سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

اشتراک گذاری علم یکی از ویژگی‌های بارز شهر دانشگاهی جندی شاپور است

غلامی اشتراگ گذاری علم را یکی از ویژگی‌های بارز شهر دانشگاهی جندی شاپور دزفول عنوان کرد و گفت: برای احیای جندی شاپور نوین تلاش می‌کنیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه سومین کنگره بین المللی جندی شاپور گفت: اشتراک گذاری علم که یک مفهوم مدرن تلقی می‌شود، از ویژگی‌های بارز شهر دانشگاهی جندی شاپور بوده است و سازمان جهانی یونسکو نیز همواره در راهبرد‌های میان مدت و بلند مدت بر آن تاکید دارد.

او افزود: ثبت رویداد یک هزار و هفتصد و پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست رویداد‌های تجلیل سازمان یونسکو و صحه گذاشتن بر کهن‌ترین سنت دانشگاه جهان، بسیار ارزشمند و قابل ستایش است، لیکن آنچه که این رسالت را بیش از پیش بر دوش ما سنگین‌تر می‌کند، تلاش جهت احیای جندی شاپور نوین است.

غلامی بیان کرد: آنچه امروز برای آن گرد هم آمدیم بزرگداشت نقش و جایگاه پیرو و سازنده میراث علمی دانشگاه جندی شاپور و اهمیت آن در تکوین میراث علمی و آموزشی این دانشگاه ایرانی در ۱۸ قرن پیش است، چشمگیری مفهوم دانشگاه رویکرد نوین دانشگاهی نشان از وجود نگاهی عمیق، گسترده و دانش محور در زمان تشکیل دانشگاه باستانی جندی شاپور بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: فصل تعهد به مقوله علم و هنجار سازی علمی به عنوان مفهومی متعالی در تکوین تمدن جهانی، از دیگر وجوه اثربخش دانشگاه جندی شاپور باستان است. در این دانشگاه احترام به تنوع فرهنگی، مدارا، کرامت انسانی و پرهیز از خشونت و تعصب و گرایش‌های انحصارگرایانه علمی از مهم‌ترین مولفه‌های بنیادی است که در اساسنامه این دانشگاه کهن همواره پاس داشته می‌شد.

او با بیان اینکه این وضعیت در مقایسه با شرایط کنونی جامعه جهانی و شکاف دانشی و انحصارگرایی برخی قدرت‌های جهان در امر علم عظمت نگرش بالنده بنیان گذاران دانشگاه جندی شاپور را هویدا می‌سازد، ادامه داد: در واقع در این دانشگاه مفهوم توسعه پایدار دانش و ترویج آن، محور فعالیت‌های علمی و آموزشی بوده است.

غلامی بیان داشت: دانش آمومخته‌های این دانشگاه پس از فراغت از تحصیل به سرزمین و دیار خود باز گشته و امر ترویج و توسعه علم را بر عهده می‌گرفتند. تولیدات علمی این دانشگاه نقش کم نظیری در توسعه تمدن جهانی داشته است. مبارزه با بیماری‌های واگیرو کشف و معرفی انواع گیاهان دارویی، برترقرار دادن فضیلت علم و خرد در برابر ستیز و شمشیر، ساختن آزمایشگاه‌ها و لابراتور‌های علمی و پژوهشی، نهضت ترجمه ستودنی دانشگاه باستانی جندی شاپور، آثار مشرق زمین را به سان پل ارتباطی به مغرب زمین انتقال می‌داد، بسیار درخشان است. تاسیس و راه اندازی بزرگترین کتابخانه عهد باستان با حدود ۴۰۰ هزار عنوان کتاب، از دیگر شگفتی‌های شکوهمند این دانشگاه باستانی است.

او با بیان اینکه تاسیس این دانشگاه در ۱۷۵۰ سال پیش بیانگر اهتمام جدی ایرانیان به تولید خرد و معرفت در تاریخ تمدن جهان است، گفت: صرف نظر از هرگونه تعصب باید این رویداد باشکوه را ارج نهاد و بار دیگر بشریت را نسبت به کوشش نیکان دانش ستا و فرهنگ گستر، آگاه ساخت. ثبت رویداد هزار وهفتصد وپنجاهمین سال تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست رویداد‌های تجلیل سازمان یونسکو و صحه گذاشتن بر کهن‌ترین سنت دانشگاه جهان، بسیار ارزشمند وقابل ستایش است.

غلامی تصریح کرد: لیکن آنچه که این رسالت را بیش از پیش بردوش ما سنگین‌تر می‌کند، تلاش جهت احیای جندی شاپور نوین است که در پیام ازله مدیر کل یونسکو به خوبی نمود یافته است. شهر باستانی دزفول که خواستگاه این دانشگاه کهن جهانی است و دانشگاه صنعتی جندی شاپور که اکنون بار احیای نیای سرافراز خویش را بر دوش می‌کشد با حمایت حداکثری نهاد‌های داخلی و بین المللی، جهت احیای دانشگاه جندی شاپور دانشگاه نوین همت گمارند که در این راه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

او بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران به منظور احیای دوباره جایگاه دانشگاه جندی شاپور آمادگی خود را جهت میزبانی از روسای دانشگاه‌های با قدمت باستانی در جهان و درمحل دانشگاه جندی شاپوراعلام می‌دارد. تا از این رهگذر راهکار‌های عملیاتی و داد ستد‌های آموزشی علمی و فرهنگی همچون عهد باستان دوباره بر صدر همکاری‌های دانشگاهی بنشیند.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.