سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ردیف‌ها در لایحه بودجه به طور شفاف در سر جمع ذکر نشده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:ردیف‌هایی درلایحه بودجه وجود دارد که این ردیف‌ها به طور شفاف در سر جمع بودجه ذکر نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد به جزئیات  لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به ناتراز بودن بودجه و با بیان ایرادتی به بودجه نویسی در کشور، اظهار کرد: بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۰ نوشته شده از عجیب‌ترین بودجه‌ها در طول ۴۰ سال گذشته بوده و دچار چالش‌هایی مانند تورم کسری بودجه منابع ناپایدار است.در دوره هفت ساله‌ای که نوبخت بودجه را سالیانه را تنظیم می‌کرد معقول‌تر از بودجه ۱۴۰۰ بود.

این مقام مسئول تاکید کرد:بودجه امسال از چند جهت دارای ایراد است، اول ناترازی از نظر درآمد‌ها است که به نظر می رسد حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد های بودجه تحقق پیدا کند که البته این رقم بسیار خوش بینانه است و هرچه بیشتر از این مقدار باشد باید تعبیر به کسری بودجه کرد.

او گفت: براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس از بودجه تهیه کرده، نشان می‌دهد ردیف‌هایی درلایحه  بودجه وجود دارد که به طور شفاف در سر جمع بودجه ذکر نشده اگر این ردیف‌ها را به سرجمع بودجه عمومی دولت که ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است اضافه کنیم، بودجه عمومی دولت هزار و صدمیلیارد تومان خواهد شد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: براساس آنچه دولت برحسب ظاهر در اعداد و ارقام ذکر کرده بود، بودجه ۴۷ درصد رشد داشته است که با اضافه کردن این مقدار با مقایسه‌ای بودجه سال آینده نسبت به بودجه امسال بالای ۵۵ درصد خواهدبود.

او ادامه داد: در شرایطی که همه شاخص‌ها نشان می‌دهد ما در رکود قرار داریم، بستن و ارائه چنین بودجه انبساطی کار درستی نیست. روشن است که چنین بودجه‌ای غیر واقعی است و از دولتی که هفت سال تجربه دارد عجیب به نظر می‌رسد نکته دیگر اینکه بودجه براساس احتمالات نباید بسته شود بلکه بایدبراساس درآمد‌های واقعی محاسبه شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این بودجه به طور عمده براساس احتمالات بسته شده و باید اصلاحات درآن صورت بگیرد. احتمال برطرف شدن تحریم‌ها در این بودجه قوی است. تحقق احتمالات از نظر اقتصادی  بسیار ضعیف است.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: بازار سرمایه‌ که طی یکسال گذشته دچار نوسانات شدید بوده و رشد بسیار غیر معقول و بی حسابی را پشت سرگذاشته و افت شدید و سریع را بعد از آن تجربه کرده، وضعیتی نیست که همراه با ثبات باشد و انتظار داشت که دولت بتواند اوراق مورد نظر را در سال آینده از طریق بورس عرضه کند. چشم انداز برنامه ششم توسعه اقتضا می‌کند که اتکا بودجه به درآمد‌های نفت روند کاهشی را طی کند.

مصباحی مقدم تصریح کرد:در  بودجه امسال اتکا به درآمد‌های نفتی حدود ۱۰ درصد است که این میزان برای سال آینده منجر به برداشتن سهم بیشتری از صندوق توسعه ملی و پیش فروش اوراق سلف نفتی به ۴۱ درصد در بودجه می شود.


بیشتر بخوانید: 


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتقاد به عدم شفافیت در لایحه بودجه  تصریح کرد:عدم شفافیت در بودجه بسیار مشهود است. مصادیق آن هم اعداد و ارقامی است که درون بودجه به صورت ردیف‌ها نهفته است و در جداول و سرجمع درآمد‌های بودجه ذکر نشده است.

انتهای پیام/ 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.