفاده از مواد آتش‌زا به علت درصد احتراق بالای الکل احتمال به وجود آمدن حوادث بیشتر است.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.