سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست برای ممانعت از پهلو گرفتن کشتی حامل سلاحِ عربستان در اسپانیا

سازمان‌های غیردولتی اسپانیا با پیش بینی امکان پهلو گرفتن کشتی عربستانی در بندر والنسیا، خواستار آن شدند که دولت مانع پهلو گرفتن این کشتی شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان‌های غیردولتی اسپانیا با پیش بینی امکان پهلو گرفتن کشتی عربستانی حامل تسلیحات و مهمات جنگی در بندر والنسیا در شرق این کشور خواستار آن شدند تا دولت اسپانیا در عمل به توصیه‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ یمن، مانع پهلو گرفتن این کشتی در سواحل کشور شود.

 نشریه پابلیکو در شماره امروز خود نوشت، این کشتی که به کشتی مرگ شهرت یافته اول مارس از آمریکا وارد بندر والنسیا خواهد شد. حرکت این کشتی که شرکت مالک آن برای مخفی نگهداشتن هویت و توقفگاه‌هایش مسیر حرکت و توقف‌های آن را اعلام نمی‌کند، با ابهامات زیادی روبروست و همین امر موجب اعتراضات زیادی شده است.

شاخه سازمان عفو بین الملل در اسپانیا طی نامه‌ای به وزارت بازرگانی و حمل و نقل این کشور که مسئولیت صدور مجوز محموله‌های تسلیحاتی را در اختیار دارد خواستار آن شد تا درباره پهلو گرفتن احتمالی کشتی سعودی در بندر والنسیا توصیح دهد و درباره نوع محموله کشتی شفاف سازی کند.

این سازمان در نامه خود صادرات سلاح به مناطقی چون یمن را بر اساس قانون بین المللی ممنوع دانست و تاکید کرد، بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد و دیگر کشورها، یمن به دلیل مداخله نظامی عربستان شاهد فاجعه انسانی است و همین دلیل برای جلوگیری از پهلو گرفتن کشتی متعلق به عربستان در اسپانیا کافی است.

این کشتی در شرایطی از آمریکا وارد آب‌های اسپانیا می‌شود که با توجه به تصمیم دولت جو بایدن برای تعلیق توافقات تسلیحاتی با عربستان، مشخص نیست آیا محموله سلاح با خود به همراه دارد یا آنکه از آمریکا خالی برگشته است.

اخیرا چند کشور از جمله ایتالیا و آلمان از توقف توافقات تسلیحاتی با عربستان خبر داده اند، اما مواضع فرانسه و اسپانیا در این زمینه همچنان مبهم است.

اسپانیا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سلاح و مهمات از جمله بمب‌های هوشمند به عربستان فروخته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.