سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک مقام مسئول خبر داد؛

تولید کشمش به ۲۸۵ هزار تن رسید/ پرداخت تسهیلات به کارخانه‌ها برای مدیریت مازاد تولید

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: با توجه به سال آور باغات انگور، تولید کشمش به ۲۸۵ هزار تن رسیده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی معتمد معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری امروز پیرامون خرید حمایتی کشمش اظهار کرد: امسال سال آور باغات کشمش بود به طوری که تولید کشمش به ۲۸۵ هزار تن رسید.

او افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال صادرات کشمش به ۱۴۰ هزار تن برسد.

معتمد میزان تولید کشمش در سال ۹۷ را ۲۱۲ هزار و ۱۵۰ تن و تولید کشکش در سال ۹۸ را ۲۷۳ هزار و ۱۶۵ تن اعلام کرد و افزود: بنا بر آمار در سال گذشته ۱۲۰ هزار تن کشمش با ارزش بالغ بر ۱۶۴ میلیون و ۲۷۱ هزار دلار به بازار‌های هدف صادر شد.


بیشتر بخوانید


این مقام‌مسئول ادامه داد: امسال تولید کشمش فرآوری شده به ۲۸۵ هزار تن رسید که اضافه شدن ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن محصول از سال قبل با عرضه مازاد در مقابل تقاضای ثابت منجر به افت قیمت شد، به همین خاطر دولت وارد شد تا محصول مازاد را جذب صنعت و صادرات کند.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به جذب محصول مازاد در صنعت و صادرات بیان کرد: در گذشته شیوه مداخله سازمان مرکزی تعاون روستایی بر پایه خرید تضمینی یا خرید حمایتی بود یا اینکه کارخانه‌ها اقدام به خرید محصول از کشاورزان می‌کردند و مابه التفاوت قیمت کارخانه و قیمت حمایتی را به کشاورزان می‌دادیم که این ۲ روش برای مدیریت ۲۰ هزار تن کشمش اعتبارات قابل توجهی نیاز دارد.

به گفته او، با برگزاری جلسات مشترک با صادرکنندگان به دنبال به حداقل رساندن دخالت‌های دولت هستیم، به همین منظور اتحادیه خشکبار موافقت کردند که تسهیلات ۹ ماهه یا یک ساله با نرخ ۱۰ درصد در اختیارشان قرار دهیم و برای این موضوع ۱۶ میلیارد تومان بودجه از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم که در برابر اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی خرید تضمینی رقمی نیست.

پرداخت تسهیلات ۱۶ میلیارد تومانی به کارخانه‌ها برای مدیریت مازاد تولید

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه بازار کشمش با پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان مدیریت می‌شود، گفت: مازاد تولید امسال نباید به سال آینده منتقل شود و از آنجا که امکان تازه خوری محصول در بازار وجود ندارد، از این رو باید جذب صادرات و صنعت شود.

معتمد در پایان تصریح کرد: با توجه به پرداخت تسهیلات ۱۶ میلیارد تومانی برای صادرات و فرآوری، مداخله دولت به حداقل رسیده است و با ابلاغ آن طی یک هفته اخیر در شهرستان ملایر ۵ کارخانه به بانک معرفی شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.