سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

ایمنی معادن باید افزایش پیدا کند

قاضی زاده هاشمی،گفت:شکل کار و ایمنی در معادن باید تغییر پیدا کند و خدماتی به خانواده‌های کارگران معادن ارائه شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،با پیگیری‌نماینده مردم کوهبنان و زرند در مجلس شورای اسلامی و باهدف بازدید از برخی معادن و بررسی مشکلات ضریب سنواتی سخت و زیان آور‌کارگران نایب رئیس  مجلس شورای اسلامی به اتفاق نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس، ائمه جمعه مرکز شهرستان و بخش طغرالجرد، فرمانداران کوهبنان و زرند، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج و فرمانده انتظامی شهرستان، اعضای کمیسیون کارگری، جمعی از مدیران معادن با حضوردر معدن اصلی با نمایندگان کارگران دیدار و از نزدیک به درد دل و خواسته کارگران گوش کردند.

در ابتدای نشست امیر حسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کارگران قشر زحمت و فرهیخته ای هستند که همواره باید مورد توجه قرار گیرند قانون مربوط به کارگران معادن اصلاح شده، ولی چون به ضرر آنها بوده جای تاسف دارد.

اوافزود: کار در معادن با سایر مشاغل متفاوت است در حالی که کار در مشاغل سخت و زیان آور در یک رتبه نیستند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید قانون مجدد بررسی و اصلاح شود البته دستور العمل سازمان‌های بیمه گر هم باید مدنظر باشد.

اوافزود: کارفرمایان باید به فناوری‌های جدید توجه داشته باشند، چون ذغال در جهان در عرصه‌های مختلف بعنوان خوراک اولیه استفاده می‌شود باید به سمت فرآوری ذغال سنگ حرکت کنیم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: شکل کار در معادن باید تغییر و ایمنی در معادن باید افزایش پیدا کند و خدماتی به خانواده‌های کارگران هم داده شود.

اوافزود: باید به سلامت جامعه کارگری توجه داشته باشیم در حالی که ساختار جمعیتی ما در حال پیر شدن است و در آینده محیط‌های کارگری با مشکل کمبود نیرو مواجه خواهند شد.

در ادامه عفت شریعتی کوهبنانی نماینده مردم شهرستان های‌کوهبنان و زرند در مجلس گفت: در کویر ایران شاهد استعداد‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل هستیم باید در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی گام‌هایی را برداریم.

اوافزود: حدود ۲۰ سال پیش اولین بازدید را از معادن ذغال سنگ‌شهرستان داشتم لذا با خواسته‌ها و درد و دل کارگران آشنایی دارم.

نماینده مردم شهرستان های‌کوهبنان و زرند در مجلس بیان داشت: کارگران در سخت‌ترین شرایط فداکاری و ایثارگری دارند در حالی که کارشان جهادگرانه است و این قشر زحمکتش در پیشرفت صنعت و تولید موثر هستند.

شریعتی تصریح کرد: مدیران شرکت ذغال سنگ‌استان کرمان برای رفع نیاز‌های کارگران اقدامات خوبی داشتند، اما همچنان جای کار باقی است.

باقر نیک‌طبع مدیر عامل شرکت‌معادن ذغال سنگ استان کرمان گفت: در بزرگترین مجموعه شرکت ذغال سنگ هستیم در حالی که معادن ذغال سنگ شمال استان را تحت پوشش دارد و در شهرستان‌های کوهبنان، زرند و راور معادن متعددی داریم.

اوافزود: در کنار معادن ذغال سنگ مجموعه ذغالشویی فعالیت دارد البته قدمت شرکت ذغال سنگ کرمان به بیش از ۵۰ (پنجاه) سال می‌رسد.

نیک‌طبع بیان داشت: با توجه به بافت‌معادن و نوع ذغال، کارگران سال ها است که بصورت سنتی در معادن ذغال سنگ کرمان فعالیت دارند.

اوافزود: کارگران در سخت‌ترین شرایط در معادن کار می‌کنند گرچه تجهیزاتی طی ماه‌های اخیر خریداری شده، اما کارگران همچنان با ایمنی قدیم و تجهیزات ابتدایی کار می‌کنند.

مدیر عامل شرکت معادن ذغال سنگ کرمان بیان داشت: ماهانه ۶۰ هزار تن برداشت ذغال از معادن استان کرمان انجام می شود که تبدیل به ۲۵ هزار تن کنسانتره برای استفاده در ذوب آهن اصفهان می‌شود، ولی مصرف کننده ما در آینده فولاد زرند ایرانیان خواهد بود.

نیک طبع  تصریح کرد: نیاز به سرمایه گذاری، تکنولوژی جدید و‌نیروی انسانی جوان داریم تا شاهد افزایش تولید و بهره وری در معادن باشیم.

اوافزود: نظر به این که کارگران معادن از مشکلات تنفسی رنج می‌برند نیاز به بازنشستگی پیش از موعد دارند.

مدیر عامل شرکت معادن ذغال سنگ‌استان کرمان گفت: باید بدنبال راهکار مناسب برای بازنشستگی و جذب نیروی جدید باشیم تا شاهد فعالیت نیروی جوان در کارگاه‌های معادن باشیم.

اوافزود: جا دارد نیرو‌هایی که کار سخت و زیان آور دارند زودتر از موعد مقرر بازنشسته شوند باید راهی برای این مشکل اندیشیده شود.

نیک طبع تصریح کرد: در بحث درمان، تسهیلات و افزایش تولید گام‌هایی برداشتیم در حال حاضر ۳۰۰۷ نفر نیروی مشغول به کار در ۷ معدن ذغال سنگ و ذغال شویی فعالیت دارند.

اوتاکید کرد: در حال حاضر ۷۱۲ نیروی استخراج کرده ایم در حالی که حدود ۷۰۰ نیروی جدید برای استخراج در معادن ذغال سنگ‌استان کرمان نیاز داریم.

مدیر عامل شرکت معادن‌ذغال سنگ استان کرمان بیان داشت: شمال استان کرمان ظرفیت بالایی در بحث ذغال سنگ برای ۲۰۰ سال آینده دارد.

اوافزود: تشویق فرزندان ممتاز کارگران را در دستور کار داریم البته معادن بر اقتصاد شهرستان‌های شمالی اثر گذار هستند.

نیک‌طبع تصریح کرد: بحث صادرات ذغال سنگ‌در دستور کار قرار دارد جا دارد که احداث صنایع جنبی در دستور کار باشد.

در ادامه یدالله زمانی به نمایندگی از کارگران معادن ذغال سنگ گفت: در حال حاضر به کارگران جوان و متخصص نیاز است تا شاهد جهش تولید باشیم.

اوافزود: در گذشته کارگران معادن ذغال سنگ با بیش از ۱۵سال کار در اعماق درونی زمین بازنشسته می‌شدند تا از نظر روحی و روانی در سلامت بمانند.

نماینده کارگران معادن ذغال سنگ‌شهرستان کوهبنان خواستار افزایش دستمزد، اصلاح ضریب سنوات خدماتی، اختصاص سبد معیشتی، تبدیل وضعیت کارگران، تعیین تکلیف استخدام فرزندان ایثارگر شد.

اوهمچنین بر افزایش رفاه کارگران و تفکیک شرایط کاری کارگران معادن تاکید کرد و افزود: کارگران در اعماق درونی زمین کار می‌کنند، اما در ۱۰ سال گذشته نیروی جدیدی جذب معادن نشده است.

نماینده کارگران معادن ذغال سنگ‌شهرستان کوهبنان گفت: قرار داد کارگران معادن ذغال سنگ به صورت یک ساله است در حالی که کار مستمر باید قراردادش هم مستمر باشد.

اوافزود: کارگران معادن ذغال سنگ که دچار ناراحتی تنفسی و ریوی هستند بی صدا می‌میرند، چون صدایشان از زیر زمین به گوش کسی نمی‌رسد.

انتهای پیام /ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.