سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل پیشگیری‌ از وقوع جرم قوه قضائیه؛

اجرای ۷۰ درصد از وظایف قوه قضائیه با استفاده از ظرفیت‌های مردمی

هنری گفت: بر مبنای نگاه ریاست قوه قضائیه، باید ۷۰ درصد وظایف ذاتی قوه قضائیه را با استفاده از ظرفیت‌های مردمی اجرایی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا هنری، مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، در چهارمین گردهمایی علما و سران طوایف شرق استان کرماندر بم، استان کرمان را از استان‌های پیشرو در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی، سمن‌ها و گروه‌های جهادی دانست و گفت: تدوین و اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، یکی از مصادیق حرکت‌های خوب استان کرمان به منظور توسعه مشارکت‌های مردمی به شمار می‌رود.

او افزود: دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه در مسیر اصل ۱۵۶ قانون اساسی، گام دوم انقلاب و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین و اجرایی شده است.

هنری با بیان اینکه دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه به منظور بهره گیری بیشتر از فعالیت نهاد‌های مردمی تدوین شده است، ادامه داد: پس از انتصاب آیت الله رییسی به عنوان ریاست قوه قضاییه، نقطه عطفی در این قوه ایجاد شده است و در مرحله نخست، دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه مبتنی بر سند تحول قضایی تدوین شد.

او با تاکید بر این مطلب که دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه نقطه عطفی در این قوه به شمار می‌رود، بیان داشت: براساس این دستورالعمل، زمینه حضور ورود تمامی نهاد‌های مردمی، سمن‌ها، گروه‌های جهادی و انجمن‌ها در کلیه فرآیند‌های رسیدگی فراهم شده است.

 مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، با اشاره به اینکه اعتقاد قلبی ریاست قوه قضائیه بر مشارکت صد در صدی مردم در قوه قضاییه است، بیان داشت: هر جا کار را به مردم محول کرده ایم، موفق بوده ایم و در این دستورالعمل نیز زمینه مشارکت نهاد‌های مردمی در سیاست گذاری و مشارکت در تدوین اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها فراهم شده است.

او به تعریف سامانه‌ای الکترونیکی به منظور ثبت نام نهاد‌های مردمی، سمن‌ها و گروه‌های جهادی برای همکاری و اجرای دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه اشاره و بیان کرد: تمامی نهاد‌های مردمی، سمن‌ها و گروه‌های جهادی، پس از ثبت نام در این سامانه، می‌توانند در تمامی زمینه‌های صلح و سازش، نظارت بر اجرای قوانین و حمایت از بزه دیدگان ورود و همکاری داشته باشند.

 هنری با تاکید بر این مطلب که بر مبنای نگاه ریاست قوه قضائیه، باید ۷۰ درصد وظایف ذاتی قوه قضائیه را با استفاده از ظرفیت‌های مردمی اجرایی کنیم، گفت: یکی از نگرانی‌های قوه قضائیه حجم بالای ورودی پرونده‌ها است که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی می‌توان این مشکل را رفع کرد.

او  به راه اندازی و فعالسازی سامانه سجام نیز اشاره کرد و گفت: اطلاعات این سامانه بسیار محرمانه است و یکی از نکات مثبت آن این است که تمام دادستان‌ها و مقامات اجرایی استان می‌توانند، گزارشات ارسالی از سوی دیده بان‌ها را مشاهده کرده و دستورات لازم برای پیگیری موضوعات را صادر کنند.

انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.