سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درختی ۹۰۰ ساله در تربت حیدریه به آثار میراث طبیعی پیوست

درخت سرو روستای کاج‌درخت تربت‌حیدریه در فهرست آثار میراث طبیعی کشور ثبت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی فر مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: درخت سرو کهنسال روستای کاج‌درخت به شماره ۷۳۶ در تیرماه امسال در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

او افزود: این درخت از جاذبه‌های طبیعی تربت حیدریه است که قدمتی در حدود ۹۰۰ سال دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی ادامه داد: شاخه‌های درخت کهنسال تُنُک است و قسمتی از ریشه‌های درخت به دلایلی از جمله شستشوی خاک و تردد از پای درخت، از زیر خاک بیرون آمده است همچنین قسمتی از شاخه‌های جنوبی درخت به دلیل مجاورت ساختمان مسکونی از بین رفته یا بریده شده است.


بیشتر بخوانید



مکرمی فر بیان کرد: این درخت در بین اهالی قدیمی روستا از ارزش و احترام زیادی برخوردار بوده است و بنا بر گفته معتمدین و ریش سفیدان روستا، در گذشته در پای درخت شیربرنج نذریا وگاه شیر یک یا دو روز را هم نذر می‌کرده اند.

او تصریح کرد: محدوده درخت وسعت داشته و تا فاصله دور از آن هیچ ساخت و سازی نبوده است و اهالی برای نذر و نیاز به شاخه‌های درخت نخ و پارچه میزده اند و هیچ کس جرات نداشت از شاخه‌های درخت کنده و آتش کنند و مراسم سیزده بدر در پای درخت برگزار می شد و کودکان در اطراف درخت به شادی و بازی می‌پرداخته اند.

محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: سرو کهن سال روستای کاج درخت در سال‌های اخیر با تهدید‌های انسانی و محیطی شدیدی دست و پنجه نرم کرده است و همچنان با تمام توان پابرجاست این درخت کهنسال در بین اهالی روستا و بخصوص قدیمی‌ها از ارزش بالایی برخوردار است و در قدیم برای نذری به درخت قسم میخورده اند و می‌گفته اند به پیر درخت سبز

او افزود: اهمیت اعتقادی و تاریخی کاج درخت، نقش مهمی در جذابیت گردشگری آن دارد و در صورت شناساندن درخت می‌تواند پذیرای گردشگران باشد.


انتهای پیام/ا. غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.