به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری بیست و هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفهای صبح امروز (دوشنبه، ۲۷ بهمن) با حضور ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در ساختمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد.
در ابتدای این نشست صالحی عمران با عنوان اینکه تمامی روسا، معاونین آموزشی و اعضای شورای برنامه ریزی آموزشی دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای به صورت وبیناری در این نشست حضور دارند اظهار کرد: یکی از دغدغههای اصلی در دانشگاه برنامه ریزی آموزشهای فنی و حرفهای است. این دانشگاه از اسفند ماه ۱۳۹۷ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی درسی خود را به صورت مستقل آغاز کرده است.
او افزود: معتقدم انعطاف پذیری در آموزشهای های فنی و حرفهای بسیار زیاد است و تصور وجود برنامهها و رشتههای ثابت در این دانشگاه تا حدودی سخت است لذا آموزشهای مهارتی باید انعطاف پذیر بوده و به دانشجویان ارائه شود. اکثر برنامههای درسی مقطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه به صورت عملی است و عنصر انتقال مهارت محور اصلی در آموزش دانشگاه است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: دانشجویان را برای افزایش مهارت به منظور فعالیت بهتر در مشاغل گوناگون به خصوص در ارتباط با صنعت و خدمات کشور آماده میکنیم. اگر نیازهای جامعه با آموزشهای دانشگاهی همخوانی نداشته باشد صددرصد چیزی جز مدرک گرایی رخ نخواهد داد، بنابراین کیفیت انتقال مهارت هدف اصلی دانشگاه است.
صالحی عمران با اشاره بر اینکه یکی از دغدغههای اصلی دانشگاه پذیرش دانشجویان است و در این خصوص با چالشهایی مواجه است اظهار کرد: فعالیت آموزشی و برنامه ریزی درسی دانشگاه در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و نا پیوسته به دانشجویان ارایه میشود و اعتقاد داریم هسته اصلی آموزش مهارتی برنامه درسی است و این عنصر بر روی آموزش دانشجویان تأثیر بسزایی دارد و بر همین مبنا دیدگاه برنامههای درسی هم تغییر کرد و دیگر انتقال دانش و محتوا نکته کلیدی آموزش نیست بلکه آموزشها باید مبتنی بر شایستگیها شکل بگیرد که ویژگیهای خاصی هم دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای خاطر نشان کرد: طبق اقداماتی که صورت پذیرفت تحول اساسی در بحث برنامه ریزی درسی دانشگاه شکل گرفت چرا که اعتقاد داریم برنامه درسی را باید بیرون از محیط دانشگاه و در محیط کار واقعی و جامعهی پیدا کنیم.
او افزود: جمعی از مدیران و استادان دانشگاهی، صاحب نظران و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و کارفرمایان، فعالان و صاحبان بخشهای مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی سه گروه عمدهای هستند که در بحث تدوین برنامه ریزی درسی دانشگاه حضور فعال دارند و در همین راستا برنامههای درسی برای اظهار نظر به صنایع مختلف ارسال شده و از نکته نظرات فعالان این عرصه استفاده شده و با عنایت به مأموریت دانشگاه، آموزشها و انتقال مهارت صورت گرفته در بازار کار، جایی برای خود باز کرده و اثر بخشی مطلوبی داشته است.
صالحی عمران در پایان از تغییر سرفصل حدود ۷۷ برنامه درسی دانشگاه خبر داد و گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه، رویکرد اصلی دانشگاه توجه به حرفه و شغل است و طبق بررسیها حدود ۷۰ درصد دروس به صورت عملی به دانشجویان انتقال مییابد.
انتهای پیام/