سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترمیم مسیر ورودی دره لیر سیراف آغاز شد

ترمیم سنگفرش مسیر ورودی دره لیر یکی از آثار باستانی بندر سیراف آغاز شد.

 

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف گفت: مرمت و بهسازی سنگفرش ورودی دره باستانی لیر شروع شده است و امیدواریم با روند تسریع شده در کار، تا اواسط اسفند به پایان برسد.

سیدمهدی آذریان ادامه داد: این طرح در قالب ساماندهی طرح‌های بندر سیراف در حال اجرا است.

او افزود: سنگفرش مسیر ورودی دره باستانی لیر ۱۰ سال پیش به شکل خشک چین اجرا شده بود، که بر اثر حوادث طبیعی بخشی از این مسیر تخریب شده و نیاز به مرمت داشت.


بیشتر بخوانید


سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف عنوان کرد: دره لیر یکی از آثار باستانی بندر سیراف است که در گذشته‌های دور با اجرای موانع سنگی، آب‌های سطحی دره به سفره زیرزمینی هدایت می‌شد و مردم  از آب شیرین چاه‌های پیرامون این دره استفاده می‌کردند.

آذریان گفت: این منطقه باستانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سیراف در باریکه‌ای به طول ۴ کیلومتر و عرضی نزدیک به ۷۰۰ متر در میان کوه و دریا قرار گرفته است و در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کنگان، در ساحل خلیج فارس قرار دارد.

این بندر در دوره ساسانی و اسلامی به ویژه قرون سوم و چهارم هجری یکی از مهم‌ترین بنادر سواحل شمالی خلیج فارس بود و روابط تجاری زیادی با دیگر بنادر خلیج فارس و مراکز تجاری مانند عمان، هند، چین وآفریقای شرقی داشت.

مردم و کارشناسان بوشهر معتقدند که بندر سیراف می‌تواند در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.