پرویز کرمی دبیر ستاد فناوریهای نرم، هویت ساز و صنایع خلاق و مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتوگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خبر عیدانه ما برای شرکتهای صنایع خلاق و هویت ساز ایجاد صندوق مالی است. ما با افتتاح صندوق مالی خلاق، ویژه صنایع خلاق و هویت ساز حمایتهای خود را از شرکتها و افرادی که در این زمینه فعالیت میکنند، افزایش میدهیم.
او افزود: تا کنون یک هزار و ۲۴۰ شرکت توانستند مجوز شرکت خلاق شدن را دریافت کنند و میتوانند از حمایتهایی که از سوی معاونت صورت میگیرد، بهره ببرند. شرکتهای خلاق، شرکت دانش بنیان نوع سوم تلقی میشوند.
دبیر ستاد فناوریهای نرم، هویت ساز و صنایع خلاق ادامه داد: یکی از اهداف ما گسترش صنایع خلاق است، ما در تمام استانها و شهرهای بزرگ خانههای خلاق ایجاد کردیم و به دنبال توسعه این حوزه در سراسر کشور هستیم.
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در راستای اهداف بین المللی معاونت علمی، مراکز نوآوری در ۱۵ کشور همسایه راه اندازی شد.
او گفت: یکی از اهداف معاونت ایجاد بستر رشد و افزایش صادرات شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها است. با ایجاد مراکز نوآوری و گسترش صادرات با کشورهای همسایه، ارزآوری قابل توجهی صورت میگیرد. شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها با مستقر شدن در این مراکز و عرضه محصول خود فرصت مناسبی برای ارتقا و ایجاد اعتبار جهانی پیدا میکنند و بستری مناسب برای رشد ایدههای نو و خلاق است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید است ولی مراجع و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند !
در این خصوص یکی از متقاضیان به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کردهاست :
کارشناس محترم با سلام، اینجانب بشخصه اعتقادی به روند مارکسیستی و وارداتی اداره اختراعات که با قانون اساسی کشور در تضاد میباشد ندارم. بر فرض مثال اداره ثبت پرونده متقاضی را در مجموع به حداقل ۵۰ مرجع ارسال کند و پرونده ۳ ماه در هر مرجع طبق قانون توقف کند تا یکی از این مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوری قرار دهند، این یعنی اتلاف وقت چیزی حدود ۸ سال و پرداخت هزینه چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان. در حال حاضر ۱۱ مرجع در پروندههای قبلی اعلام کردهاند داور متخصص ندارند!. اولا بعد از ۸ سال پرونده به چه درد متقاضی میخورد؟، دوم اینکه اگر متقاضیان بخواهند 30 اظهارنامه با این روند ثبت کنند یه چیزی حدود 900 میلیون باید هزینه کنند (بنظر شما امکان ثبت اختراع به صورت غیر مستقیم از اینجانب سلب نشدهاست ؟)، ایا بعد از اینکه سند را دریافت کردم همین دولت (قوه مجریه) این هزینه را میتواند طی فرآیندی به اینجانب برگرداند (به قول دوستمون خود سند اختراع ۵ کیلو روغن نباتی ارزش دارد ؟)، یا قرار است متقاضی در جامعه رها شود ؟. در اداره شما مردم دو دسته هستند برخی با سرمایههای خود اختراع ثبت میکنند برخی با داراییهای خود. اشخاصی که با دارایی خود اختراع ثبت میکنند مثل اعضا هیئت علمی، اشخاصی که به بدنه آزمایشگاه و پژوهشگاهها متصل هستند، این افراد هر هزینه ای بابت اختراع انجام میدهند دولت طی فرآیندی این هزینه را به آنها برگشت میدهد یا از طریق گرنت دانشگاهی یا از طریق پژوهش تولید. یعنی این وسط فقط پول جابجا میشود و کسی ضرر نمیکند. دسته دوم کسانی هستند که با سرمایههای خود اختراع انجام میدهند مثل افراد که مدارک عالیه دانشگاهی دارند مشغول کار هستند اما به بدنه دولت وصل نیستند، این افراد تحت هر شرایطی اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آنها هم سرمایه خود را از دست دادهاند و هم دارایی خود را که همان اختراع میباشد. چون این افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول یک مرحله بیشتر برای فرایند ثبت انرژی صرف کنند، این روند به صورتی طراحی شده که به مرور زمان قشر متوسط جامعه که ابزار تولید را در اختیار دارد منحل خواهد شد