سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشکلات سهامداران ادامه دارد؛

ضرر بورسی‌ها با تغییر قیمت سهام به علت اختلالات کارگزاری ها!

طی هفته‌های اخیر به دلیل افزایش معاملات و عرضه‌ها شاهد بودیم که هسته معاملاتی و سیستم‌های کارگزاری‌ها با مشکلات متعددی مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اهمیت بالای بورس و فعالیت بالای افراد در این بازار  معاملاتی، طبیعتا نقش کارگزاری‌ها پررنگ‌تر می‌شود. همین امر منجر به بروز اختلالاتی شده که چند روزی می‌شود در فضای مجازی مورد انتقاد زیادی از سوی کاربران قرار گرفته است.

یکی از این اختلالات در کارگزاری مفید و چند کارگزاری دیگر رخ داده بود که پیگیر آن شدیم.

یکی از سهامداران بورسی درباره این موضوع می‌گوید: از یکی از کارگزاری ها، "کزغال" را که خریده بودم بعد از چند روز مبلغ آن را به پورتفویم واریز کرده بود و خودسر خریدم را لغو کرده بود. این در حالی بود که دوستان در کارگزاری‌های دیگر کزغال را با نرخ پایین و حتی زیادتر از سهم اعلام شده خریده بودند. این یعنی چه؟ با کارگزاری تماس گرفتم گفتند خطای نرم افزاری بوده، اما بنظر من یک بازی است!

یکی از سهامداران بورسی در انتقاد به عملکرد نرم افزار بورسی‌ها می‌گوید: کارگزاری. یک نرم افزار مناسب و پرسرعت ندارد.  سرعت بسبار پایین و خدمات رسانی افتضاح است. زمان خرید تا سفارش ثبت شود، قیمت تغییر کرده و از این قبیل کمبود‌ها بار‌ها متضرر شده ایم.

مشکلات هست، بورسی‌ها صبور باشند!

روح الله میر صانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار  در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با علل اختلال در سامانه معاملاتی برخی از کارگزاران، اظهار کرد: شرکت‌های Provider که کار‌های کارگزاری‌ها را انجام می‌دهند گا‌ها به دلیل حجم زیاد معاملات با مشکلاتی  مواجه می‌شوند، لازم به ذکر است که در چنین شرایطی  بهتر است سهامداران  صبور باشند به علت آنکه همکاران ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات بکار می‌گیرند.

او در رابطه با علت دیر کرد واریز مبلغ حاصل از فروش سهم توسط کارگزاری ها، اظهار کرد: وقتی افراد در خواست فروش می‌زنند کارگزار وجوه را به صورت t+۲ دریافت می‌کند این روند در عرضه‌های اولیه که تعداد فروشنده‌ها زیاد است که حجم و کار مالی زیاد را می‌طلبد گا‌ها زمان بر است.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار  افزود:، اما در شرایط عادی یک روز پس از در خواست مشتری باید این اقدام انجام شود، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این استکه هر سفارش فروشی  به معنای آن نیست که  سهامدار مبلغ حاصل از فروش  را می‌خواهد،   به سبب آنکه یک عده در بازار هستند که خرید و فروش سهام را به روش حرفه‌ای  انجام می‌دهند یعنی وقتی  فروش انجام می‌شود دیگر  مبلغی را دریافت نمی‌کنند و آن را برای معامله در سهام بعدی به کار می‌گیرند.

پیگیری‌ها از مرکز تماس امور مشتریان کارگزاری مفید در رابطه با اختلالی که در سامانه معاملاتی پیش آمده بود، نشان داد که اکثر اوقات وقتی در سیستم معاملاتی مشکل پیش می‌آید سیستم‌های کارگزار‌ها نیز به مشکل بر می‌خورند و کارگزاران بورسی دائم در رصد و پیگیری آن هستند.

ناگفته نماند که  سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر بهتر است با توجه به افزایش تقاضای افراد برای سرمایه گذاری در بورس  نظارت خود را بر عملکرد کارگزاری‌ها بیش از پیش کنند تا سهامداران با مشکل بر نخورند.

حجم بالای معاملات شاید یکی از مواردی است که منجر به بروز اختلالات در سامانه‌های اکثر کارگزاری‌ها از جمله بزرگترین کارگزاری‌ها می‌شود، اما ادامه این روند نیازمند بررسی و یافتن راه حلی برای کاهش این اختلالات است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ایمان
۱۲:۰۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
اون موقع که قیمت سهام بی ارزش بی منطق بالا می رفت و میلیونها تومان بدون انجام هیچ کار خاصی سود میکردین( که قاعدتا این پول از جیب عموم مردم در میومد) و باعث ایجاد گرانی و تورم میشد چرا هیچوقت اعتراض نکردین؟؟؟؟حالا که قیمت اون سهام واقعی شده اعتراض دارین؟؟؟
ناشناس
۰۱:۴۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
سلام مهمترین فساد وتضییع حقوق سهامداران خرد ندادن معاملات حضوری هست واین خلاف قانون بوده وهست الان کارگزاری مفید جندینماه هست هیجکونه خدمات حضوری به مشتریانخود نمیدهد وباعث ضرر بسیاریازمردم شدند که توانائی معاملات انلاینرانداشتند خدا انشائالله به سزای اعمالشان بهرساند به شخصه ازاین عمل کارکزاری هرگز رضایت نداشته وامیذوارم همه عاملان این بی عدالتی وظلم مجازات شوند خیلی پست فطرت هستند
Mohsen
۰۰:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
ای جونم
علی برکت ا...
آغاز میکنیم مرحله بعدی را
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
با سلام بنده همیشه خبر های مهم را از سایتون پیگیری میکنم خواهش میکنم مردم دستشون به دولت مردا نمیرسه واقعه اگه میتوانید کاری کنید دست به کار بزرگی بزنید واقعا دیگه آب میشیم میرم تو زمین چرا هیچ کس پاسخگو نیست
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
ما نیازی به دشمن تراشی خارجی نداریم!
دروغ، دزدی، کلاه برداری و ... تا کی؟
کافی است سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی کار خود را برای رضای خدا و به درستی انجام دهند.
هیچ ابرقدرتی نخواهد توانست ما را به زانو درآورد.
ان شااله
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
خدایاااااا بازم ضرر
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
صد رحمت به اونیکه از دیوار مردم بالا میره شما روی هر چی راهزنه سفید کردید
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
بورس دیگه به درد نمیخوره
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
مشکل دیگر عدم بروز کردن خرید و فروش ها در پرتفو هاست که معمولا افراد را برای خرید وفروش سهمی با مشکل روبرو می کند و کارگزاری ها هم پاسخگو نیستند که چرا مدت زمانی طول میکشد تا یک سهم اضافه یا یک سهم فروخته شده حدف شود یا اصلا حدف نمی شود
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
قانون این کشور همینه، همیشه مردم از هر اتفاقی ضرر میکنن و بالادستیا و ۴ درصدیا سود
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
بورس شده بنگاه دزدی دولت از مردم اول همه را تشویق به سرمایه گذاری دربورس کردند بعد از فروش سهام دولت و تعدادی دلال در قیمت بالا به مردم دستوری قیمت ها را پائین آوردن الان سرمایه مردم یک سوم شده
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
پولمان در بورس نابود شد خدایا به فریادمان برس
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
پولت نابود نشده بلکه در جهت عام المنفعه و تامین کسری بودجه به کار گرفته شده است.
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
رای بده به اصلاحات که درست میشه
سرهنگ
۲۱:۵۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
دوست عزیز شما که نمیدانی بورس چیست حتی به اندازه الفبا هم دوره بورس ندیدی چرا وارد میشوی و سرمایه یک عمر خودرا ازدست میدهی
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
خدایش چرا دروغ میگی بازار که تو منفی هست و گردش مالی کم شده اختلال معنا نداره اگه منفی 5 تو این چند روز بود 250 هزار واحد از شاخص ریخته بود که معنیش خوب بلدید چیه