سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی سازمان اورژانس کشور مطرح کرد؛

هزینه بالای درمان موتورسواران پس از تصادف/ فرهنگسازی با کمپین‌ «موتور سوار خوب»

خالدی گفت: اگر موتور سواران با کلاه ایمنی تردد نکنند و دچار سانحه شوند هزینه‌های سنگینی به نظام سلامت تحمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور، اظهار کرد: موتور سواران در سوانح ترافیکی آسیب‌های بیشتری می‌بینند و زمان بیشتری در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان برای درمان آن‌ها صرف می‌شود، زیرا این افراد اغلب پوشش مناسب و ایمنی ندارند و با سرعت بالا حرکت می‌کنند و بیشتر آن‌ها از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و به طور کلی درصد مصدومیت با موتور نسبت به خودرو بالاتر است.

خالدی با تاکید بر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در موتور سواران و فرهنگ‌سازی در قالب کمپین‌های مختلف مانند «موتورسوار خوب»، افزود: موتورسواری که لباس و کلاه ایمنی داشته باشد در صورت مصدومیت در سوانح ترافیکی می‌تواند طی ۴۸ ساعت از بیمارستان ترخیص شود، اما کسی که کلاه ایمنی ندارد و تصادف می‌کند و ضربه مغزی می‌شود ممکن است ۲ تا ۳ ماه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود و این بخش‌ها ظرفیت محدود و کمتری نسبت به سایر بخش‌ها دارند که اشغال شدن تخت‌های مراقبت‌های ویژه به مدت ۲ تا ۳ ماه به دلیل سوانح ترافیکی می‌تواند یک چالش عمده نظام سلامت باشد و این مشکل در دوران کرونا تشدید می‌شود، چراکه بیماران کرونایی بدحال در بخش‌های مراقبت ویژه بستری می‌شوند.

آموزش دوره‌های رسیدگی به مصدومان ترومایی به تکنسین‌های اورژانس

سخنگوی اورژانس کشور با تاکید بر اینکه باید فرهنگ‌سازی در موتورسواران جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: فرهنگ‌سازی و آموزش در قالب کمپین‌های آموزشی موثر است، اما کافی نیست و باید نهاد‌های مختلف در این حوزه ایفای نقش کنند. به عنوان مثال صنعت ما باید موتور ایمن و استاندارد تولید کند. شاید یک حفاظ موتور بتواند از ضربات شدید جلوگیری کند. همچنین کلاه ایمنی استاندارد در پیشگیری از مصدومیت جدی و آسیب مغزی در موتور سوار بسیار موثر است و وضع قوانینی مانند منع تردد در بزرگراه‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

خالدی تصریح کرد: ما در اورژانس برای پیشگیری از حوادث ترافیکی موتورسواران اورژانس که با موتورلانس به بیماران خدمت رسانی می‌کنند، تلاش کرده ایم تا لباس و کلاه ایمن تامین کنیم و تاکید داریم که قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود، چرا که بسیاری از سوانح و حوادث ناشی از تخلفات راهنمایی و رانندگی است. همچنین تلاش می‌کنیم با به روز کردن تجهیزات به مصدومان ترافیکی به ویژه موتورسواران که دچار تروما می‌شوند خدمات مناسب بدهیم و دوره‌های رسیدگی به مصدومان ترومایی را به تکنسین‌ها آموزش دهیم، زیرا این مصدومان رسیدگی‌های خاص نیاز دارند و این دوره‌ها می‌تواند به حفظ جان موتورسواران آسیب دیده در حوادث ترافیکی بسیار کمک کند.

سخنگوی اورژانس کشور بیان کرد: اورژانس آخرین حلقه در ارائه خدمات به موتورسواران در حوادث ترافیکی است و در ابتدا پلیس خدمت رسانی می‌کند، اگر موتور سوار با کلاه ایمنی تردد نکند و دچار سانحه شود هزینه‌های سنگینی به نظام سلامت تحمیل می‌شود و باید برخورد با متخلفان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. شاید وضع جرائم سنگین‌تر کمک کننده باشد البته استانداردسازی موتور‌ها و کلاه‌های ایمنی هم حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.