سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از ۵۸ هزار کودک استان کردستان بینایی سنجی شدند

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان گفت:دراجرای طرح پیشگیری ازتنبلی چشم دراستان کردستان بینایی ۵۸ هزار و ۶۰۰کودک سه تا ۶سال موردمعاینه قرارگرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،ناصر کریمیان معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: طرح بینایی سنجی از آبان امسال در سطح شهر و روستا‌های استان آغاز شده و تاکنون ۵۸ هزار و ۶۰۰ کودک زیرپوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

او با بیان اینکه اجرای این طرح موجب جلوگیری از بروز نابینایی و کم بینایی در کودکان و کاهش معلولیت در جامعه می شود، افزود: با اجرای این طرح هزینه های ناشی از بروز معلولیت نابینایی و هزینه های درمان با توجه به تشخیص به موقع کاهش پیدا خواهد کرد.

او تاکید کرد: هدف از اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم را ارتقاء سطح سلامت بینایی کودکان دانست و افزود: تنبلی چشم یکی از علل شایع کم ‌بینایی و نابینایی و یک ‌چشمی یا گاهی دو چشمی است که اگر به‌ موقع تشخیصی داده شود، در بسیاری از موارد قابل ‌پیشگیری است.

او افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا پایگاه ثابت راه‌اندازی نشده و غربالگری کودکان در پایگاه‌های سیار و با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی انجام می‌شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان با بیان اینکه امسال بینایی سنجی کودکان از طریق دستگاه‌های غربالگری انجام می‌شود، گفت: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

او افزود: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

کریمیان با بیان اینکه سازمان بهزیستی به خانواده‌های بی بضاعتی که فرزندشان دارای مشکل بینایی باشد کمک می‌کند، از خانواده‌ها خواست، تا پایان سال جاری با مراجعه به ادارات بهزیستی شهر محل سکونت خود نسبت به بینایی سنجی آنان اقدام کنند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان گفت:درمان قطعی تنبلی چشم در کودکان سه تا شش سال امکان پذیر است، اما در صورت عدم تشخیص، کودکان مبتلا به «آمبلیوپی» در سنین بالاتر بدون شک دچار معلولیت بینایی (کم بینایی یا نابینایی مطلق) خواهند شد.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.