سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

ریشه فساد‌های مالیاتی در کجاست؟

تعدادی از واردکنندگان از طریق گمرک‌های رسمی و وام گیرندگان از بانک‌ها مجهول‌الهویه هستند، البته قوانین اخذ مالیات از ثروتمندان مصوب شده است اما اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پرداخت مالیات در اصل برای ثروتمندان است، اما کارشناسان معتقدند در ایران این قانون فقط برای افراد کمتر برخوردار اجرا می‌شود.

افرادی واردات و صادرات انجام می‌دهند که هویتشان مشخص نیست. موضوع مهم در فساد‌های مالیاتی این است که آیا دولت نمی‌تواند از آن‌ها جلوگیری کند؟ یا نمی‌خواهد؟ البته چند نرخی بودن ارز هم چندان بی تأثیر نیست.

هیچ واحد تولیدی بابت بدهی مالیاتی تعطیل نشده

بهروز مهدلو مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در جمع خبرنگاران از اجرای طرح‌هایی برای افزایش انضباط اقتصادی در جهات تقویت شفافیت و عدالت درآمد‌های مالیاتی خبر داد و گفت: چهار اداره دراستان برای رسیدگی به معضل فرار مالیاتی تاسیس شده و تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول و به خزانه دولت واریز شده است.

او فرار مالیاتی را با توجه شرایط فروش نفت همچنین محدودیت‌های منابع مالی دولت مصداق حق‌الناس دانست و گفت: اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان در ۳۰ ماه گذشته تاکنون شناسایی دلالان را در دستور کار خود قرار داده است تا از فشار روی تولیدکنندگان و صنعتگران کاسته شود.

 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اعطای بسته‌های حمایتی از سال ۱۳۹۷ تاکنون به تولیدکنندگان استان اصفهان اظهار کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس‌کرونا و به منظور حمایت از تولیدکنندگان و کمک به افزایش قدرت خرید آن‌ها، اقساط افزون بر ۴ هزار و ۸۰۰ مورد به قسط‌های بلند مدت ۳۶ ماهه تا سال ۱۴۰۳ رسیده است.

مهدلو گفت: بسته حمایتی در سال‌های گذشته فقط به واحد‌های تولیدی تعلق می‌گرفت، اما امسال به سایر فعالان اقتصادی و حتی کسبه خرد که ازشیوع بیماری کرونا دچار خسارت شده اند نیز این بسته‌ها اعطا شده است.

او تصریح کرد: ارائه بسته حمایتی از اقدامات اثرگذار به منظور تحقق شعار سال بوده که رضایتمندی بالای ۹۵ درصد را برای مودیان ایجاد کرده وبا اطمینان می‌توان گفت هیچ واحد تولیدی در استان اصفهان بابت بدهی مالیاتی تعطیل نشده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان استرداد اضافه پرداخت مالیات عملکرد و عوارض در کمترین زمان ممکن (حداکثر ظرف یک ماه) به مودیان مالیاتی را از دیگر اقدامات این نهاد برای حمایت از واحد‌های تولیدی اعلام و اضافه کرد: مطابق با قوانین حمایت از صادرات، امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده به صادرکنندگان استان مسترد شده است.

مهدلو گفت: بیشتر معوقات مالیاتی مربوط به شرکت‌های صوری موسوم به کاغذی است که پرونده‌های قضایی متعددی در این زمینه تشکیل شده است.

کوتاهی در اجرای قانون مالیات بر سرمایه داران

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه شرکت‌های صوری و کاغذی یک ریال هم مالیات پرداخت نمی‌کنند، اظهار داشت: بیشترین سود اقتصادی از صادرات و واردات را همین شرکت‌های صوری کسب می‌کنند، اما پرداخت مالیات برای مردم بی‌بضاعت و مستضعف است.

او با اشاره به مصوبه قانون مالیات بر خانه‌های لوکس، خودرو‌های لاکچری بیان کرد: دولت می‌تواند بخش عمده درآمد خود را از طریق اخذ مالیات از همین افراد تأمین کند. چرا دولت در اجرایقانون مالیات بر سرمایه‌داران کوتاهی می‌کند؟

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ریشه فساد‌های مالیاتی را ضعف در اجرای قانون دانست و گفت: یا منافعی از چنین شرایطی به‌دست می‌آید و یا انتصابات و ارتباطات جناحثیث و گروهی سبب جلوگیری از اخذ مالیات از ثروتمندان شده‌است.

حجت الاسلام نقدعلی افزود: البته بعضی مواقع مقابله با ابر بدهکاران کار دشواری است، زیرا آن‌ها با تبلیغات رسانه‌ای فضای متشنجی ایجاد می‌کنند.

او اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را نگرانی مجلس شورای اسلامی دانست و بیان کرد: این قانون چهار سال قبل تصویب شده، اما مجلس یازدهم آن را بهتر طراحی کرده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی از اقدامات قوه قضاییه برای برخورد با ابربدهکاران و تحصیل کنندگان مال نامشروع قدردانی کرد و گفت: از سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهیم بیش از پیش برای اجرای عدالت تلاش کند، زیرا هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

او با اشاره به فرازی از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر، مبنی بر اینکه «بیش از آنکه در تلاش برای تحصیل خراج باشی به فکر آبادانی سرزمینت باش» گفت: ما نباید فقط به فکر اخذ مالیات بیشتر باشیم، بلکه باید رونق اقتصادی ایجاد کنیم، زیرا اگر این موضوع محقق شود، مالیات بیشتر هم دریافت خواهیم کرد.

سامانه‌ای برای دسترسی به دارایی سرمایه داران نیست!

علی‌اکبر نیکو‌اقبال کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در کشور‌های صنعتی دنیا از ۸۰ درصد ثروت سرمایه داران مالیات گرفته می‌شود که این برای ما می‌تواند الگوی خوبی باشد، اظهار کرد: در کشور ما مالیات فقط برای بازنشستگان، کارمندان و گروه کم درآمد تعریف شده، اما مالیات بر ثروت سرمایه داران صفر است.

او با اشاره به اینکه کارشناسان اقتصادی مدام می‌گویند باید سامانه متمرکز قوی ایجاد شود که بتوان به تمام اطلاعات ثروتمندان و واردکنندگان دسترسی داشت، افزود: دولت توان مقابله با نیرو‌های سیاسی موجود که خواسته‌هایشان را بر بودجه کشور تحمیل می‌کنند، ندارد و به این ترتیب شاهد افزایش تورم هستیم.

این کارشناس اقتصادی فرار مالیاتی را ناشی از ضعف مدیریتی دانست و گفت: افرادی با کارت‌های بازرگانی مجهول‌الهویه و دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومانی واردات انجام می‌دهند، در این زمینه مسئولان صادر کننده مجوز برای آن‌ها باید پاسخگو باشند.

واردات از طریق گمرک‌های رسمی بدون پرداخت مالیات

نیکواقبال ادامه داد: بانک‌ها که مهم‌ترین مکان تجمع دارایی‌ها هستند، چگونه وام چند صد میلیاردی، آن هم گاهی بدون ضمانت به افراد بی نام و نشان می‌دهند؟ اگر با وثیقه هم باشند اعتبار جدیدی به آن‌ها داده می‌شود که بتوانند بخشی از بدهی‌شان به بانک‌ها را تسویه کنند.

او اصلاح بودجه‌بندی کشور را مهم‌ترین اصل از اصول اقتصادی دانست و بیان کرد: این عقلانی نیست که به عنوان مثال در‌آمد ما ۱۰۰میلیارد تومان است، اما بودجه را بر اساس ۵۰۰ میلیارد تومان تنظیم کنیم، بنابراین باید میان درآمد و مخارج تعادل برقرار باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سالیانه ۲۰ میلیارد تومان فرار سرمایه از کشور داریم، گفت: با وجود نوسان‌های بازار، سرمایه‌گذار نمی‌تواند در بازار مشخصی سرمایه‌گذاری کند، بنابراین ریشه این فساد بی‌تدبیری و ضعف در مدیریت است.

نیکواقبال در پاسخ به این سوال که آیا در زمان رکود، دولت می‌تواند مالیات را افزایش دهد؟ گفت: اقتصادگرایان نئوکلاسیک معتقد هستند که در زمان رکود، دولت نه تنها حق افزایش مالیات را ندارد بلکه باید آن را کاهش دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قرار بود جزایر ورود و خروج به کشور منبع صادراتی ما باشند، بیان کرد: در حال حاضر این جزایر منبع وارداتی شده، به گونه‌ای که دولت آن‌ها را معاف از پرداخت مالیات کرده است.

نیکواقبال تعریف «ایران همیشه بهشت وارداتی برای کشور‌های صنعتی بوده» را به کار برد و گفت: از طریق گمرک‌های رسمی کشور، وارداتی انجام، اقلامی خرید و فروش و معاوضه می‌شود بدون اینکه مالیات آن‌ها پرداخت و یا حتی شناسایی شوند.

او تعیین بسته‌های حمایتی از جانب دولت را تصمیمی معقول دانست و گفت: امتیاز‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی برای اصناف و مشاغل آسیب دیده بسیار پسندیده است.

به باور کارشناسان اقتصادی پرداخت مالیات از طرف گروه‌های کم‌درآمد، مبالغی راکه ثروتمندان باید بپردازند جبران نمی‌کند؛ بنابراین تعادل بودجه ریزی از بین می‌رود و وقتی کسری بودجه به وجود می‌آید مردم با وارد کردن سرمایه‌هایشان به بازاری مانند بورس، آن را جبران می‌کنند! پس اصلاح قوانین مالیاتی و اجرای صحیح آن‌ها از گام‌های جدی و اولیه برای بهبود وضع اقتصاد است.

گزارش از سعید ارشد

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.