سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت تقویت تجارت خارجی خراسان رضوی، با سرمایه گذاری در عرصه برندینگ

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به منظور موفقیت در عرصه تجارت خارجی، حفظ بازار و تقویت آن باید نسبت به سرمایه گذاری در حوزه برندسازی در کشورمان سرمایه‌گذاری شود و از بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به این حوزه، حمایت به عمل آید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از برند به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی‌های بنگاه‌های اقتصادی‌ها نام برد و بر نقش و اهمیت آن در حوزه صادرات تاکید کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت به طور اخص در این زمینه اقداماتی را انجام داده است و همه ساله این مقوله در بسته صادراتی دیده شده و تسهیلاتی برای این منظور لحاظ می‌شود.

او افزود: حال هر چند که یکسری برندسازی‌هایی به طور اخص در محصول زعفران انجام شده، اما باید قبول کرد که هنوز در مقوله مذکور، اول راه هستیم و جای کار بسیاری وجود دارد.

زمینه سازی برای ورود به بازار بلاروس

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: دو رویکرد را در بحث صادرات می‌توان مدنظر قرار داد؛ توسعه بازار‌های موجود و ورود به بازار‌های جدید.

امیرفخریان بیان کرد: شرایط خاصی که هم‌اکنون بر تجارت خارجی ایران حاکم است، اما با این وجود باید بحث توسعه بازار برای محصولات صادراتی کشورمان، دنبال شود. در خصوص ورود به بازار‌های جدید نیز باید عنوان کرد که حداقل ۱ الی ۲ بازار در کشور‌های اوراسیا از جمله بلاروس برای کشور ما جدید است که می‌توان ورود به این بازار‌ها را در اولویت قرار داده و از مزیت تجارت ترجیحی با کشور‌های اوراسیا برای تحقق آن بهره بگیریم تا در این بازار‌ها توفیق بیشتری حاصل شود.

او تصریح کرد: لازم به ذکر است که بیشتر تجارت خارجی رقبای منطقه‌ای ما مانند ترکیه و هند با کشور‌هایی است که تعرفه ترجیحی دارند و یا عضو موافقت نامه‌های تجاری هستند؛ لذا ما نیز باید از ظرفیت موافقت نامه‌های تجاری مان استفاده کرده و سهم مان را در بازار آن کشور‌ها افزایش دهیم.


بیشتربخوانید



رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی تقویت صنایع اقتصاد دانش بنیان (های تک) را راهکاری برای خروج از اقتصاد تک محصولی عنوان و تاکید کرد: در این صورت است که می‌توانیم شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتری در صنایع مختلف باشیم. در چند سال اخیر شاهد رشد خوبی را در این بخش بوده ایم، به طوری که صنایع دانش بنیان چه در بحث کالا و چه در مقوله تولید خدمات و نرم افزارها، توفیقات خوبی حاصل کرده اند و حتی در بحث صادرات به کشور‌های اروپایی نیز گام‌های ارزنده‌ای برداشته شده، اما با توجه به عدم دسترسی به آمار گمرک نمی‌توانیم ارزیابی مشخصی از سهم «های تک» در سبد صادراتی استان، ارائه نماییم.

مزیت‌های صادراتی خراسان رضوی کدامند؟

امیرفخریان، بر تقویت سرمایه گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها در بخش‌های دارای مزیت تجاری تاکید و اظهار کرد: زعفران (به عنوان کالای نخست صادراتی استان)، گیاهان دارویی، پسته، زرشک و خشکبار از جمله مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی خراسان رضوی محسوب می‌شوند. همچنین در بخش تولیدات صنعتی- صادراتی نیز می‌توان به کفپوش ها، پوشاک، صنایع معدنی، صنایع ساختمانی، صنایع شیمیایی، صنایع تبدیلی و صنایع دارویی اشاره کرد. البته ناگفته نماند زیورآلات شامل مصنوعات طلا، نقره و فیروزه و فرش دستباف نیز از دیگر مزیت‌های صادراتی استان ما به شمار می‌آیند.

او افزود: طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان در خصوص مزیت‌های صادراتی برگزار شده و تمامی سعی ما بر آن بوده تا بتوانیم مسائل و مشکلات مربوطه را در موضوع صدور این محصولات، احصا نماییم و پیشنهادات کارشناسی برای افزایش صادرات و کاهش مشکلات ارائه دهیم، علاوه بر این، طرح‌های پیشنهادی نیز در این خصوص تهیه و به وزارت صمت ارسال شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تغییراتی که در هدفگذاری صادراتی استان به دلیل تشدید تحریم‌ها و شیوع کرونا ایجاد شده، ادامه داد: بحث اتحادیه اقتصادی اوراسیا و استفاده از مزیت‌های ناشی از انعقاد تفاهم نامه با این اتحادیه در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر این مبحث یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی تجارت خارجی کشور است. نکته حائز اهمیت آن است که پیمان تجارت ترجیحی با اتحادیه یاد شده فرصت بسیار خوبی را پیش روی ما قرار داده تا بتوانیم مراودات اقتصادی مان را افزایش دهیم. به همین منظور تاکنون جلسات مختلفی در این خصوص با همکاری اتاق بازرگانی برگزار شده است تا تجار به افزایش تعاملات تجاری با کشور‌های اوراسیا ترغیب شوند و بدین ترتیب تحریم‌ها را کم‌اثرتر کنیم. همچنین براساس هدف گذاری صادراتی استان، وظایف هر یک از دستگاه‌ها در کارگروه توسعه صادرات مصوب شده و به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ و بسیاری از آن‌ها نیز محقق شده است.

انتهای پیام//ف. ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.