سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهمیت شاخص قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا در گام چهارم

معاون فنی معاونت بهداشتی آذربایجان غربی از آغاز گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا با هدف کاهش میزان شیوع بیماری با قطع زنجیره انتقال، کاهش میزان بستری و مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، حقیقی معاون فنی معاونت بهداشتی آذربایجان غربی اظهار کرد: با گذشت یکسال از آغاز اپیدمی کرونا در سطح کشور ۳ پیک بیماری را سپری کرده ایم و ۳ راهبرد هم برای این سه موج داشتیم.

او افزود: در مرحله اول غربالگری به صورت تلفنی انجام شد و ۷۸ میلیون نفر غربالگری شدند و توسط مراقبین سلامت به صورت اکتیو پیگیری دو هفته‌ای داشتیم. در مرحله دوم راه اندازی و تاسیس آزمایشگاه مولکولی شکل گرفت و مراکز ۱۶ ساعته راه اندازی و آزمایش PCR انجام شد در این مرحله بیمار یابی و انجام آزمایش و انجام مراقبت شکل گرفت.

معاون فنی معاونت بهداشتی آذربایجان غربی اضافه کرد: گام سوم تدوین و تعریف ۱۲۰ فاصله گذاری و بهداشتی در اماکن مختلف مثل آموزشگاه ها، مکان‌های عمومی، استخرها، مدارس و ... تهیه و در اختیار شبکه‌های بهداشت و درمان قرار گرفته و در این مرحله اعمال نظارت و محدودیت‌ها سختگیرانه اعمال شد و پاسخ داد.

او اذعان کرد: پیشبینی هجمه گام چهارم با این منطق شکل گرفت که در گام اول ارتفاع سیر بیماری کم بود در گام دوم تعداد ۲ برابر موج اول و در گام سوم تقریبا ۳ برابر موج اول بود.

حقیقی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای گام چهام مدیریت و کنترل بیماری کرونا می‌توان موارد علامت دار و بدون علامت را که در حاشیه شهر‌ها وجود دارند شناسایی نموده و با رصد کردن این موارد مثبت به ازای هر تست مثبت به طور متوسط ۱۰ مورد نمونه برداری از اطرافیان بیمار توسط مراقبن سلامت انجام شود و می‌توانیم در غربالگری این بیماری نقش موثری داشته باشیم.


بیشتر بخوانید


ولی زاده معاون اجرایی مرکز بهداشت ارومیه گفت: سطح بندی ارائه خدمات در گام چهارم در ۳ سطح قرار می‌گیرد در سطح اول مدیریت شبکه بهداشت، رئیس مرکز بهداشت، نیروی مقاومت بسیج و هلال احمر، در سطح دوم مراکز خدمات جامع سلامت و ناحیه مقاومت بسیج و در سطح سوم پایگاه‌های سلامت شهر، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های مقاومت بسیج قرار دارند و این سه سطوح می‌بایست با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند.

ولی زاده اذعان کرد: هدف از اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ منطبق بر طرح محله و خانواده محور بر اساس هر خانه یک پایگاه سلامت می‌باشد.

او افزود: آموزش و نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌های نیرو‌های مراقب سلامت و بهورزان و تیم‌های رهگیری و Home Care نقش کلیدی را در پیشبرد اهداف این طرح در شهرستان‌ها ایفا می‌کند.

او خاطرنشان کرد: در طرح شهید قاسم سلیمانی و در مرحله چهارم به شاخص قطع زنجیره انتقال بایستی اهمیت دهیم. مثلا اگر در هفته ۲۰ نفر تست داشتیم بایستی ۲۰۰ رپیدتست انجام شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: خودمان را مقید به اعلام تست مثبت استان نکنیم بلکه برای موارد علامت دار شهرستان و یا کسانی که در سامانه خود اظهاری کرده اند هم حتما بایستی رپید تست انجام گیرد.

حسینی مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد ضمن تشکر از مدیر شبکه سابق و تمامی همکارانی که از ابتدا در زمینه بیماری کرونا متحمل زحمات فروانی شدند، بیان کرد: بهره گیری از تجربیات کارشناسان موفق در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح شهر و تعمیم آن به سایر محلات و مناطق دیگر سطح شهر برای افزایش ارتقا شاخص‌های برنامه کنترل و مدیریت کووید ۱۹ در شهرستان می‌تواند موثر باشد.

او افزود: در راستای اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تعداد محلات شهرستان به ۸۰ محله تقسیم شد و تاکنون بیش از ۲۱۸۷ تست رپید انجام گرفت که تاکنون ۱۱۸ بیمار مثبت شناسایی شده است.

نشست هم اندیشی معاونین اجرایی و فنی معاونت بهداشتی با حضور مدیر شبکه، رئیس مرکز بهداشت، مسئول حراست و کارشناسان ستادی در محل سالن اجتماعات شبکه برگزار شد.

همچنین معاونان معاونت بهداشتی به همراه مدیر شبکه، رئیس مرکز بهداشت و کارشناسان واحد‌های ستادی از خانه بهداشت حاجی خوش و پایگاه سلامت مکریان به صورت سرزده بازدید کردند.

انتهای پیام / س خ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.