سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرغ همسایه غازه!/ وقتی کالای ترک به پارچه ایرانی ترجیح داده می‌شود+ فیلم

یکی از دو کارخانه بزرگ کشور در تولید پارچه‌های کتان و جین در شاهین شهر اصفهان با تولید محصولات کاملا ایرانی تلاش کرده به رونق تولید کمک کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، تمایل به خرید کالای خارجی فرهنگی به جا مانده از دوران ضعف صنعتی و فناوری ایران است که با چاشنی غرب زدگی بروز کرده و همچنان دیده می‌شود. در این نگاه با وجود افزایش محسوس کیفیت محصولات ایرانی و حتی اقبال مشتریان خارجی به این تولیدات، همچنان شهروند ایرانی به دیده تردید به کیفیت کالا‌ها می‌نگرد و یا ترجیح می‌دهد جنسی را بخرد که نشان تجاری خارجی بر آن نقش بسته است.

ترجیح پارچه خارجی بر ایرانی

برای بررسی سلیقه مشتریان و کیفیت محصولات به برخی از واحد‌های صنفی فروش شلوار‌های جین در اصفهان سری زدیم و جواب‌های جالبی گرفتیم.

خریدار جوانی گفت: امروز شلوار‌های ترک مخاطبان بیشتری دارد و من هم علاقه بیشتری برای خرید آن‌ها دارم، چون کیفیت کار برایم مهم است.

صحبتی که جوادی فروشنده پوشاک اینطور به آن پاسخ داد: تمام اجناس ما ایرانی است، اما مشتریان علاقمند هستند همین جنس را با نام خارجی خریداری کنند حتی اگر مجبور شوند قیمت بیشتری بپردازند.

این کم رغبتی به پارچه جین ایرانی در حالیست که در شاهین شهر پارچه‌های جین با بهترین کیفیت تولید و دوخته می‌شود.

فروش پارچه ایرانی با نشان تجاری خارجی

علی دوانیان مدیرعامل کارخانه نساجی در شاهین شهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: نخ کار ما به طور کامل از پنبه است که بخش عمده آن از پنبه‌های درجه یک ایرانی تامین می‌شود.

او افزود: پارچه‌های جین و کتان ما مطابق استاندارد تولید می‌شوند و قیمت آن‌ها نصف قیمت نمونه خارجی است.

مدیرعامل کارخانه افزود: این پارچه‌های جین و کتان در کشورمان برش داده و دوخته می‌شود و به عنوان پوشاکی با کیفیت از طریق بازارچه‌های مرزی به مشتریانی از کشور‌های همسایه فروخته می‌شود.

دوانیان افزود: ما حتی از میان کشور‌هایی که هموطنانمان دنبال خرید پارچه و پوشاک آن‌ها هستند مشتری داریم، چون هم تولیداتمان با کیفیت و هم قیمت تمام شده آن کمتر است.

او با انتقاد از فروش پارچه‌های ایرانی با نشان‌های تجاری کشور‌های همسایه گفت: متاسفانه این فرهنگ در البسه فروشی جا افتاده که مرغ همسایه غاز است و مردم پوشاک خارجی را با کیفیت‌تر می‌دانند و همین سبب می‌شود برخی از تولیدکنندگان با پارچه‌های وطنی پوشاک تولید، اما با نشان خارجی عرضه کنند.

مدیرعامل کارخانه نساجی که در دوران کرونا هیچ تعدیل نیرویی نداشته است تصریح کرد: رونق کار ما به معنای اشتغالزایی برای نیروی کار ایرانی است پس مردم نباید فراموش کنند که با خرید کالای ایرانی به اشتغال هموطن خود کمک می‌کنند.

پارچه ایرانی همطراز با پارچه‌های وارداتی

ابراهیم خطا بخش رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان اظهار کرد: پارچه‌های ایرانی با کیفیت استاندارد جهانی تولید و دوخته می‌شود و باید گفت از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با نمونه خارجی ندارد.

او افزود: پوشاک موجود در بازار کاملا ایرانی است، مردم با تبلیغ فروشندگان و با اعتماد به آن‌ها اجناس را خریداری می‌کنند، پس بهتر است فروشندگان نیز کالای ایرانی با کیفیت را به مشتریانشان معرفی کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان گفت: اگر این فرهنگ سازی صورت گیرد که به جنس و نشان تجاری ایرانی اعتماد کنیم و جنس ایرانی را با نام خارجی نخریم قطعا به رونق تولید داخل کمک کرده ایم.

خطا بخش با اشاره به فعالیت ۷۰۰ واحد تولید پوشاک در اصفهان گفت: متاسفانه بیماری کرونا به تعدادی از تولید کنندگان آسیب زده و منجر به تعطیلی واحد‌های آنان شده که می‌طلبد دولت حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داشته باشد.

او گفت: با توجه به رشد صادرات محصولات نساجی استان اصفهان و افزایش کیفیت آنها، لازم است مسئولان هم برای حمایت از این صنعت اقدامات جدی تری داشته باشند.

دایر شدن میز توسعه نساجی کشور در اصفهان

ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: اصفهان قطب صنعت نساجی کشور است و از ۱۰ هزار واحد صنعتی استان هزار و هشتصد در زمینه نساجی فعالیت می‌کنند.

او افزود: این واحد‌ها زمینه اشتغال ۵۱ هزار نفر را فراهم کرده اند که ۱۰ درصد از اشتغال در بخش صنعت استان اصفهان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار کرد: در سال گذشته ۲۵۰ تن محصولات نساجی به ارزش دو میلیون دلار صادر شد که این میزان در ده ماه ۹۹ به ۷۳۶ تن به ارزش چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید.

موفق اظهار کرد: هزار و هفتصد طرح در دست اجرا در صنعت نساجی استان داریم که پس از تکمیل به جمع نساجی‌های اصفهان اضافه می‌شوند.

او افزود: میز ملی توسعه نساجی کشور هم به استان اصفهان اختصاص یافته است تا به مسائل و مشکلات این واحد‌ها رسیدگی و طرح‌هایی برای تسهیل فعالیت آن‌ها مصوب شود.

نساجی صنعتی است که بیشترین ظرفیت اشتغالزایی را دارد، موفقیت در این زمینه در گام اول در گروی تولید کالای با کیفیت و شناساندن آن به مشتریان ایرانی و خارجی است. ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی هم به حفظ اشتغال کارگر ایرانی کمک می‌کند.

 

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
بایدم مرغ همسایه غاز باشه
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
نت خیلی ظعیفه ی فکری به حال نت کنید شمارو به خدا
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
یه زمانی یزد قطب نساجی کشور بود و الآن ....
اصفهانی ها و مردم کشور ازتون تقاضا دارم به تولید خود توجه کنید
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
اینها همه مشکلش داخل کشوره نه اونطرف مرز،وقتی به تولیدات داخلی و کارگر ایرانی هیچ بهایی داده نمیشه همین میشه که مرغ همسایه غازه
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
عالییییییی بود خسته نباشید
مهدی
۱۳:۱۷ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
در زمانیکه کارگران نساجی در خیابانهای اصفهان تهران و مازندران مورد عنایت نیروهای انتظامی قرار می گرفتند فلان حجت الاسلام میلیارد میلیارد متر پارچه با کشتی از چین و ژاپن وارد کشور میکرد بدون پرداختن یک ریال عوارض گمرکی فکر کردید آنها امروز وجود ندارند
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
از ماست که بر ماست، تا وقتی به تولید ملی اهمیت ندیم وضع اشتغال و اقتصاد کشورمون خراب میمونه
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
به موضوع بسیار خوبی پرداخته شده عالیست
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
کاری کردید که مرغ همسایه غاز بشه.مقصر خودتونید و بس.
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
اینو دیگه کجای دلم بذارم
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
جنس ایرانی اگه کیفیت خوبی هم داشته باشه ، قیمت بالایی داره
پس همون خارجی بخریم بهتره
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
هرچقدرم که تولید بالا باشه وقتی گرونه هیچ فایده ای نداره.
تولید داخلی اگه قراره رونق بگیره باید قیمت مصرف کننده ش خیلی خیلی کمتر از نمونه خارجی باشه.
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
همه چیز گرونه
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
خب جنس خارجی جنسش بهتره
ایرانی
۱۰:۰۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
اگر دقت کنید یک بخاری ایرانی رابازکنید تمام ده انگشت زخم میشود علت دلسوز نبودن برای کار وبیاهمیتی به کالا دوم یک مبل درست میکنند بعد از سه سال میخواهی تغییراتی اعمال کنی متاسفانه لباس کهنه برات بجای ابر میزاره ولی پول خوبی هم میگیرند حالا ناراحیتین چرا کالای خارجی طرفدار داره