سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از نسخه ۷۶۸ ساله نهج البلاغه در مشهد

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: نسخه خطی نفیس نهج‌البلاغه با قدمت ۷۶۸ سال در آستانه میلاد امام علی(ع) در کتابخانه آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدرضا صداقت‌حسینی کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از نسخه خطی کهن نهج‌البلاغه که به صورت وبیناری و در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد؛ گفت: این نسخه به دست محمدبن حسین برهان نظامی به خط نسخ مشکول کتابت شده است و بر اساس آنچه در نسخه مشاهده می‌شود کتابت آن در تاریخ سه‌شنبه ۲۴ ذی الحجه ۶۷۴ قمری به پایان رسیده است.

او این اثر را یکی از نسخ بسیار نفیس موجود در گنجینۀ نسخ خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی دانست و افزود: این نسخه دارای ۱۳۲ برگ و در قطع وزیری بزرگ است که به شماره ۲۰۸۴ در این مرکز به ثبت رسیده است.


کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی کامل بودن را یکی از ویژگی‌های ممتاز نسخه رونمایی‌شده از نهج‌البلاغه ذکر کرد و ادامه داد: این اثر از جهت تاریخ کتابت، دومین نسخه قدیمی تاریخ‌دار نهج‌البلاغه در آستان قدس رضوی و یکی از ارزشمندترین نسخه‌های موجود در کتابخانه‌های ایران است.


صداقت حسینی بیان کرد: کاتب نسخه از علمای وقت بوده است و در ضبط صحیح واژگان و عبارات کتاب، نهایت دقت را به‎کار برده که این نیز یکی از امتیازات این اثر است.

او با بیان این که حواشی توضیحی، دیگر ویژگی خاص این نسخه است؛ تصریح کرد: کاتب، برخی از عبارات و واژگان مشکل و پیچیده را در حاشیه یا زیر آنها شرح داده است تا به فهم بهتر مطالب به مخاطبان کمک کند.

 

انتهای پیام//م.ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.