سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیر تا پیاز رسمی جالب و متفاوت در خراسان/ هرآنچه از «هولکه‌خوانی» برای عروس و داماد‌ها باید بدانید

هولکه خوانی، یک مراسم آیینی بومی خراسان جنوبی در زمان شروع زندگی مشترک بوده که ثبت ملی شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کاهنی کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه هولک به معنی زنی پاک و عفیف و هولکه خوانی یعنی خواندن و بیان پاکی و عصمت است، گفت: زوجین با انسان پاک ازدواج می‌کنند و زندگی خود را با پاکی و صداقت شروع می‌کنند و اشعار هلوکه نیز ذکر و مدح پاکی و مطهر بودن امامان معصوم (ع) است.

او با بیان اینکه فرهنگ ما ایرانیان نشات گرفته از مناسک، مراسم و آیین‌ها است، افزود: یکی از این مراسم صمیمانه، ساده و با نشاط رسم هلوکه خوانی در روستا‌های اطراف شهرستان خوسف که به ناحیه هردنگ معروف و مشهور است انجام می‌شود و در حال حاضر برگزار می‌شود.

کاهنی تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های میدانی و افرادی که با آن‌ها مصاحبه شده است قدمت این مراسم به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به شرح این مراسم پرداخت و گفت: زمانی که می‌خواهند لباس‌های داماد را برتنش کنند همه اهالی و فامیل در میدان روستا جمع می‌شوند، اول یک نفر از زنان فامیل داماد سپند دود کرده و همه حاضرین صلوات می‌فرستند و هم زمان در یک طرف عده‌ای رقص چوب انجام می‌دهند.

او افزود: بعد یک زیرانداز می‌اندازند و داماد بر روی آن می‌نشیند، دو نفر از طرف فامیل عروس و داماد از افراد مسن و سالمند می‌آیند و لباس‌های داماد را یکی یکی بر تنش می‌کنند، در این مدت یک نفر از اهالی روستا که از بزرگان و سالمندان روستا است ابیاتی را می‌خواند که همه آن‌ها در وصف و اوصاف پیامبر (ص) و ۱۲ امام بوده و بعد از هر بیت بقیه حاضرین جلسه هم صدا می‌خوانند: «محمد یاعلی مولا محمد».

کاهنی اظهار کرد: بعد از آن داماد به همراه یکی از افراد سالمند و بزرگان نزد پدر خود و پدر عروس می‌رود، با آن‌ها دست داده و بعد به ترتیب با تمام اهالی و حاضران جلسه دست می‌دهد و روبوسی می‌کند.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: یک نفر از فامیل جعبه شیرینی را تعارف می‌کند و یک نفر عطری که برای داماد از طرف عروس گرفته می‌شود به همه حاضرین می‌زند، در گذشته از گلاب و مواد خوشبو کننده محلی استفاده می‌شد و در حال حاضر از ادکلن‌های معمول بازار استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: در مجلس زنان نیز دو نفر از زنان بزرگ و سالمند روستا لباس‌های عروس را به تن می‌کنند و هم زمان یکی از بانوان بزرگ و سالمند هولکه را می‌خوانند و اما در جلسه زنان جدای از این اشعار (در مورد ائمه اطهار) شعر‌های دیگری هم خوانده می‌شود که بیشتر این اشعار مناسبت داشته و خانواده عروس و داماد بیشتر مفاخر و اوصاف عروس و داماد را به هم نشان می‌دادند.

کاهنی با بیان اینکه در پایان هر بیت که خوانده می‌شده است مانند هولکه خوانی بقیه حاضرین در جلسه «محمد یا علی مولا محمد» می‌گفتند، بیان کرد: این آیین و مراسم به شماره ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۶ دی ماه جاری در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ر ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
ما هم یه رسم مشابه این داریم در مناطق شمالی خراسان جنوبی
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
چقدر جالبه