سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سال آینده؛

گشنیز نهاوند فرآوری می‌شود/ ارز آوری ۵ میلیون دلاری حاصل فرآوری این محصول

با راه اندازی یک واحد تولید فرآوری گشنیز در نهاوند از سال آینده ارزش افزوده این گیاه پرسود نصیب کشور می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  با سرمایه گذاری یک تولید کننده، واحد فرآوری گیاه گشنیز سال آینده در شهرستان نهاوند راه اندازی خواهد شد.

آقای اکبری این سرمایه گذار  برای عملیاتی شدن این طرح تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان صرف خرید ملک ومواد اولیه و همچنین یک میلیون دلار ارز نیز صرف خرید تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز کرده است.

این سرمایه گذار که از تولیدکنندگان عصاره مالت جو در نهاوند است گفت: وقتی موفق به تولید عصاره "جو" شدیم و از واردات این نوشیدنی جلوگیری کردیم؛ به این فکر نیز افتادیم که برای گیاهان بومی با عصاره‌های گران قیمت سرمایه گذاری کنیم تا ارزش افزوده شان نصیب کشاورزان این منطقه و کشور شود .

کارخانه‌ای که قرار است بزرگترین طرح فراوری گشنیز درآن به ثمر بنشیند؛ جایی‌ای است نزدیک به واحد صنعتی مالت آقای اکبری، کارخانه‌ای نیمه آماده‌ای که با خرید آن هم صرفه جویی قابل توجهی ازنظر زمانی و هم باعث زودتر عملیاتی شدن این طرح خواهد شد.

کار ساخت سیلو‌های ذخیره سازی این واحد فرآوری نیز آغاز شده است؛ سیلو‌هایی که هرکدام گنجایش ذخیره سازی ۳ تن گشنیز را دارند.

این تلاش و تکاپو برای راه اندازی کارخانه زمانی شروع شد که یک تیم پنج نفره از محققان بومی کشور؛ موفق به تولید رایحه خوش گشنیز شدند.

 رایحه خوش عطر گشنیز حاوی ۸۰ درصد ماده لینالول است که پایه عطرسازی وداروسازی درجهان به شمار می رود.

پژوهشگران نهاوندی در زمینه برند سازی این گیاه پرسود نیز به نتایجی رسیدند و قرار است گشنیز نهاوند به زودی با نام تجاری "زر دانه" نهاوند به کشور و دنیا معرفی شود.

آقای قیاسی رئیس دانشگاه دولتی نهاوند گفت:  در این دانشگاه نخستین پژوهشکده گشنیز که قرار است با تیمی شش نفره از اعضای هیئت علمی، روی این گیاه تحقیقات علمی کنند نیز در نظر گرفته شده است.

 تشکیل فراکسیون گیاهان دارویی و گشنیز درمجلس شورای اسلامی و  ورود گشنیز به بورس کالای ایران است از اقداماتی است که برای توسعه و افزایش بهره وری در این گیاه اقتصادی صورت گرفته است.

با راه اندازی این واحد فرآوری گشنیز در نهاوند علاوه بر جلوگیری از خام فروشی و حذف واسطه ها،  برای بیش از ۳۵۰۰ نفر به صورت مستقیم وغیرمستقیم شغل ایجاد می شودو  ۵ میلیون دلار ارز عاید کشور خواهد کرد.

واسطه گران تا پیش ازاین گشنیز نهاوند را به صورت خام راهی پاکستان و آن‌ها از آنجا راهی کشور‌های عربی و اروپایی می‌کردند و با اسانس گیری این گیاه و تبدیلش به گران‌ترین عطرها؛ راهی کشور‌های دیگر از جمله کشورخودمان می‌شد و با این اقدام درآمد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی از کشور خارج می‌شد.

انتهای پیام/ غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
امیدوارم با راه اندازی این واحد فراوری گشنیز تحولی در اقتصاد کشاورزی نهاوند ایجاد بشه