سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهانگیری در یزد:

آفت برخی از پروژه‌ها، طولانی شدن زمان اجرا است/ اقتصاد را با دستورالعمل و بخشنامه نمی‌شود اداره کرد

معاون اول رئیس جمهور گفت: اقتصاد ساز و کار علمی خودش را دارد و نمی‌توان اقتصاد را با دستورالعمل و بخشنامه اداره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزدگفت: به رغم مشکلاتی که در زمینه فروش نفت داشتیم، حتی یک دلار از پول نفت تلف نشد و حتی یک بابک زنجانی کوچک شکل نگرفت، زیرا همه دقت‌ها لحاظ شد.

او با اشاره به اینکه یزدی‌ها همواره برای حل مشکلی راهکار دارند و از این رهگذر به نتایج مطلوب نیز رسیده‌اند، اظهار داشت: صبوری و قناعت یزدی‌ها از مهمترین شاخص‌های اخلاقی توسعه است.

او عنوان کرد: هدف عالی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب در ۲۴ بند با پنج رویکرد اعلام کردند، باید در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد و فقط مختص دستگاه‌های اقتصادی نیست.

جهانگیری بیان کرد: نتیجه اقتصاد مقاومتی باید این باشد که در برابر تکانه‌هایی که به اقتصاد کشور وارد می‌شود، اقتصاد از هم نپاشد و سرپا باشد که در طول دو سه سال اخیر سه تکانه مهم و اساسی داشتیم که یکی از آن‌ها کاهش شدید قیمت نفت بود.

او تحریم‌های جدید را نیز یکی از دوره‌های استثنایی دانست و گفت: این تحریم‌ها هنوز تمام نشده و آمریکایی‌ها هنوز تحریم‌های ظالمانه ضد حقوق بشر خود را ادامه می‌دهند و اگر به دنبال مذاکره هستند، باید این تحریم‌ها را بردارند و تا این اتفاق نیفتاده، معتقدیم که هنوز در جنگ اقتصادی هستیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: بازدهی عملکرد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها خوب بوده و پروژه‌های خوبی تعریف شده و توانستیم از این اوضاع عبور کنیم.

جهانگیری اظهار داشت: همین سوال اکنون برای مردم ایجاد شده و عده‌ای می‌پرسند چرا دارو‌های ضروری کمیاب شده، اما ماشین‌های لوکس وارد می‌شود.

او افزود: ما از لحاظ قانونی نمی‌توانستیم واردات برخی کالا‌ها را ممنوع کنیم با این وجود برخی کالا‌ها را ممنوع کردیم و سوالاتی نیز در این زمینه متوجه دولت شد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد ساز و کار علمی خودش را دارد، تصریح کرد: ممنوع کردن واردات و صادرات مربوط به دوران سخت جنگی است و نمی‌توان اقتصاد را با دستورالعمل و بخشنامه اداره کرد.

جهانگیری اظهار داشت: رشد کارگاه‌های صنعتی در ۹ ماهه امسال بالای ۱۰.۸ درصد بود حتی ریزش شغلی که در اثر کرونا پیدا کردیم در بهار سال ۹۸، بیشتر از بهار ۹۹ بود به نحوی که در بهار ۹۸ در بخش صنعت و کشاورزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریزش شغلی داشتیم که بهار امسال افت شغلی به یک میلیون نفر در بخش صنعت رسید.

او ادامه داد: در تابستان بخش صنعت تقریباً صفر شد و صنعت و کشاورزی کشور که جهت گیری اصلی اقتصاد مقاومتی بود، توانست در شرایط کرونا استقامت کند.

جهانگیری با اشاره به بخش خدمات بیشترین آسیب را از کرونا دید، افزود: وقتی سفر تعطیل می‌شود، بسیاری از شغل‌ها ریزش می‌کند و بسیاری از کار‌های خدماتی دچار مشکل می‌شود و تبعات خود را دارد و کرونا بیشتر، کار‌های خدماتی را تحت تأثیر قرار داد.

او ادامه داد: در این دوره از همه ظرفیت‌های کشور برای سر پا نگاه داشتن تولید کشور استفاده شد و یکی از کار‌هایی که در راستای استفاده از ظرفیت داخلی کشور انجام شد، حذف بسیاری از کالا‌ها از حوزه واردات و تولید آن در داخل کشور بود.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: یکی از کار‌هایی که در سال ۹۷ با خروج ترامپ از برجام انجام شد، اجرای سیاست ارزی بود که کار‌های گسترده‌ای از جمله راه اندازی سامانه نیمایی، استخراج لیست واردات و صادرات و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی بود.

او افزود: در مرداد ماه، وقتی سیاست‌های تجاری و ارزی تدوین و تصویب شد، تصمیم گرفتیم که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را ثابت کنیم که بتوانیم کالا‌های اساسی و دارو و … را وارد کنیم.

جهانگیری ادامه داد: تأمین مالی کشور در زمان تحریم یک موضوع مهم بود و یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کاهش اتکای بودجه به نفت بود که یک تصمیم گیری راهبردی را در این زمینه انجام دادیم.

او تاکید کرد: تا اوایل اسفند از ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور که هزینه شد، ۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمد نفت بود ضمن اینکه امسال تا این مقطع ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه اقتصادی تخصیص دادیم و اجازه ندادیم روند عمرانی کشور متوقف شود که این از برکات اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری تصریح کرد: اگر اقتصاد مقاومتی نبود نمی‌توانستیم بودجه کشور را به این شکل تأمین کنیم و اگر اقتصاد مقاومتی نبود نمی‌توانستیم در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم.

او عنوان کرد: وقتی نفت ما را نخریدند، به دنبال راه‌های مختلف رفتیم و مدعیان پرادعا که فقط به دنبال فضاسازی بودند حتی نتوانستند یک بشکه نفت برای ما بفروشند و ما با دور زدن تحریم‌ها فروختیم و پول آن را با ده‌ها ریسک و خطر به دست آوردیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: تا این لحظه یک دلار از پول نفت تلف نشده و یک بابک زنجانی کوچک هم به وجود نیامد، زیرا همه دقت‌ها لحاظ شد.

جهانگیری افزود: در سال ۹۸ وقتی دیدیم که نمی‌توانیم نفت به اندازه کافی بفروشیم، برخی کالا‌ها مثل شکر و برنج و لاستیک کامیون را به سمت تولید داخل رفتیم و هر کجا جواب نداد به سمت واردات با ارز دولتی رفتیم.

 آفت برخی از پروژه‌ها، طولانی شدن زمان اجرا است

 معاون اول رئیس جمهور گفت: اجرای برخی پروژه‌های عمرانی در کشور به دلیل برخی موانع، سالیان متمادی به طول می‌انجامد که از آفات این بخش است و شیرینی و لذت بهره برداری از طرح‌ها را از بین می‌برد.

او افزود: میانگین زمان اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در زمینه صنایع گاز، نفت، پتروشمی و فولاد که باید حدود ۸ سال باشد که گاه تا ۵ سال کاهش یافته و اینکه اجرای یک طرح فرهنگی در استان یزد که سابقه پایتختی کتاب ایران را دارد، ۲۵ سال طول بکشید، قابل پذیرش نیست و دولت به تکمیل چنین طرح‌هایی اهتمام جدی داشته است.

او کتابخانه‌ها را جزو مهمترین مکان‌های فرهنگی دانست و ادامه داد: با وجود توسعه فضای مجازی در سال‌های اخیر، هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد و هنوز هم از ابزار مهم انتقال دهنده فرهنگ، تمدن و رشد جوامع بشری است.

جهانگیری در ادامه گفت: یکی از مشکلات کتابخانه مرکزی یزد، قرار گرفتن آن در حریم آثار تاریخی شهر بوده که این موضوع باعث شد تا ارتفاع این ساختمان کوتاه‌تر شود و دولت در این زمینه تقید خود را نسبت به الزام رعایت حریم میراث فرهنگی نشان داد.

معاون اول رئیس جمهور از یزد به عنوان نگین تاریخی ایران و جهان یاد کرد و افزود: ثبت جهانی یزد یکی از دروازه‌های ثبت جهانی سایر آثار ایران است و این شهر از محبوب‌ترین شهر‌های دنیاست که سازمان‌های جهانی روی سبک معماری منحصر به فرد آن متمرکز شده اند.

او همچنین در خصوص مشکلات حقوق و درآمد کارکنان کتابخانه‌های عمومی نیز گفت: در خصوص مشکلات کارکنان کتابخانه‌ها در رابطه با نبود افزایش ۵۰ درصدی حقوق آنان، اولین بار است که از این موضوع مطلع شده ام و حتما برای رفع این مشکل پیگیری‌های لازم را به عمل می‌آورم.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
کمال
۱۰:۳۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
پس طرح اقدام ملی مسکن چی شد الان 7 ماهه 40 میلیون تومان پول به حساب بانک مسکن واریز کرده ایم اما هنوز اداره مسکن و شهرسازی یزد می گوید زمین پروژه توسط دولت واگذار نمیشه
شما زمین بدهید بعد بگوید افت طولانی نشدن زمان اجرای پروژه است
ناشناس
۰۶:۲۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
جنابعالی خیلی شعار دادی ولی حاضر به انجامش نیستی ...وقتی نمی توانی انجامش بدی استعفا بده استعفا ...
ناشناس
۰۶:۲۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
کنجاله سویا و غذای دام چرا در داخل کشور قابل ساخت نیست که باید این همه مشکلات داشته باشیم
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام. آفت اقتصاد ایران، اسحاق جهانگیری است.
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
به نظرم آقا اون مسئولینی است که به ملتش ظلم میکنه که خون ملتو بجوش اورده
احمد علی
۲۳:۰۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
آفت برخی ممالک هم مسئولین از خود راضی و دروغگو است
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
ایقد نگید اوضاع خوزستان بحرانیه وقتی دولت درخواست مسوولین استانو رد کرد دیگه چیکار دارین فقط از استانهای دیگه نیان خوزستان بذارید بقیه مردمم مث زمان جنگ بمیریم
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
توراخدا جمع کنید دارودسته تون را کشورپیرشد ازدست شماها جناب معاون
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
گفتی ولی چقدر دیر
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
وجود مدیران ناکارآمد و غربگرا خودش آفت است
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
همگی دعا کنیم (:
بختیاری
۲۱:۲۰ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
وقتی بیشتر پروژه های ملی را در بیابانهای خالی می‌سازید و بفکر ساخت این پروژه های ملی در دل رشته کوههای مستحکم و پر جمعیت نبودید و نیستید بدانید همیشه در جاهایی ضرر خواهید کرد.
استانهای بیابانی بیش از ظرفیتشان پروژه ملی دارند که این یک زنگ خطر است.
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
کی میروید
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
فقط می دونم خدا کنه کسی بخواهد کار انجام دهد شما ها نمی خواهید کشور آباد شود وگرنه یه گاز رسانی به بندر عباس چند ماه انجام شد از انقلاب 43 سال می گذرد
ا
۱۹:۵۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
چنان رونقی ایجاد کنیم که بی سابقه باشد
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
اقتصاد را با بخشنامه نمیشه اداره کرد !!!!!
ساعت خواب !
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
شما حرف نزن
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
سلام.خوش به حال مردم کشوری که چنین مسؤلینی دارند .چرا در مملکت ما این افراد در راس امور نیستند
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
ملت شریف ایران یادتون هست ثانیه ای جنسا چندین برابر میشد، یادتون هست همه دلارا را دادن به آشناهای خودشون، یادتون هست همه اطرافیانشون شده بودن وارد کننده. ملت شریف ایران یادتونه
طاهر
۱۹:۱۷ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
عجب
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
گرانیییییی
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
خوب پس ارز۴۲۰۰کیاخوردندمردم که ندیدندجناب!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
امثال صادق خرازی که به جهانگیری پر و بال دادند باید پاسخگوی این وضعیت باشند
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
ربطی به جهانگیری یا این دولت و آن دولت نداره هیچ اراده یا ظرفیتی در مسئودان برای حل مشکلات معیشتی مردم وجود نداره
ما مدت هاست که از کل قوای سه گانه نا امیدیم
احمد
۱۷:۲۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
بله اقتصاد با بخشنامه و دستورالعمل نمیشود بلکه با ید دوتا داداش گل داشته باشی و ارز 4200 اونوقت. پنجاه پنجاه با مردم
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
جانا سخن از زبان ما میگویی!
ولی فکر کنم شما حق نداری از کلمه باید استفاده کنی!
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
اسحاق یادته از خواب بیدار می شدی موز میشد 60000تومان .گوشت میشد 250000 تومان . بسته میشد 300000 تومان .
a.n
۱۷:۱۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
این آقایان مثل اینکه فراموش کرده اند، یا فکر میکنند ما فراموش کرده ایم، که دولتشان با شعار برداشتن تحریم‌ها، با دمکراسی و مذاکره با با مدل خودشون و هزار وعده و وعید،با عناوینی مثل بهتر شدن اقتصاد و معیشت ،تقویت پولملی،اشتغال،حقوق شهروندی و،،،، اعتماد ما را جلب کردند،و رای آوردند،وگرنه اگر مسأله تحریمه که 42 ساله که تحریمیم ، ولی درهیچ دولتی،(حتی دولت آقای خاتمی که دولتی ضعیف و وابسته به غرب بود) مثل دولت شما ، مملکت اینقدر رها و بی حساب و کتاب و بی تدبیر و برنامه و غرق در فساد و رانت و دلالی و ثباتی،نبوده.
#لااقل از مردم عذرخواهی کنید#و# باید در برخی مسائل پاسخگو باشید#، *نه سخنران مدعی*!
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
احسنت
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
نمیدونم نمکی وزیر بهداشت یا روحانی ??? همه تصمیمات روحانی میگیره نمیذاره اون حرف بزنه کلشکی جاتون باهم عوض میکردین
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
ناآگاهی (یا انکار) آقای جهانگیری از سوء مدیریت دولت تدبیر زشت است.
مصطفی
۱۷:۰۰ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
باز از خودت لطیفه دَر کَردی!!
مصطفی
۱۶:۵۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
عمو یادگار خوابی یا بیدار؟
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
اگه با قاشق مسیر تهران شمال رو کنده بودین تا الان جاده آماده بود
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
اتوبان تهران شمال مطلقا اولویت کشور نیست. نباید این قدر پول خرج آن بشود. ببستر به درد پول دارهایی می خورد که شمال ویلا دارند.
مصطفی
۱۷:۱۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
گر مُشتی مور بدین کار جاده می‌گماردیم اکنون بر روی جاده‌اش می‌راندیم.
بختیاری
۲۱:۲۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
بزرگراه تهران شمال از پروژه های بزرگ کشور است این آزاد راه میتواند بین تهران چابهار هم ایجاد شود انموقع همه خواهید فهمید که جنوب شمال ایران چه گلستانی میشود.
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
ارز جهانگيرى جواب مى ده ؟!!!
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
اقتصاد را فقط با برجام 1و2و3و.....میتوان چرخاند؟؟؟!!!!!
JAVID
۱۶:۲۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
اقاي جهانگيري عزيز شما لطفا فقط يكي از دستاوردهايي كه در شعارهاي انتخاباتي بود را بفرماييد كه عملي شده است . در طول اين چند سال از دولت محترم چيزي بجز صدور دستورالعمل و تعرفه هاي جديد و نرخهاي جديد چيزي نديده ايم . شما اگر شعار نميدهيد لطفا يك مورد كه انجام داده و مثبت بوده است را نام ببريد
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
جناب بفرما کار کن، سنگین ترین کار تو بلند کر ن یه خودکار که اونم به نفع مردم نمینویسه
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
وامید که امید کلی جوونو نا امید کردی.
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
دولت محترم معاون رئیس جمهورمحترم باآمدن شما اقتصادروبه رشدوشکوفائی رسیدشرکتها ورشکست وتعطیل شدکارگران درسرتاسرکشوربیکارشدندتورم وگرانی به۹۵درصدرسیدمدرسه های دولتی اکثراتبدیل به هیآت امنائی شدند
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
گرانی به۹۵درصدرسید یابه۹۵برابر رسید?
حامد
۱۵:۱۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
چرخش راه نیفتاد حاج اقااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
بابا تو که الان راس کار هستی . عملی انجام بده . چرا فقط سخنرانی می کنی
ای داد ای بیداد
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
آخه این دولت امیدوتدبیر به غیراز سخنرانی کردن هیچ کاری از دستش بر نمیاد .......
نا دستور العمل
۱۵:۰۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
ولمون کن بابا
8 ساله با همین حرفا سر کار گذاشتن مردمو!!!
نه که خیلی هم به دستور العملها عمی میکنن؟؟!!!!
میبینین که بورس چقدر موفق بوده همش برا خاطر اینه که بی دستور العمل اداره شده!!!!!
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
۸سال دوم
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
عجبااااااا......جناب جهانگیری پس میشه لطف کنید که چطور میتوان اقتصادرو اداره کردآقایون دولت امیدوتدبیر.........
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
نه نمیتوانه