به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیینی که به منظور گشایش این بازارچه در دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: خودشکوفایی در سایه کار و فعالیت حاصل میشود و بر همین مبناست که جوهره انسان به کار و تلاش است و همه آنچه با عنوان دستاورد میشناسیم حاصل فعالیت است.
غلامرضا غفاری، با تاکید بر اینکه فرهنگ کار گروهی باعث همافزایی بیشتر میشود، گفت: کار گروهی تاثیرگذارتر است و میتواند باعث توسعه فرهنگی شود.
او با اشاره به اینکه این جنس فعالیتها زمینه ایجاد هویتی تازه را فراهم میکند، افزود: در پرتو این رویدادها، نشاط و لذتی حاصل میشود که بیمانند است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: امروز بخش اندکی از جمعیت دنیا هم فاقد مهارت است و هم علاقهای به آموزش آن ندارد، از همین رو ضروری است دانشگاههای نسل جدید برای کسب توانمندی بیشتر در این زمینه تلاش کنند.
غفاری، برآیند کنشهای جمعی را افزایش سرمایه اجتماعی و توجه به ذهنیتهای مشترک دانست و گفت: حاصل کار در نهایت به امیدآفرینی ختم میشود و امید مهمترین ویژگی است که منجر به ایجاد افقهای جدید میشود.
رییس دانشگاه شیراز نیز در این آیین با بیان اینکه دانشگاهها باید خود را به استانداردهای نسل سوم نزدیک کنند، اظهار داشت: حرکت در این مسیر اجتناب ناپذیر است و دانشگاههای نسل سوم باید کارآفرین و نوآور باشند زیرا رسالت دارند بعد از دانشآموختگی، دانشجویانشان را رصد کنند و در باره آنها مسوولیتپذیر باشند.
حمید نادگران با تاکید بر اینکه دانشگاه محل سعی و خطای دانشجو است، افزود: با انجام کار دانشجویی، دانشجویان با پختگی و رسیدن به تراز مناسبی وارد اجتماع میشوند و با این رویکرد، زمینه ایجاد نمایشگاههای متفاوت تولیدات دانشجویی طراحی شده است.
اودر مورد گشایش دومین بازارچه دانشجویی "چرتکه" در دانشگاه شیراز گفت: نخستین نمایشگاه تولیدات دانشجویی سال ۹۸ در پردیس ارم این دانشگاه به صورت حضوری رقم خورد و امسال دانشجویان به ویروس کرونا نشان دادند که چیزی مانعشان نیست.
نادگران افزود: گرچه بازارچه چرتکه مجازی دنبال میشود، اما فعالیتهای ارزشمند و در نوع خود بیبدیلی دارد.
رییس دانشگاه شیراز اضافه کرد: هدف از ایجاد این بازارچه، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ارتقای نشاط اجتماعی و مسوولیتپذیری، فرهنگسازی خانواده پایدار، ترویج کسب و کار و اشتغال دانشجویی، بروز توانمندیهای تولیدی دانشجویان، تقویت وضعیت اقتصادی قشر دانشجو و افزایش بازدهی دانشجویان برای ایجاد زمینهای به منظور بازاریابی و فروش محصول و تولید ثروت است.
نادگران، همچنین از همکاری دانشگاههای فردوسی، ملایر، سمنان، ارومیه، قم، رفسنجان، خرمشهر، میبد یزد و گلستان برای راهاندازی این دوره از بازارچه سخن گفت.
معاون دانشجویی دانشگاه شیراز هم در این آیین بیان کرد: ایجاد اشتغال برای دانشجویان در سالهای اخیر از دغدغههای مجموعه دانشگاهی کشور بوده است و همواره نگران سرنوشت دانشجویانی بودهایم که پس از دانشآموختگی، گرفتار بیکاری و معضلات آن شده بودند.
سید مجتبی واعظی افزود: ایجاد بازارچه چرتکه با هدف ایجاد شرایط کارآفرینی برای دانشجویانی است که میتوانند کالا یا خدمتی را عرضه کنند، چه این اقدام در راستای رشته تحصیلی آنان باشد و چه مربوط به توانمندی دانشجویان و ذوق آنان باشد.
او اظهار داشت: با ایجاد بازارچه چرتکه ۲ هدف عمده، ایجاد درآمد برای دانشجویان و زمینهسازی برای کارآفرینی پس از دانش آموختگی از رهگذر کسب مهارت، مدنظر بوده است و خوشبختانه در ۲ سال اخیر دانشجویان مهارتهایی را در این زمینه کسب کردهاند که شایان توجه است.
به گفته معاون دانشجویی دانشگاه شیراز، زمینه توسعه و گسترش این بازارچه وجود دارد و با ایجاد بازار مجازی در فضای دیجیتال در پی راهکاری برای اتصال تمام کشور به این بازارچه هستیم.
واعظی ادامه داد:تا کنون بازارچه مجازی دانشجویی در کشور راهاندازی نشده است و از همین رو به آینده آن و زمینههای رشد آن خوشبین هستیم.
انتهای پیام/