سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی با اجرای نسخه نویسی الکترونیک/ ایجاد پرونده الکترونیک برای تمامی بیماران

منوچهری گفت: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های نسخه الکترونیک همین جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرعباس منوچهری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی، در نشست مشترک مدیران سازمان تامین اجتماعی با سازمان نظام پزشکی که امروز (۲۸ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: طرح نسخه نویسی الکترونیک طرح بزرگی است. به همین دلیل باید زوایای این طرح مطرح شود و تکمیل طرح باعث ارتقای سطح سلامت جامعه شود.

وی افزود: طرح حذف دفترچه بیمه و نسخه نویسی الکترونیک دو طرح جدا هستند، این وظیفه قانونی است که در برنامه ششم توسعه بر عهده نظام سلامت گذاشته شده است و با حذف دفترچه از اول اسفندماه، به سمت نسخه نویسی الکترونیک حرکت کرده تا برای تمامی بیماران یک پرونده الکترونیک ایجاد شود.

منوچهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقدامی برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از کدملی بیمه شده در نظر گرفته اید؟ گفت: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های نسخه الکترونیک همین جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی است، یکی از مهم‌ترین نکاتی که توجه داشتیم، بحث ایجاد راهکار‌هایی برای تایید صحت فرایند درمان بود یعنی فردی که با دفترچه بیمه مراجعه کرده بیمه اصلی شده است و مرکز درمانی هم از صحت آن اطمینان دارد یا خیر. با اینکه دفترچه صادر می‌شد و عکس هم داشت تخلفات زیادی دیده می‌شود، راه‌هایی مانند انجام انگشت نگاری، چهره نگاری برنامه ریزی شده است با سازمان ثبت احوال جلسه داشتیم تا به اطلاعات سه جلدی افراد دسترسی داشته باشیم، به هرحال از ابتدا سختگیری زیادی نمی‌کنیم به همین منظور همه فرایند‌های نظارتی را از روز اول آغاز نمی‌کنیم.

وی درباره عدم پذیرش شناسنامه در برخی از مراکز درمانی، گفت: این را نمی پذیریم، اگر فردی بدون جلد دفترچه به پزشک مراجعه کند با کارت ملی و شناسنامه می‌توانند خدمت دریافت کند، در طرف قرارداد‌ها مشکلی نداریم می‌توانند با راه‌های استحقاق سنجی وضعیت بیمه فرد ارسال می‌شود و بیمه شده مشکلی نخواهد داشت.

معاون سازمان تامین اجتماعی افزود: از ابتدای اسفند ماه دفترچه حذف می‌شود به همین دلیل از سه طریق کارت ملی، جلد دفترچه و شناسنامه افراد می‌توانند خدمات بیمه‌ای دریافت کنند.

در ادامه شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: اینکه مرکز درمانی شناسنامه نپذیرفته است به دلیل این است که طرح از اول اسفند ماه شروع می شود. همچنین در خصوص وجود سوء استفاده از کدملی افراد، به اشکال مختلف ممکن است تخلف باشد و کارت ملی هم باید حتما احراز هویت شود.

جهانگیری معاون برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در ادامه گفت: در حوزه نسخه نویسی الکترونیک اولین چیزی که در نظام سلامت به آن فکر میکنیم موضوع بیمار است، یعنی کیفیت خدمات نباید کاهش یابد و موضوع محرمانگی اطلاعات بیمار باید حفظ شود.

وی افزود: مکانیزم های مختلفی برای اینکه مردم خدمت بگیرند در نظر گرفته شده است، تا زمانی که دفترچه موجود است باید استفاده شود و همچنین سر نسخه های مطب ها را باید به رسمیت بشناسیم، این تغییر رویه در نظام سلامت سرآغاز یک تحول است حذف دفترچه آغاز یک تغییر است. در شرایط کرونا نباید تعلل، تشویش، تاخیری و... ایجاد شود.

جهانگیری افزود: هیچ جای دنیا نسخه نویسی الکترونیک ظرف یک مقطع ایجاد نشده است و کشورهای مختلفی در دنیا هنوز در ابتدای راه هستند، حذف دفترچه به معنی اجرای نسخه نویسی الکترونیک نیست اما برای اجرای الکترونیک شدن نسخه باید این قدم ها برداشته شود.

معاون سازمان نظام پزشکی بیان کرد: مشکلاتی که مردم دارند باید ما پاسخگویشان به صورت آنلاین باشیم، مشکلات مردم را باید رفع کنیم، حذف دفترچه از اول اسفند به این معنی نیست که نسخه نویسی الکترونیک اجرا شده و دفترچه به طور کامل حذف شده است فعلا دفترچه دیگر صادر نمی شود و هنوز نسخه ها به طور کامل الکترونیک نشده است.

منوچهری افزود: هفته گذشته در هیئت مدیره مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه در تمام شهرستان‌هایی که مرکز ملکی نداریم خدمات بستری کلیه بیمه شدگان رایگان شد که ۳۷۵ شهرستان شامل هستند. ما تنها ۷۷ بیمارستان ملکی داریم. اگر دنبال ذخیره منابع بودیم مصوبه نمی‌گرفتم که خدمات کامل رایگان شوند. این کار جنبه تبلیغاتی ندارد بلکه تکلیف قانونی است.

وی با بیان اینکه همچنین تصویب شد افراد بالای ۶۵ سال هرکجا به مراکز دانشگاهی و طرف قرارداد مراجعه کنند خدمات بستری شان رایگان باشد گفت: یکی از مزایای نسخه نویسی الکترونیک این است که پول در جای خودش خرج شود. بر اساس قانون الزام، درمان در تامین اجتماعی به دوطریق انجام می‌شود و منتی بر بیمه شده از این حیث نیست. در این قانون درمان، مستقیم یا غیرمستقیم است که مستقیم تولید خدمت و غیرمستقیم خرید خدمت است. این تکلیف امروز دارد بعد از ۳۰ سال انجام می‌شود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ۶۰ میلیون مراجعه در سال بابت دریافت و تمدید دفترچه داشتیم که عوارض زیادی داشت مانند ترافیک و اتلاف وقت و... گفت: با حذف دفترچه‌ها جلوی آن‌ها گرفته می‌شود. می‌توانیم به مراکز طرف قرارداد سریعتر پول پرداخت کنیم و اگر مطمئن باشیم سندتولید شده واقعی است چرا چندماه بعد؟ بلکه بلافاصله این کار را انجام می‌دهیم و اگر پزشکی طرف قرارداد ماست و امضای دیجیتال داشته باشد تا ۱۲ شب، ۹۵ درصد هزینه ویزیتش پرداخت می‌شود و اگر امضا نداشته باشد، ولی طرف قرارداد باشد، ۸۰ درصد را می‌پردازیم.

وی ادامه داد: همچنین داروخانه‌ها قبلا ۳۰ درصد مبلغ دارو را از بیمار می‌گرفتند، اما ۷۰ درصدکه ما باید می‌دادیم تاخیر داشت. اکنون با این طرح بلافاصله ۲۰ درصدش را واریز می‌کنیم.

غفاری درباره نحوه دریافت دارو گفت: اگر بیمار دفترچه داشته باشد که آن را ارائه می دهد. درصدی از بیمه شدگان ممکن است دفترچه نداشته باشند. داروخانه مانند دفترچه با سربرگ پزشک رفتار می کند و دارو را تحویل می دهد. سومین حالت این است که نسخه الکترونیک باشد در آن صورت داروخانه نسخه را می پیچد و نیازی هم به ثبت مجدد نسخه ندارد.

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره برخی گلایه های داروخانه ها مبنی بر تحویل هزینه هایی مانند هزینه پرینت نسخه گفت: امروز صبح با انجمن داروسازان توافق شد تعرفه گذاری نسخه نویسی الکترونیک در شورای عالی بررسی شود. این یک تصمیم ملی است و قول دادیم فرایندهای اضافه شده را تسهیل کنیم.

وی افزود: از نسخه کاغذی خارج شدن یک تحول بزرگ است و باید همکاری و تعامل شود.

منوچهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت بیمه های تکمیلی چگونه است، گفت: یکی از دغدغه های ما این بوده است و مذاکراتی با بیمه های بیمه مرکزی داشته ایم و به شرکت های بیمه های تکمیلی نامه نوشته شد در نهایت اعلام کردند که همکاری لازم برای تبادل ای پی آی خواهند داشت.

معاون سازمان نظام پزشکی در خصوص تبادل سامانه های نسخه نویسی الکترونیک در بیمه های مختلف، گفت: هر سامانه ای که مورد تایید وزارت بهداشت است پزشکان می توانند از سامانه استفاده کنند و به صورت پنل واحد می‌توانند بهره مند شوند، لزومی ندارد حتما از پنل سازمان تامین اجتماعی و یا بیمه سلامت استفاده کنند، یکی از دغدغه های پزشکان همین استفاده از چند پنل بود، اما این امکان را فراهم‌کردیم که پزشکان از هر پنلی که برایشان امکان پذیر است استفاده کنند.

مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص وجود هزینه های سر نسخه برای پزشکان، گفت: این موضوع در دبیرخانه شورای عالی بیمه صحبت شده است. هزینه چاپ دفترچه یک درصد از هزینه های کل سازمان تامین اجتماعی است، هزینه صدور دفترچه در سبد هزینه سازمان جایی نداشت اما وظیفه ما این بود که این اقدام را انجام دهیم و اما بخشی از هزینه های سرنسخه های پزشکان، پوشش داده می شود.

منوچهری درباره بسترهای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک، گفت: بحث حذف دفترچه از موضوع نسخه نویسی الکترونیک جداست، درحال حاضر هنوز موضوع حذف دفترچه به طور کامل مطرح نیست و بسترهای آن فراهم نشده است. از سمت سازمان تامین اجتماعی دفترچه جدید فقط صادر نمی شود، اقدامی خلاف مصوبات دولت و شورای عالی بیمه انجام نمی دهیم.

غفاری در ادامه افزود: در بخشنامه یک اجبار داشتیم که باید روزانه نسخه های کاغذی ثبت آنلاین شوند و برای سازمان تامین اجتماعی ارسال شود که این اجبار را حذف کردیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۰۹:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
لطفا درباره نحوه دسترسی دکترها و داروخانه ها به سوابق بیماران و سوءاستفاده احتمالی آنها هم فکری بکنید.
شاید شخصی نخواهد که سوابق بیماری اش را هر دکتری ببیند.

مثلا میتوانید در سایت سابقه ورود به سیستم را بگذارید باینصورت که فلان داروخانه یا بهمان دکتر در تاریخ و روز فلان پرونده شما را مشاهده کرده اند، تا اگر مورد تایید بیمار نبود بتواند از آنها شکایت کند.
محمد
۰۹:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
لطفا درباره نحوه دسترسی دکترها و داروخانه ها به سوابق بیماران و سوءاستفاده احتمالی آنها هم فکری بکنید.
شاید شخصی نخواهد که سوابق بیماری اش را هر دکتری ببیند.

مثلا میتوانید در سایت سابقه ورود به سیستم را بگذارید باینصورت که فلان داروخانه یا بهمان دکتر در تاریخ و روز فلان پرونده شما را مشاهده کرده اند، تا اگر مورد تایید بیمار نبود بتواند از آنها شکایت کند.