سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالار آملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

توسعه زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های علمی در سطح منطقه

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: در تلاشیم زبان فارسی را به عنوان یکی از زبان‌های علمی در سطح منطقه توسعه دهیم.

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امسال استادان زبان فارسی به صورت مجازی در دانشگاه های خارجی تدریس کردند.

او افزود: در ۱۹ کرسی خارج از کشور، تدریس استادان به صورت مجازی انجام شده و در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۲ هزار مدرک علمی از دانشمندان ایرانی به ثبت رسیده است. این حجم عظیم از علم که بسیاری از آن‌ها به زبان و ادبیات فارسی تهیه شده مبنای ما برای این موضوع است که بتوانیم زبان فارسی را به عنوان یکی از زبان‌های علمی در سطح منطقه توسعه دهیم.

سالار آملی تصریح کرد: نشست‌های خبری معاونت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی که سالانه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور مرکز همکاری‌های بین المللی برگزار می‌شوند به علت توسعه و گسترش زبان و ادبیات فارسی در کشور‌های دیگر خواهد بود، همچنین چگونگی روند تبدیل زبان و ادبیات فارسی به زبان علم در منطقه یکی دیگر از اهداف ما برای برگزاری اینگونه نشست هاست.

او درباره ارتباط دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های بین المللی در زمینه کرسی‌های توسعه زبان فارسی گفت: در حال حاضر با چند دانشگاه مهم دنیا به صورت مجازی برنامه‌هایی در حوزه زبان و ادبیات فارسی برگزار می‌کنیم؛ برای توسعه این زبان در دانشگاه‌های منطقه استادان مختلفی را به کشور‌های گوناگون اعزام کرده ایم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید کرد: در ۶۰ دانشگاه مهم دنیا حدود ۸ هزار و ۹۳۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند و حجم عظیمی از افرادی را تشکیل می‌دهند که به دنبال فراگیری زبان و ادبیات فارسی هستند.

او گفت: بر اساس مصوبات وزارت علوم هر داوطلب خارجی که بخواهد در دانشگاه‌های ایرانی زبان و ادبیات فارسی فرا بگیرد برای آن‌ها شرایط لازم را فراهم خواهیم کرد.

سالار آملی تصریح کرد: توسعه زبان علمی فارسی در سراسر دنیا به همت دانشجویان خارجی قابل توجه است، امروز هر فردی از هر جای دنیا که قصد بورسیه شدن برای تحصیل در کشور را داشته باشد حتما او را پذیرش می‌کنیم که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۲ هزار مدرک علمی از دانشمندان ایرانی به ثبت رسیده است و این حجم عظیم از علم که بسیاری از آن‌ها به زبان و ادبیات فارسی تهیه شده مبنای ما برای این موضوع است که بتوانیم زبان فارسی را به عنوان یکی از زبان‌های علمی در سطح منطقه در مرحله اول گسترش دهیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید کرد: بررسی‌های لازم نشان می‌دهد که بهترین عالمان و دانشمندان کشور‌های همسایه در دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده اند و این موضوع بسیار مهم بوده و باید از جایگاه علمی کشور تقدیر شود.

او گفت: در حال حاضر ۲۳۰۰ زبان آموز فارسی در دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه اصفهان، کردستان، همدان، فردوسی مشهد، تربیت مدرس، پیام نور و شهید چمران اهواز مشغول فراگیری زبان و ادبیات فارسی هستند که نشان دهنده تلاش عمده جامعه دانشگاهی برای اثرگذاری بر فرهیختگان دنیاست.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.