سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزئیات برگزاری چهارمین دوسالانه نشان شیرازه اعلام شد

نشست خبری تشریح جزئیات برگزاری چهارمین دوسالانه نشان شیرازه برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری چهارمین دوسالانه نشان شیرازه، صبح امروز در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مهرزاد دانش رئیس جشنواره نشان شیرازه، کوروش پارسانژاد دبیر جشنواره و مجید سامی مدیر اجرایی این رویداد فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم مهرزاد دانش مدیر جشنواره نشان شیرازه، درباره بحث طراحی جلد کتاب گفت: بحث کتاب آرایی قدمت خاص خود را در فضای هنر، فرهنگ و نشر مکتوب دارد. شاید برخی تصور کنند کتاب آرایی زیبایی بخشیدن به ظاهر کتاب است؛ اما بحث کتاب آرایی از نگارش محتوای کتاب کم اهمیت‌تر نیست.

وی افزود: هر چقدر متن کتاب و مولفه‌های تحقیقی، پژوهشی و نگارش فیلمنامه یا هر اثر دیگری اهمیت دارد، کتاب آرایی هم بااهمیت است. این دو مقوله با هم ارتباط دارند. ظاهر کتاب را نمی‌توان تنها آرایش ظاهری کتاب دانست؛ بلکه در تورق بصری کتاب هم تأثیرمی‌گذارد. ظاهر کتاب ما را ترغیب می‌کند به درونمایه و متن کتاب توجه کنیم.

رئیس جشنواره دوسالانه نشان شیرازه ادامه داد: دو بخش به بخش‌های جشنواره دوسالانه نشان شیرازه افزوده شد، یکی بحث کتاب‌های گویا یا صوتی و دیگری کتاب الکترونیک بود. کتاب‌های ارسال شده در این حوزه در حد خود مورد توجه قرار می‌گیرند و در صورتی که قابلیت امتیازآوری داشته باشند، برگزیده می‌شوند.

در ادامه، کوروش پارسانژاد دبیر جشنواره دوسالانه نشان شیرازه، درباره این رویداد فرهنگی بیان کرد: اگر به طراحی کتاب تنها از منظر فرم نگاه کنیم، باز هم محتوایی در پشت آن فرم وجود دارد. برخی طراحان تلاش می‌کنند، طراحی کتاب را با متن آن ارتباط دهند؛ طراحانی که به عمق کتاب وارد و اینگونه به یکی از نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب تبدیل می‌شوند. طراحی کتاب یکی از موفق‌ترین بخش‌ها در قرون گذشته بوده است و ما وارث آن دوران هستیم.

وی افزود: در دوره‌ای هستیم که طراحان گرافیک به طراحی جلد کتاب می‌پردازند و سفارش‌ها در زمینه طراحی کتاب به قوت خود باقی است؛ اما امروزه به طراحان کتاب برای طراحی پوستر زیاد سفارش نمی‌دهند و سفارش در این زمینه بسیار کم است. حتی پوستر فیلم‌های سینمایی خوب را زیاد در سطح شهر نمی‌بینیم. درصورتی که زمانی خلاف این مسئله روی می‌داد.

دبیر جشنواره دوسالانه نشان شیرازه بیان کرد: طراحان گرافیک به طراحی جلد کتاب روی آوردند، چون هنوز ناشران کتاب منتشر می‌کنند و کتاب در جامعه نفس می‌کشد. به خصوص کتاب‌هایی که برای گروه سنی پایین تولید می‌شوند، به تصویرگری نیاز دارند. همین مسئله باعث شده است طراحی کتاب به ویژه طراحی جلد کتاب در کشور، به عنوان یک انتخاب مهم گرافیکی شناخته شود.

پارسانژاد ادامه داد: امیدوارم تیراژ کتاب‌های منتشر شده افزایش یابد. در گذشته که جمعیت کشور نصف جمعیت کنونی بود، کتاب‌ها با تیراژ ۵ هزار تایی منتشر می شدند؛ اما الان باید تیراژ کتاب‌ها به ۱۰ هزار نسخه برسد. متخصصان کتاب‌های رسیده به جشنواره دوسالانه نشان شیرازه را غربال می‌کنند. برای اینکه داوران با حجم زیادی از کار‌های خوب و بد مواجه نشوند و این مسئله روی داوری آن‌ها تأثیر نگذارد.

در این مراسم مجید سامی، مدیر اجرایی جشنواره دوسالانه نشان شیرازه درباره این رویداد فرهنگی اظهار کرد: مهلت ارسال آثار به جشنواره دوسالانه نشان شیرازه ۱۵ بهمن ماه اعلام شده بود. از آنجا که تعدادی از ناشران متقاضی شرکت در این رویداد فرهنگی بودند، مهلت ارسال اثر به جشنواره دوسالانه نشان شیرازه تا ۲۲ بهمن ماه تمدید شد. در مجموع ۶۵۳ اثر در سامانه نشان شیرازه ثبت شد.

وی افزود: بیشترین آثار ارسالی به جشنواره دو سالانه نشان شیرازه در سال ۹۸ منتشرشده بودند. تهران و خراسان رضوی بیشترین کتاب‌ها را به این جشنواره ارسال کردند. در بخش پیکره کتاب ۳۰۲ کتاب تصویری و در بخش اجزای کتاب ۲۶۹ اثر در سامانه این جشنواره هنری ثبت شد. آثار راه یافته به بخش داوری در قالب کتابی منتشر و برای آن‌ها نمایشگاهی برپا می‌شود. در جشنواره دو سالانه نشان شیرازه از سه پیشکسوت مطرح در زمینه هنر طراحی کتاب تقدیرمی شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.