سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان بیش از کل صادرات به اروپاست

جلیلی گفت: اگر بتوان یک راهبرد درست را انتخاب کرد، می‌توان مشکلات کلان کشور را حل کرد.

 به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.


بیشتر بخوانید


در این همایش سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام ضمن تشکر از اندیشکده اقتصاد مقاومتی در ترویج سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اگر بتوان یک راهبرد درست را انتخاب کرد، می‌توان مشکلات کلان کشور را حل کرد.

اقتصاد مقاومتی به معنای تعامل گسترده و سازنده با همه جهان است

جلیلی ادامه داد: نکته مهم این است که گاهی در هنگام مطرح کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفته می‌شود که بدون داشتن روابط گسترده با کشور‌ها امکان رشد اقتصادی وجود ندارد. اما تعامل گسترده و سازنده از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی است.

او افزود: شناخت اشتراکات با سایر کشور‌ها بسیار مهم بوده و می‌توان این اشتراکات را به فرصت تبدیل کرد. دشمن نیز در این اختلال و ایجاد موانع برای ایجاد روابط اقتصادی با کشور‌ها همسایه است. یکی از اهرم‌هایی که دشمن از آن استفاده می‌کند این است که به موازات تحریم‌ها بستر‌های اقتصادی با کشور‌های منطقه را که ایران امکان حضور پر رنگ در آن دارد از بین می‌برد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام عنوان کرد: اگر گفته می‌شود که ایران مزیت‌های نسبی اقتصادی در حوزه انرژی، منابع اولیه، نیروی انسانی و دانش فنی دارد اگر به سمت بالفعل شدن نرویم کشوره‌های دیگر از این فرصت استفاده‌ها استفاده خواهند کرد. ضمن اینکه اگر کشور از این ظرفیت‌های استفاده نکن شاید امکان تحمل این فشار‌ها وجد نداشته باشد.

ترانزیت ظرفیت مغفول ایران در تجارت منطقه‌ای

جلیلی گفت: به عنوان نمونه در بحث حمل و نقل پتانسیل‌های ترانزیت زیادی وجود دارد. کریدور‌های شمال – جنوب، شرق- غرب و جنوب شرقی ۳ کریدور مهم کشور بوده که طبق محاسبات کارشناسان ظرفیت ترانزیت ۵۰ میلیون تنی به ارزش ۴ میلیارد دلار و حداکثر تا ۳ برابر این ظرفیت به ارزش ۱۲ میلیارد دلار صادرات انجام شود. کشور‌های رقیب با مسیر‌های ریلی چین، تاشکند اکراین و لهستان در حال از بین بردن این فرصت هستند.

او افزود: خط لوله‌های انتقال انرژی هم راهکار دیگری است برای از بین رفتن فرصت‌های راهبردی کشور در‌ این حوزه که در واقع علی‌رغم داشتن دومین ذخایر گاز طبیعی جهان در این زمینه هجدهم است.

صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان جنگ زده بیش از کل صادرات به اروپاست

جلیلی تصریح کرد: فرصت صادرات برق ایران به کشور‌های منطقه از جمله افغاستان و عراق بسیار مهم بوده که به آن بی توجهی می‌شود. در حال حاضر مجموعه‌ای از تلاش‌ها برای از بین بردن این فرصت از سوی آمریکا و عربستان سعودی در حال انجام است. این بحث در زمینه سایر کالا‌ها از جمله مواد پتروشیمی نیز وجود دارد. ارزش بازار محصولات پایین دستی پتروشیمی ۱۳۰ میلیارد دلار است.

او افزود: اگر فرصت‌های تجارت منطقه‌ای به خوبی شناسایی شود می‌توان تحریم‌های نفتی را که ناشی از خام فروشی است بی اثر کرد. کما اینکه در حال حاضر صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان جنگ زده بیش از کل صادرات به اروپاست. در واقع جهش تولید زمانی اتفاق خواهد افتاد که جهش صادرات نیز صورت گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.