سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

نسخه پیچی بیمه‌ها با اینترنت پردردسر + فیلم

حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی در حالی اجرایی شده است که برخی معتقدند آماده نبودن زیرساخت‌ها نسخه این طرح را خواهد پیچاند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، همیشه فکر می‌کردم اگر روزی انواع و اقسام بیماری‌های مسری و غیر مسری آدم را نکشد، حتماً طرح‌هایی که قرار بود داغ این بیماری‌ها را کم کند و نیمه کاره رها شدند و ما ماندیم با هزار فکر و خیال یک روزی کار ما را می‌سازد، از راه اندازی انواع و اقسام سامانه‌های سلامت و طرح پزشک خانواده که خودش داستانی دارد تا اجباری شدن کارتخوان پزشکان که معلوم هم نشد بالاخره پزشکان کارتخواندار شدند یا خیر و باقی طرح‌ها که در این مقال نمی‌گنجد.

چند روزی از اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی می‌گذرد و به نظر می‌رسد همه چیز فقط از دید مدیران بدون نقص و کامل است اما مانند خیلی از طرح‌ها موافقان و مخالفان خودش را دارد،  موافقانی که معتقدند با این کار نسخه خوانی راحت‌تر می شود، کاغذ بازی‌ها کم می‌شود، هدر رفت زمان ندارند و مهمتر از همه با جلوگیری از مراجعه حضوری از شیوع کرونا جلوگیری می‌شود، مخالفان اما سر صحبتشان بیشتر از کمبود زیرساخت هاست مجهز نبودن همه پزشکان به سیستم، مشکلات اینترنتی و قطع برق و بی برنامگی و...

آلزایمر نداریم

سری به مراکز درمانی و داروخانه‌ها می زنیم تا با فرایند الکترونیکی شدن نسخه‌ها بیشتر آشنا شویم بیمارانی که چندی قبل از تعداد برگه‌های دفترچه بیمه ناراضی بودند و این روزها حتی همان برگ‌ها هم نصیبشان نمی‌شود سراسر سوال هستند و چشمانشان برای دریافت پاسخی قانع کننده دو دو میزند که آخر مگر می‌شود بدون دفترچه ویزیت شد و دارو گرفت و ما عادت کرده بودیم به تلاش برای خواندن خط پزشکان و سرجمع چند دسته می‌شدند.

بعضی‌ها  دنبال نیم کاسه‌ای زیر کاسه‌ها بودند و به دلیل ترس از ریسمان سیاه و سفید می‌گفتند مثل بقیه طرح ها حتما می‌خواهند اول پولی از مردم بگیرند و بعد طرح را رها کنند ، یا این سناریوی عجیب که چون نتوانستند پزشکان را مجبور کنند برای شفاف سازی مالیات هایشان کارتخوان نصب کنند با این کار می‌خواهند از پزشکان بابت هر ویزیت که در سامانه ثبت می شود مالیات بگیرند.

برخی‌ها هم مدام می‌گفتند ما می‌مانیم با کار ناتمام و امکان ندارد این طرح اجرایی شود، بدون دفترچه دارو نمی‌دهند اینترنتمان کجا بود، برق که عین تاکسی‌های شهری می رود و می‌آید و ..

آن‌هایی هم که کمی مسن‌تر بودند می‌گفتند: سالهاست که می‌شنویم می خواهند دفترچه‌ها را حذف و ویزیت را الکترونیکی کنند و نسخه ما را کامیپوتری بپیچند و دارو را بدون دیدن خط زیبای پزشکان تحویلمان دهند، اما هیچکدامشان نشد و این طرح هم مثل داستان ناتمام اجبار پزشکان به نصب کارتخوان، چند ماهی با سر و صدا شروع می‌شود و بعد آرام تمام می‌شود، اما این‌ها یادمان می‌مانند ما بیماری داریم، اما آلزایمر نداریم.

سیاه، سفید، خاکستری

بیمار نبودیم، اما جست و جو برای یافتن پزشکی که با دفترچه الکترونیک هم ویزیت کند مارا از پا درآورد، نمیدانم آن بیماری که برای ایستادن روی زانوهایش دیوار را تکیه گاه خود می‌گیرد چطور می تواند بدون دفترچه پزشکی را پیدا کند تا ویزیتش الکترونیکی شود.

نظری پزشک معالج می‌گوید این طرح اگر با برنامه ریزی بلند مدت و فراهم کردن زیرساخت‌ها همراه بود می توانست انقلابی در نظام سلامت باشد.

او که سن و سالی را گذرانده و موهایش سفید شده است زمان را کمی به عقب می‌برد و می‌گوید الزام نسخه نویسی الکترونیکی از ۱۵ سال پیش در برنامه پنج ساله توسعه کشورگنجانده شد و اجرا نشده بود و اگر اجرایی می‌شد امکان اشتباه و هزینه‌های زیاد نسخه پیچی کاغذی کم می‌شد و نسخه‌های جعلی برای دارو‌های گرانقیمت هم نداشتیم، اما در طرحی که این روز‌ها اجرا می‌شود قواعد علمی این کار رعایت نشده است.


مریض که نبودیم و طبیعتا نسخه‌ای هم نمی‌خواستیم، اما برای گزارش باید داروخانه‌ای پیدا می‌کردیم که بی دفترچه نسخه بیماران را می‌پیچد که این یک قلم از پیدا کردن پزشک سخت‌تر بود.

یک داروخانه نسخه الکترونیکی را نمی‌خواندند، چون می‌گفتند ابزار خواندنش را که یک عدد کامپیوتر باشد ندارند، جایی هم اظهار بی اطلاعی می‌کردند که کدام الکترونیک؟ به ما که چیزی ابلاغ نشده است و یکی هم مثل ساندویچی‌های سرچهار راه نوشته بود" در این داروخانه‌ها بدون نسخه دارو داده نمی‌شود."

آن‌ها هم دلایل خودشان را داشتند و علاوه بر مشکلات دسترسی به اینترنت می‌گفتند این طرح باعث افزایش فشار کاری داروخانه‌ها می‌شود و آماده سازی برخی نسخه‌ها گاهی طول می‌کشد که خود باعث ازدحام جمعیت و ناراضی بودن مردم از داروخانه‌ها می‌شود، چون در این طرح بیمار با نسخه کاغذی به داروخانه مراجعه می‌کند و بعد از تایید هویت و اعتبار وارد نسخه الکترونیک خواهد شد.

در داروخانه‌ها برخی بیماران موفق به گرفتن نسخه و دارو شده بودند و خوشحال و راضی و متشکر از این طرح هدفمند و خوب، مانند خانمی که خسته از پایین و بالارفتن‌ها در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می‌گفت: " مشکلی نداریم اصلا شما به ما یک مشکل نشان بدهید" این طرح عالی است و با توجه به اینکه توسط پزشکان متعدد ویزیت می‌شویم مشکل چندین نسخه داشتن رفع شده و به دلیل وجود همه اطلاعات بیمار، ویزیت توسط پزشکان برای ما راحت‌تر شده و بعد از مراجعه به داروخانه بدون مشکل و خیلی سریع دارو را دریافت می‌کنیم و کلی خاصیت خوب دیگر از این طرح می‌گوید.

آن سوتر، اما برخی‌ها موفق به انجام کار خود نشدند و نه تنها درد از سر آن‌ها کم نکرده بلکه برایشان دردسر به وجود آورده و از شانس بدشان به آن دسته از داروخانه‌ها و مراکزی برخورد کردند که از ویزیت و دادن دارو بدون نسخه و دفترچه معذورند چه به دلیل نبود امکانات و چه به نشانه اعتراض.

یکی می‌گفت: به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها، ضعف اینترنت، مهیا نبودن ابزار و امکانات، وای فای و کامپیوتر در بعضی مراکز متاسفانه بیشترین سنگینی بر دوش کسانی است که تا اول اسفند موفق به گرفتن دفترچه نشدند و الان نه امکانات کافی برای دفترچه الکترونیک وجود دارد و نه دفترچه‌ای‌.

می‌گفتند با حذف دفترچه باید باری از دوش مردم برداشته شود، اما حالا با حذف دفترچه‌ها، فکری به حال بیمه تکمیلی نشده و به دلیل وجود نداشتن نسخه پزشک برای استفاده از بیمه تکمیلی، بیماران باید همه هزینه را پرداخت کنند.

یکی هم می‌گفت: اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه اگرچه می‌تواند تحولی بزرگ باشد، اما شروع هر طرح به معنای کامل بودن آن نیست، این طرح زمان لازم دارد برای جاافتادن.

 

کمی دندان روی جگر بگذارند حل می‌شود

خداحافظی با دفترچه‌های بیمه برای بیماران چه آن را سفید ببیند چه سیاه وچه خاکستری کلید خورده است.  

خورشیدی مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران با بیان اینکه سالانه ۶۰ میلیارد تومانی برای چاپ دفترچه هزینه می‌شود لیستی از محسنات طرح می‌گوید مثل کاهش خطای پزشکی، حذف هزینه‌های اضافی، کاهش تجمعات، سهولت در نسخه پیچی و ذخیره اطلاعات راجع به بیماری‌های افراد و ...‌

او می‌گوید: همه پزشکان شامل این طرح هستند و آنانی که با ما قرارداد دارند که نسخه‌ها را با ابزار‌های الکترونیکی می‌پیچند و به داروخانه‌ها می‌فرستند و آنانی که قرارداد ندارند روی سربرگ‌های خودشان کد ملی بیمار را باید بنویسند و مراکز درمانی هم خدمات پزشکی را با کد ملی افراد می‌دهند.

خورشیدی از کمبود زیرساخت‌ها و گلایه‌های مردم خبر دارد می‌گوید: برای اصلاح ساختار این طرح باید انجام شود و اگر پزشکی به سامانه الکترونیکی دسترسی ندارد، همان سرنسخه مخصوص مطب با کد ملی کفایت می‌کند.



مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران می‌گوید: اجرای هیچ طرحی بدون گلایه مندی برخی‌ها نیست و مشکلات این طرح هم آرام آرام در جریان اجرا مشخص و حل می‌شود.

اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه در ظاهرگامی بزرگ و نوآورانه برای صرفه جویی در وقت و زمان است، اما با مشکلاتی که مردم و پزشکان گفتند و خواندید علامت سوال‌های زیادی در ذهن بیماران وجود دارد که با تدبیر باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

گزارش: هدیه سعیدی فر

انتهای پیام/ ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
درنسخه پیچی الکترونیکی ایرادزیادی دارد دمثال قیمت بروز نیست2مابه تفاوت معلوم نیست3تعرفه نمیزنه 4قابل ویرایش ملزومات نیست 5مهم ترین نکته داروهای بیمارستانی قبول نمیشه