سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

طرح شبنم برای مبارزه با قاچاق کالا به کجا رسید؟

یک مقام مسئول گفت: طرح شبنم تنها به دلیل ایراداتی که داشت متوقف شد و اکنون سامانه‌های شناسه کالا و رهگیری نیز همان هدف را دنبال می‌کنند.

امیر محمد پرهام فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به انتقادات برخی از اصناف پیرامون اجرایی نشدن طرح شبنم، ضمن اشاره به اینکه هدف ایجاد چنین طرح‌هایی، شناسایی کالای قاچاق در سطح عرضه است، توضیح داد: طرح شبنم در حقیقت طرحی بود که منجر به شناسایی کالای قاچاق در سطح عرضه می‌شد، بنابراین در حال حاضر هم هدف تغییری نکرده است.

او افزود: با تصویب قانون مبارزه با قاچاق در سال ۹۲، دولت مکلف شده که شناسایی کالا و رهگیری را اجرایی کند. اساس پیش‌بینی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمینه شناسایی کالا و رهگیری، ادامه همان مسیر است؛ یعنی، هدف تغییری نداشته و ابزار تغییر کرده است.

پرهام فر ادامه داد: تلاش شد تا ایرادات طرح شبنم با سامانه شناسایی کالا که زیرسامانه جامع تجارت است، مرتفع شود. بنابراین، طرح شبنم صرفاً به دلیل ایراداتی که داشت و اتفاقاتی که در مقام اجرا رخ داد، متوقف شد.

او ضمن تاکید مجدد بر هدف طرح شبنم در مبارزه با قاچاق کالا، اظهار کرد: اکنون همین موضوع با امکان رصد و استعلام کالا فراهم شده است؛ یعنی، سامانه شناسایی و رهگیری کالا، امکان رصد و استعلام کالا را فراهم می‌کند.


بیشتر بخوانید


گفتنی است، شناسه‌ای که روی کالا درج می‌شود، اطلاعاتی را به خریدار می‌دهد که با استعلام این کالا از بانک اطلاعاتی سامانه جامع تجارت، می‌تواند نسبت به قانونی بودن این کالا اطمینان حاصل کند و بنابراین مسیر، همان مسیر است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
متاسفانه به دلیل شوهر کردن شبنم این طرح ناتمام ماند