سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران:

محدودیت دامنه نوسان سهام در بورس یک ماهه است

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران درباره اطلاعیه بورس اوراق بهادار تهران پیرامون تغییر در دامنه نوسان روزانه قیمت در بورس توضیح داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران تصمیم محدود سازی دامنه نوسان و برخی دیگر از تصمیمات سازمان و شورای عالی بورس را دلیل مثبت شدن جو چند روز اخیر در بازار سرمایه دانست.

سعید اسلامی بیدگلی با بیان اینکه مفهوم "دامنه نوسان" به تازگی در بورس ایجاد شده است، گفت: در شرایط عادی ارزش شرکت‌ها بیش از یک میزان، کاهش یا افزایش پیدا نمی‌کند که این میزان برای شرکت‌های بورسی ۵ درصد بوده است.

او فزود: در زمانی که نگرانی‌های جدی برای کاهش ارزش سهام ایجاد شد، رفتار‌های هیجانی بیش از رفتار‌های بنیادی بر معاملات تاثیر می‌گذاشت و لذا پیشنهادِ کاهش دامنه نوسان جدی شد.

اسلامی بیان کرد: بسیاری از فعالان بازار سرمایه از جمله بنده معتقدیم کلا دامنه نوسان باید تعادل بخشی را سهل نماید.

او در عین حال گفت: در دورانی که رفتار‌های هیجانی بیشتر بود و کاهش قیمت سهام ناشی از اخبار سیاسی و جو اقتصادی صورت می‌گرفت، مجددا پیشنهاد کاهش دامنه نوسان مطرح شد که منفی و مثبت ۲ درصد را در بر گرفت.

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران گفت: در نهایت قرار شد دامنه منفی، که کاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد به منفی دو درصد کاهش یابد و دامنه مثبت نیز به مثبتِ ۶ درصد برسد تا سیگنالی بلند مدت برای باز شدن دامنه نوسان باشد.


بیشتر بخوانید


او افزود: وقتی دامنه کاهش می‌یابد، چالش فزونی می‌گیرد. اما اگر اتفاقی درباره یک صنعت یا شرکت بیفتد که نیاز به کاهش ۱۵ درصدی داشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در اینجا بسیاری فعالان بورس مخالف اتخاذ تصمیم بر اساس دامنه نوسان هستند و معتقدند وقتی دامنه نوسان وجود ندارد، رسیدن سهام به قیمت ذاتی، سریع‌تر انجام می‌شود.

اسلامی ادامه داد: وقتی دامنه نوسان کاهش یابد ممکن است به کاهش نقد شوندگی سهام منجر شود؛ اما تصمیم محدود کردن دامنه نوسان در برخی دیگر از بورس‌های دنیا نیز وجود دارد، برای کوتاه مدت اتخاذ می شود.

این مقام مسئول به بیان دیگر این تصمیم را به معنای اعمال نوسان دامنه محدود برای بلند مدت در بازار سرمایه ندانست و گفت: در این میان بیشتر معاملات ناشی از رفتار‌های هیجانی بود و حتی وقتی خبر خوبی برای یک شرکت اعلام می‌شد، بدلیل جو روانی منفی در بازار، سهام‌های مطلوب نیز با کاهش قیمت روبرو شد.

او گفت: تصمیم محدود سازی دامنه نوسان را یکماهه است و به نظر می‌رسد مجموعه تصمیمات سازمان بورس اوراق بهادار و شورای عالی بورس گرفتند، جو چند روز اخیر را در بورس مثبت کرده است.

این فعال بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد بازار هرچه سریع‌تر به تعادل برسد و تصمیمات بهتری درباره دامنه نوسان اتخاذ گردد.

او ادامه داد: نوسانات در ذات بازار سرمایه است، ولی بخشی از آن ناشی از اتفاقات بیرونی می‌باشد.

اسلامی در پایان افزایش و کاهش قیمت دلار و برخی انتظارات از بورس را خارج از اختیار ارکان فعال در بازار سرمایه دانست و گفت: دولت باید تصمیماتی در جهت ثبات کلی اقتصاد بگیرد تا ثبات را به بازار سرمایه هم باز گرداند.

تصویر اطلاعیه بورس ارواق بهادار تهران درباره تغییر در دامنه نوسان روزانه قیمت در بورس

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
با سلام . یکی از مهمترین وظایف وزارت دارایی صیانت از دارایی های مردم می باشد. که مردم با کوشش و تلاش انها را بدست اورده اند . لذا چهار سازمان اصلی مانند 1= سازمان بورس و اوراق بهادار 2= . بانک مرکزی و بانکها و موسسات مالی 3= سازمان امور مالیاتی 4= گمرکات به وزارت دارایی سپرده شده است که همه انها زیر مجموعه وزارت دارایی می باشد . بعلت اینکه روند اداری کلا مکانیزه نمی باشد لذا مشاهده می شود که ان طوری که انتظار می رود نظارتی چندانی مدیرین وزارت بر زیر مجموعه خود ندارد . مثلا الف =مجوز اجناس و کالایی به داخل کشور صادر می شود که رعایت اصول مانند کیفیت . گلانتی و وپشتیبانی حداق بمدت ده سال را ندارد . اجناس و کالا با برندهای غیر معتبر . که نمونه ان انواع اجناسی است که در تعمیر گاهها بعلت نبود کالا مانده اند و سرمایه های مردم هدر رفته است . ب= دیده می شود که اختلاف ما بین اداره گمرک و بانک مرکزی باعث مانده کالا مواد غذایی و فاسد شدنی در گمرگات می شود در صورتی که هر دود زیر مجموعه مدیریت وزارت دارایی می باشند . ج= هنوز بنظر می رسد برای سازمان امور مالیاتی دقیقا مشخص نیست که چه افرادی مالیات می دهند و چه افرادی بدون مالیات. از امکانت لمنیتی و رفاهی کشور استفاده می کنند . در صورتی که همه دارای یک هویت کد ملی هستند . د= دیده می شود که افرادی با مداراک صوری بدون ایجاد شرکت و کارخانه و تولید صاجب دریافت تسهیلات ان چنانی شدند و حاضر به پرداخت پول تسهیلات نیستند . چ .= جالب تر این است که گویا هنوز برای مدیریت وزارت دارایی مشخص نیست که سازمان بورس زیر مجموعه ان وزارت است و کنترلی ندارد و دیدیم براحتی افرادی سرمایه های مردم در بورس را برداشته اند و وزیر دارایی اعلام می کند که کنترلی بر سازمان بورس ندارد و حتی گویا باور ندارد که سازمان بورس زیر مجموعه وزارت دارایی و اقتصاد می باشد