سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حافظ کودکان‌مان در برابر محتوای فضای مجازی باشیم

یک کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص چگونگی حفاظت از کودکان در مقابل انحرافات فضای مجازی توضیح می‌دهد.

مهرنوش قنبری، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص مضرات ناشی از فضای مجازی برای کودکان گفت: والدین باید تدبیری بیاندیشند تا کودکان خود را از مضرات سوء دنیای مجازی در امان نگاه دارند.

او افزود: اگر که کودک به مدرسه می‌رود، بنابراین؛ از فضای مجازی برای یادگیری آموزش‌های مدرسه استفاده می‌کند و اولین راه‌هایی که به ذهن والدین برای جلوگیری از ورود فرزندان خود به دنیای اینترنت می‌رسد را با مشکل مواجه می‌کند که پدر و مادر ناگزیر هستند به کودکان اجازه دسترسی به اینترنت را بدهند.

قنبری با بیان اینکه در این مواقع لازم است تا دسترسی کودکان به اینترنت، مناسب با سن آن‌ها باشد، اظهار کرد: نخست باید زمان خاصی را به کودک برای دسترسی به اینترنت و برنامه‌های آموزشی در نظر گرفت، سپس از کودک غافل نشد و در محیطی به آن اجازه استفاده از گوشی یا تبلت داد که والدین در رفت و آمد باشند و کودک از چشم پدر و مادر دور نباشد تا نظارت بیشتری صورت پذیرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بیان داشت: همچنین باید در محلی به کودک اجازه ورود به فضای مجازی داده شود که امن باشد و سامانه متناسب با سن کودکان در آن تعبیه شده یا محتوا اختصاصی و موتور‌های جستجو به شکلی تنظیم شده باشند که اجازه ورود به هر نوع برنامه و شبکه‌ای برای کودک مقدور نباشد.

مهرنوش قنبری تصریح کرد: در اینجا نیاز به برنامه‌ها و نرم افزار‌هایی است که مربوط به فرهنگ جامعه خودمان باشد تا کودک در فضایی با ملاحظات خاص فرهنگی و بومی خود قرار بگیرد که این مسئله تلاش مسئولان برای ایجاد فضای امن را می‌طلبد.

آگاهی دادن به کودکان، بهترین شیوه مقابله با آسیب‌های مجازی

او ادامه داد: پلیس فتا عملکرد مناسبی در سال‌های فعالیت خود داشته است و مانع از سوء استفاده گران در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه کودک شده است، استفاده جنسی از کودکان در گروه‌ها و شبکه‌هایی که افراد بزرگسال در آنجا حضور داشته باشند یا وارد کردن کودکان به شبکه‌های موادمخدر، گروه‌های تبهکاری و خرابکاری یا حتی ترروریستی، نمونه مهمی از انحراف کودکان در اینترنت است.

قنبری با اشاره به لزوم تربیت جنسی در کودکان و نوجوانان اذعان داشت: ما به عنوان یک والد باید با تمام حواشی مرتبط در فضای مجازی آگاه باشیم، از سواد رسانه‌ای خوبی برخوردار باشیم و بتوانیم با زبانی شیوا و روشن و به نحوی که قابل فهم و درک کودک باشد با او سخن بگوییم و عواقب ورود به سایت‌های مختلف را برای فرزندانمان توضیح دهیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی متذکر شد: آگاهی دادن یکی از بهترین شیوه‌های مقابله از آسیب‌های احتمالی در آینده و از کارآمدترین روش‌های صیانت از فرزندان است، ضمن آنکه به دلیل حضور طولانی مدت کودکان در فضای مجازی و تحرک اندک آن‌ها مشکلاتی را در مهارت‌های حسی و حرکتی و به دنبال آن عوارض چاقی، دیابت و اختلالات رفتاری و تکانشی همچون لجبازی و پرخاشگری را در پی دارد.

انتهای پیام/ن

برچسب ها: فضای مجازی ، کودکان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.