سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قدسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انگیزه‌ای در میان دانشجویان نسبت به مطالعه کتاب‌های غیر درسی نیست

یک مشاوره تحصیلی گفت: هیچ انگیزه‌ای در میان دانشجویان نسبت به مطالعه کتاب‌های غیر درسی وجود ندارد.

رضا قدسی، مشاوره تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار‌هایی برای جذب دانشجویان به مطالعه کتاب‌های غیر درسی اظهار کرد: امروزه بیشتر دانشجویان ایرانی تنها به مطالعه دروس درسی و جزوه یا کتاب پیشنهادی استادان اقدام می‌کنند و به هیچ عنوان زمانی برای مطالعه کتاب‌های غیر درسی اختصاص نمی‌دهند.

او افزود: همه افراد نه تنها قشر دانشجویی باید در ابتدا حوزه مورد علاقه خود را در بحث مطالعه کتاب انتخاب کنند و سپس به خرید آن از بازار و فروشگاه‌های مربوطه بپردازند.

قدسی تصریح کرد: برای مثال برخی از افراد به حوزه‌هایی از قبیل رمان، کتاب‌های روانشاسی، کتاب‌های ادبیات، کتاب‌های اقتصاد و کتاب‌های سیاست و ... علاقه دارند بنابراین لازم است تا آن‌ها تنها به مطالعه این دروس اقدا کنند نه اینکه از هر حوزه چند کتاب را خریداری کنند و در آخر با مطالعه نکردن آن‌ها مواجه شوند.

او با بیان اینکه برخی از افراد تنها به خرید کتاب اقدام می‌کنند و هیچ انگیزه‌ای برای مطالعه آن‌ها ندارند، تاکید کرد: امروزه وقتی از دانشجویان در زمینه میزان ساعات مطالعه کتاب سوال پرسیده می‌شود آن‌ها مطالعه دروس دانشگاهی را بهانه‌ای برای نخواندن کتاب‌های غیر درسی می‌کنند که اصلا چنین راهکاری صحیح نیست چرا که قشر دانشجویی بیش از هر افراد دیگری مستلزم مطالعه کتاب‌های غیر درسی هستند تا علاوه بر افزایش سطح سواد خود بتوانند ایده‌های متفاوتی را برای بهتر شدن وضعیت کشور در آینده‌ای نه چندان دور مطرح کنند.

این مشاوره تحصیلی درباره تفاوت مطالعه کتاب در صفحات مجازی با خرید آن گفت: دانشجویان می‌توانند از هر طریقی که راحت‌تر هستند به مطالعه کتاب اقدام کنند، اما خرید کتاب باعث می‌شود تا انگیزه و علاقه در میان این قشر بیشتر شود و تمایل آن‌ها برای مطالعه افزایش یابد.

قدسی ادامه داد: متاسفانه امروزه مطالعه کتاب در میان تمامی دانشجویان کاهش یافته است، اما اندکی توجه به این موضوع می‌تواند تا حدودی باعث بهبود شرایط شود، برای مثال دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه با اختصاص حدود یک ساعتی در طول هفته دانشجویان را تشویق به مطالعه کتاب کنند یا مشاوران تحصیلی از طریق فضای مجازی نتایج مثبت و سودآور مطالعه کتاب را برای قشر محصل ذکر کنند.

این مشاوره تحصیلی گفت: همچنین گفتنی است که رغبت یا انگیزه‌ای در میان دانشجویان ما نسبت به مطالعه کتاب‌های غیر درسی وجود ندارد، زمانی که آنان به انتشاراتی‌ها برای خرید کتاب می‌آیند، تنها به کتاب‌ها نگاه می‌کنند؛ غیر از عده‌ای که محقق و اهل فن هستند و هر کجا که باشند برای بسط پروژه فکری خود به این آثار نیاز اساسی دارند.


بیشتر بخونید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.