سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری شود

کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بمنظور پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها از خانواده‌ها خواست: از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حسین مردانی کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو و خانه تکانی مناز، بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در خصوص پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از شوینده‌ها و پاک کننده‌های خانگی تاکید کرد.

او افزود: ‏داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را باید دور از دسترس کودکان، در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگه داری شود. ‏


بیشتر بخوانید


مردانی اضافه کرد: همچنین توصیه می‌شود، ‏قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی کرد. ‏

او با بیان اینکه، الکل و بسیاری از ترکیبات ضدعفونی کننده قابلیت اشتعال دارند افزود: از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی و همچنین شعله آتش و قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در کمد‌های زیر ظرف‌شویی اجتناب شود چرا که خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‏کنجکاو از ‏این طریق بسیار بالا است. ‏

مردانی خاطر نشان کرد: ‏در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده ابتدا برچسب روی بسته بندی مطالعه شود سپس در و پنجره‌ها را بازکنید تا هوا به‌خوبی در محیط جریان داشته باشد.

او همچنین توصیه کرد: هنگام استفاده از مواد سفیدکننده و یا جرم بر در سرویس‌های بهداشتی، درب و پنجره را باز گذاشته و هواکش را روشن نمایید و پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله‌بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به‌هیچ‌عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چراکه گاز‌های تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است.

مردانی گفت: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

او ادامه داد: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی سازی استفاده نکنید و در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسید‌ها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید، این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.