سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سومین همایش ملی «خیر ماندگار» افتتاح شد

مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی «خیر ماندگار» با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی «خیر ماندگار» با حضور حجت‌الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدصالح طیب نیا رئیس سومین همایش ملی خیر ماندگار و جمعی از مسئولان فرهنگی برگزار شد.

در ابتدا، طیب نیا رئیس سومین همایش ملی خیر ماندگار گفت: در چند قرن اخیر شاهد افول کار خیر و نیکوکاری هستیم. قرن ۲۱ را باید قرن حکمرانی سازمان‌های مردم نهاد نامید؛ آن هم در شرایطی که بخش‌ خصوصی فعالیت لازم را ندارد.

وی افزود: بنیاد‌های عظیم خیریه، به بنیاد‌هایی گفته می‌شود که دارایی‌هایشان از یک میلیارد تومان بالاتر باشد. نمونه‌هایی از کار خیریه‌ها با اثربخشی بالا را می توان در حوزه سیاست گذاری، حوزه پروژهش، نوآوری و تکنولوژی‌های جدید دید. برای ورود به عصر جدید امور خیر، باید دانش تخصصی امر خیر، تربیت نیروی متخصص، اصلاح الگوی حکمرانی در سطح کلان و خرد و فرهنگ سازی امر خیر را پیش بگیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: علم نور است و خیر ماندگار به شمار می‌رود

حجت الاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در این همایش اظهار داشت: فلسفه وقف توجه به انسان است. مساله اصلی امروز که بنیان شهروندی را نیز به وجود می‌آورد همان دیده شدن انسان و نداشتن حس تنهایی آحاد جامعه است.

وی به حکمرانی از طریق نیکوکاری اشاره کرد و گفت: توزیع داوطلبانه منابع از طریق نیکوکاری مردمی بسیار مهم است، اما حکمرانی مردمی و ورود اشخاص و بنگاه‌های بزرگ در امور خیر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: حس همگرایی با اعتماد ایجاد می‌شود. یکی از عوامل در ایجاد اعتماد شفافیت مالی است و این حکمرانی مردمی در نیکوکاری سبب تقویت عضویت اجتماعی و هویت ملی می‌شود. امروز دشمنی‌های بسیاری با جمهوری اسلامی صورت می‌پذیرد و دشمنان در دامنه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند تا این عضویت را متزلزل کنند.

عاملی فعالیت‌های خدمات اجتماعی را یکی از عرصه‌های مهم در تقویت هویت اسلامی ایرانی داست و عنوان کرد: یکی از جنبه‌های نیکوکاری به عرصه بین‌المللی بر می‌گردد. ماهیت امر خیر در جغرافیای خاصی نمی‌گنجد همانگونه که اسلام اختصاص به یک جغرافیای خاص ندارد؛ بنابراین کار‌های خیر تأثیرگذاری جهانی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جامعه ایرانی روحیه بین‌المللی و جهانی شدن دارد، گفت: نباید عناصر مهم در جهانی شدن را تضعیف کرد و کار‌های خیر یکی از این عناصر است، ما نسبت به همسایگان خود وظیفه داریم و در مبانی اسلام همسایه از جایگاه خاصی برخوردار است؛ بنابراین نگرش‌ها در کار‌های خیر نباید معطوف به یک مرز مشخص باشد. کاری که ایران در سوریه انجام داد مختص به یک نقطه نبود بلکه فایده آن برای همه جهان بود.

وی به تنوع نیکوکاری‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نیکوکاری محیط زیست، نیکوکاری توانمندی علمی، نیکوکاری از طریق مهارت افزایی، حمایت از کودکان و خانواده‌های نیازمند، نیکوکاری محله‌ای، نیکوکاری آموزشی، نیکوکاری تأمین و تضمین غذای سالم، نیکوکاری از طریق مشاوره‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی را می‌توان تعریف لایه‌های متنوع نیکوکاری اجتماعی دانست و باید آن لایه‌ها را شناسایی و تقویت کرد.

حجت الاسلام عاملی با تاکید بر اینکه نیکوکاری مردمی عرصه مهمی است، تصریح کرد: می‌طلبد برای کار‌های داوطلبی مردمی تلاش شود. تسهیل گری در حوزه نیکوکاری و وقف اجتماعی را بسیار مهم است و متأسفانه امروز مصوبه داریم، اما در اجرای آن با مشکل روبرو هستیم، برای مثال در استفاده از مالیات، تعیین ضوابط حقوقی لازم برای کمک به دیگران، امکان ارائه خدمات بدون مالیات، دانش افزایی عمومی در حوزه امور خیر باید مشکلات را رفع کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علم نور است و خود یک خیر ماندگار به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این خیر ماندگار از گذشته وجود داشته و سنت وقف علمی در ایران، تاریخی به وسعت تاریخ تمدن ایران دارد.

توزیع یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار بسته معیشتی با مشارکت مردم و خیران

در ادامه حجت الاسلام سید مهدی خاموشی بیان کرد: کار خیر در نگاه دینی ما دارای عناصر و مؤلفه‌های خاصی است و در دید اومانیستی و بشری اگر نفع خود را تماماً در نظر نگیرید و نفع دیگران را در نظر بگیرید اصطلاحاً کار خیر انجام داده‌اید، ولی در نگاه دینی ما نیت قربت و خلوص آن مطرح است.

وی افزود: تفاوت نگاه ما با نگاه مادی‌گرایی همین بینش الهی است که در جامعه ما حاکم است که به همه‌چیز جهت می‌دهد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ ...» اموال در اینجا فقط مربوط به جهاد نمی‌شود گرچه یکی از مصادیق بارزش جهاد است هر کاری برای خدا کردی و هر مالی را در راه خدا دادی خدا آن مال را از تو می‌پذیرد. اگر به یک یتیم یا بیمار کمک کردی، برای ازدواج کسی هزینه کردی، سخن خوبی گفتی، وقتت را صرف کار خیری کردی اگر همه این‌ها در جهت خدا باشد خدا می‌پذیرد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند «خَیرُ الناسِ مَن نَفَعَ النّاس»

خاموشی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیه «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» بهترین معروف را به داد مسلمین رسیدن را دانست و تصریح کرد: در روایات ما آمده است «من اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» کسی که صبح کند، بیدار شود و اهتمام به کمک کردن به مسلمین نداشته باشد مسلمان نیست. پس تفاوت ما با دیگران آن مؤلفه دوم یعنی الهی بودن کار خیر است.

وی با اشاره به پیشینه موقوفات و امور خیریه در ایران گفت: به خاطر مؤلفه الهی بودن وجهه‌های امر خیر در ایران اسلامی زیاد است. بیشتر از ۸۰۰ نیت واقف احصا شده است و اتفاقاً ما نیات جدید هم کم نداریم. وقتی به بنیاد البرز نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مرحوم حسنعلی البرز با نیت خودش در زمان خودش چه‌ها کرده است. ایشان هر آنچه داشته برای جایزه علمی نونهالان، نوجوانان، صاحبان اختراع و اندیشه وقف کرده است. پرچم این واقف عزیز هرروز دارد بلندتر می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد:من امروز در همین مکان تقاضا می‌کنم به نیات خیری که ما را به استقلال می‌رساند و پرچم خوداتکایی کشور را بلند می‌کند که همان دانش و تولید بومی با فکر و ذهن جوانان کشور است، اهمیت داده شود.

وی همچنین به امر تقدس در نیات واقفین اشاره کرد و گفت: از بعد از شهادت حاج قاسم صد‌ها موقوفه با نیات مختلف به نام ایشان ثبت شده است.

خاموشی ادامه داد: ایران اسلامی سابقه بسیار درخشانی در امور خیر و موقوفات داشته است. سازمان اوقاف به کمک خود مردم و بقاع متبرکه بیش از یک‌میلیون و ششصد هزار بسته معیشتی بالای سیصد هزار تومان بین مردم توزیع کرده است که عدد معتنا بهی است. این اتفاق با همکاری مردم در جغرافیای بقاع متبرکه افتاده است.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ هزار موقوفه در ایران به ثبت رسیده که دارای چندین میلیون رقبات هستند این همان ریشه و عمق و نگاه هویتی ما در طول تاریخ است که ادامه‌دار خواهد بود.

خاموشی تأکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه پیوست امور خیریه را در زمان فعلی جدی‌تر گرفته است که این محقق نمی‌شود مگر با حضور و مشارکت مردم و خیران. سعی کردیم به کمک مردم شورا‌های خیریه در استان‌ها شکل بگیرد.

در ادامه، محمدرضا دریانی رئیس مجمع کارآفرینان ایران مطرح کرد: ما توجهمان همیشه به مسئله توزیع فقر در جامعه بوده است. از نهاد‌های اجتماعی خواستیم ثروت‌های ملی را دست بگیرند و با وجود ناکارآمدی آن‌ها را در جامعه توزیع کنند. ثروت زیادی در اختیار کشورمان است، اما باید اساس کار را تغییر داد؛ باید برای نیکوکاری تولید ثروت کرد. توجه به کارآفرینی و تولید ثروت سبک امیرالمومنین (ع) است. ایشان باغ‌های زیادی را آباد و از محل ثروت خود به فقرا کمک می‌کردند و می‌بخشیدند.

وی افزود: اموال دولت را توزیع کردن یک امر عادی است؛ اما تولید ثروت و پخش آن میان فقرا اهمیت دارد. تولید ثروت در ادامه توزیع ثروت و عدم استفاده این ثروت برای خود شخص، کاری است که امیرالمومنین انجام می‌دادند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.