سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرمانده انتظامی استان کرمان مطرح کرد؛

تاثیر بالای میثاق نامه عدالت در ارتقای امنیت جنوبشرق کشور

سردار ناظری گفت: میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، تاثیر زیادی در ارتقای امنیت استان و جنوبشرق کشور داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سردار عبدالرضا ناظری، فرمانده انتظامی استان کرمان در چهارمین گردهمایی علما و سران طوایف شرق استان(عدالت و امنیت پایدار ) در بم گفت: یکی از دستاورد‌های ارزشمند جمهوری اسلامی، ایجاد وحدت و همدلی در بین اقشار مختلف جامعه با هر مذهب، زبان و دیدگاهی است و بر مبنای این وحدت، امنیت پایدار در کشور محقق شده است.

 او افزود: تدوین و اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار با تاسی از مبانی اسلامی و قرآنی و مبتنی بر شاخص‌های تحقق امنیت پایدار، توانسته است در مسیر توسعه امنیت با همکاری مردم، معتمدان و متنفذین محلی نقش اساسی ایفا کند.

سردار ناظری با بیان اینکه میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار تاثیر زیادی در ارتقای امنیت استان و جنوب شرق کشور داشته است،  بیان داشت: نیروی انتظامی نیز به عنوان نیرویی برخواسته از بطن مردم در مسیر توسعه امنیت پایدار در کنار سایر نهاد‌های نظامی و امنیتی و با پشتوانه قضایی در حال اجرای ماموریت‌های خود در زمینه تامین نظم و امنیت است.

اوبا اشاره به اینکه همه شاهد گذر انقلاب اسلامی از حوادث بسیار سختی هستیم، تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران با تاسی از آموزه‌های دین مبین اسلام در چله اول خود درخشش بسیار خوبی را داشته است.

فرمانده انتظامی استان کرمان به مولفه‌های امنیت پایدار موجود در کشور اشاره کرد و گفت: اولین شاخصه مهم امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی و وجود ولایت فقیه در راس حکومت و در مقام فرماندهی کل قوا است.

او با اشاره به اینکه شهدای گرانقدری در داخل کشور و فراتر از مرز‌ها با تقدیم جان خود امنیت پایدار را برای کشور به ارمغان آورده اند، بیان کرد: بدون شک امنیتی پایدار است که پشتوانه مردمی داشته باشد که نمونه اصلی آن در کشور ما قابل مشاهده است.

سردار ناظری تصریح کرد: امنیت شکننده و ناپایداری که امروز در کشور‌های غربی وجود دارد به دلیل آن است که برگرفته از قدرت است و برگرفته از مشارکت مردم نیست.

او با اشاره به اینکه امروز نیرو‌های انتظامی کشور، فرزندان این ملت هستند که در عرصه‌های مختلف تلاش می‌کنند، گفت: نیروی انتظامی با همکاری سران طوایف به عنوان نقش آفرین و حلقه واسط بین نیرو‌های امنیتی، نظامی و انتظامی و مردم برای اجرای هر چه بهتر ماموریت‌های خود و حفاظت از دستاورد‌های این نظام مقدس تلاش می‌کند.

او اقدامات انقلابی را ضامن موفقیت در تمامی حوزه‌ها برشمرد و تاکید کرد: امروز هر جا که انقلابی عمل کرده ایم، موفق بوده ایم و بر این مبنا با یک حرکت جهادی و انقلابی درحوزه‌های امنیتی از وجود سران طوایف و ریش سفیدان استفاده خواهیم کرد و در کنار بسیج، سپاه، ارتش و نیرو‌های امنیتی در خدمت شما مردم عزیر خواهیم بود تا امنیت را در حد شان و منزلت مردم ایجاد کرده و روز به روز آن را ارتقا دهیم تا بر مبنای این امنیت پایدار توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی ایجاد شود.

اصلاح ذات البین از اهداف میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار است

 حجت الاسلام قاسم دانشی، امام جمعه بم  نیز در این مراسم با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم اخوت و برادری در بین مومنان را مورد تاکید قرار داده است، گفت: اصلاح ذات البین و تلاش  برای ایجاد صلح و سازش که از اهداف میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار هست؛ ضمن آنکه یک وظیفه است، پاداش خداوندی بسیار بالایی به دنبال خواهد داشت.

 او افزود: اختلاف در جامعه پیش می آید و خداوند در قرآن کریم تاکید دارد که هر فرد مومن وظیفه دارد در زمینه صلح و سازش گام بردارد.

لزوم استفاده از علما و نخبگان در توسعه عدالت

مولوی عبیدالله شهیکی، امام جمعه اهل سنت بخش نگین کویر شهرستان فهرج  نیز گفت: در حوزه عدالت و گسترش عدل در جامعه تلاش‌های اثرگذاری انجام شده و لازم است که اقدامات این حوزه روز به روز افزایش یابد.

او افزود: همه باید کمک کنیم تا واژه محروم از جامعه حذف شده و مشکلات موجود حل شود.

مولوی شهیکی بر هدایت مردم به سوی قانون مداری با استفاده از ظرفیت نخبگان و علما از جمله علمای اهل سنت تاکید کرد و ادامه داد: لازم است از ظرفیت نخبگان و علما از جمله علمای اهل سنت برای حل اختلافات و توسعه عدالت هر چه بیشتر استفاده شود.

او ضمن  قدردانی از اقدامات دادگستری استان برای برگزاری همایش‌های میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، بیان داشت: عدالت مساله بسیار مهمی است و زمانی که حضرت ابراهیم خلیل (ع) خانه خداوند را احداث کردند دعا کردند که خداوندا این منطقه را منطقه امن قرار ده که این موضوع بیانگر آن است که امنیت، یک مساله مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

امام جمعه اهل سنت بخش نگین کویر شهرستان فهرج تاکید کرد: زمانی که امنیت باشد، عدالت پابرجا می‌شود و اگر خدای ناکرده امنیت نباشد، تحقق عدالت مشکل خواهد بود.

او با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز انسان‌ها حس عدالت خواهی و عدالت طلبی است، بیان کرد: شهید مطهری فرموده اند که اغلب انقلاب‌هایی که صورت گرفته اند و تحولاتی که در تاریخ رخ داده است، با انگیزه عدالت بوده است.

مولوی شهیکی بیان داشت: امام راحل زمانی که احساس کردند عدالت دارد زیر سوال می‌رود و ظلم‌های زیادی صورت می‌گیرد، قیام کردند و انقلاب اسلامی ایران به وجود آمد.

او با بیان اینکه امنیت و آرامش، عدالت و دادگستری و فراوانی نعمت از نیاز‌های مهم برای همه مردم و جوامع به شمار می‌رود، گفت: به واسطه بهره مندی از امنیت مطلوب در کشور و استان باید قدردان نیرو‌های نظامی و امنیتی و تمامی دست اندرکاران این حوزه باشیم.

امام جمعه اهل سنت بخش نگین کویر شهرستان فهرج با اشاره به وضعیت امنیتی برخی کشور‌ها از جمله افغانستان، عراق و فلسطین، گفت: در کشور جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدای مدافع وطن و شهدای نیرو‌های نظامی و امنیتی، امنیت بالایی برقرار است.

برخورد با فساد و دانه درشت ها، خواسته آحاد جامعه

سجادی، نماینده سران طوایف نیز در این گردهمایی گفت: سران طوایف شرق استان کرمان برای  اهداف نظام گام های اساسی برداشته اند و همواره پیشقدم و پیش قراول ارتقای امنیت در منطقه بوده اند.

او  افزود: امنیت یک واژه مرکب است که برای تولید آن بایستی تلاش و کوشش فراوانی انجام شود و یکی از ارکان امنیت، توسعه عدالت و توزیع متوازن سرمایه و ثروت در جامعه است.

سجادی  با اشاره به اینکه تحقق امنیت در جامعه، یک آرامش نسبی را برای مردم ایجاد کرده است،  بیان کرد: امنیت پایدار در گروی توسعه پایدار است و امنیت پایدار زمانی محقق می شود که معیشت مردم محقق شده و ظلم و فساد در جامعه ریشه کن شود.

 او با تاکیدبر اینکه برای تامین و ارتقای امنیت در جامعه هزینه ها و جان فشانی های بسیار زیادی انجام شده است،  بیان کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی جان خود را فدای نظام، اسلام و ولایت کرد تا به ما درس ایثار را بیاموزد و امروز در پرتوی سیره  وی، مکتب شهادت، ایمان و مقاومت در جامعه شکل گرفته است.

نماینده سران طوایف با اشاره به اینکه رویکرد جدید قوه قضاییه نویدبخش توسعه امنیت و عدالت در جامعه است، گفت: برخورد با فساد و دانه درشت ها خواسته جامعه ما است که قوه قضاییه در این مسیر حرکت کرده و هزینه های سنگینی را نیز در قبال آن پرداخت می کند.

او تصریح کرد: امروز ریش سفیدان و معتمدان از متولیان امور انتظار دارند که به آن ها به لحاظ شخصیت اجتماعی و جایگاه حقوقی آن ها توجه ویژه ای شود و مایل هستند هر زمان مساله و مشکلی ایجاد می شود، به سهولت بتوانند موارد را با مسئولان در میان بگذارند.

سجادی بر حل مشکلات حوزه اشتغال، توسعه معیشت مردم و رفع فاصله طبقاتی تاکید کرد و ادامه داد: اگر مسئولی نتواند پاسخگوی قانونی مردم باشد، باید جای خود را به افراد خدمتگزار بدهد.

او  گفت: امروز ایران اسلامی به عنوان جزیره ای امن در منطقه ایفای نقش می کند. 

راه اندازی هیئت اندیشه ورز پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان

سید مهدی قویدل،  معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان  نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در تداوم برگزاری گردهمایی‌های سالانه میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، دستورالعمل و شیوه نامه‌های نظام‌مند کردن تعامل با معتمدان محلی، ریش سفیدان و متنفذین مبتنی بر سند تحول قضایی و دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه تدوین می‌شود، گفت: در قالب میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار تلاش می‌شود با نظام‌مند کردن و نهادینه کردن اهداف و راهبردها؛ از ظرفیت بسیار خوب مردم، سران طوایف، متنفذین و ریش سفیدان استفاده شود.

او از پشتیبانی‌های ریاست کل دادگستری استان و اعضای شورای تامین در مسیر تدوین و اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار  قدردانی کرد و افزود: شناسایی آسیب‌های اجتماعی، ایجاد صلح و سازش، آموزش و فرهنگ سازی و اصلاح و بازاجتماعی مجرمان و متهمان جزو مهم ترین اهداف میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار است و اجرای این میثاق نامه تاکنون نتایج اثربخشی را به دنبال داشته است.

قویدل با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی جرائم در جنوب و شرق این استان  در مسیر میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، گفت: به عنوان مثال در حوزه قضایی بم در ۱۰ ماهه امسال، ۲۴ درصد کاهش ضرب و جرح، ۲۳ درصد کاهش سرقت مسلحانه و ۵ درصد کاهش قتل عمد و در ریگان نیز ۲۴ درصد کاهش ایراد ضرب و جرح عمدی، ۱۶ درصد کاهش تهدید، ۱۲ درصد کاهش توهین، ۲۰ درصد کاهش سرقت مسلحانه، ۵۸ درصد کاهش قتل عمد و ۵۰ درصد کاهش آدم ربایی محقق شده است.

او با تاکید بر اینکه نتایج حاصل شده  در مسیرکاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی نتیجه همراهی و همکاری و هم افزایی معتمدان، ریش سفیدان و متنفذین با مجموعه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی بوده است، گفت: ۳۰ نفر از همکاران قضایی توانمند و علاقه‌مند به امر پیشگیری انتخاب شده اند و هیئت اندیشه ورز پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان برای نخستین بار در کشور تشکیل شده است.

معاون دادگستری کل استان کرمان به ثبت نام متنفذین و ریش سفیدان درسامانه سجام نیز تاکید کرد.

 انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.