سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ملخ ها، مزاحم هایی که به زودی به کرمان می آیند/ پیش بینی سطح آلوده بالاست، امکانات کافی نیست

فرخی با اشاره پیش بینی ورود ملخ‌های صحرایی از اواخر بهمن به منطقه جنوب کرمان، گفت: با توجه به پیش بینی سطح آلوده، تجهیزات به اندازه کافی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، میهمانان ناخوانده ای که سال های گذشته  خود را به مناطق جنوبی کرمان دعوت می کردند، گویا امسال نیز طبق پیش بینی های مختلف باز هم به مزارع کشاورزی در جنوب کرمان هجوم می آورند. 

ملخ‌های صحرایی در دو سال گذشته به ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع جنوب کرمان هجوم آوردند و خوشبختانه با اقدام به موقع از سوی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، هیچ گونه خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نشد.

مجید فرخی،  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: با توجه به آنالیز وضعیت کنونی ملخ صحرایی درمناطق تولید مثل زمستانه در کشور‌های شاخ آفریقا و شبه جزیره عربستان و تحلیل دفتر مرکزی کنترل ملخ صحرایی فائو به احتمال زیاد از اوخر بهمن و اوایل اسفند امسال حمله سراسری ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به سمت نوار جنوبی کشور به ویژه دشت جازموریان آغاز می‌شود.

او افزود: با توجه به ارائه تهدیدات دفتر مراتع سازمان خواروبار کشاورزی( فائو)، سازمان کشاورزی جنوب کرمان، تمهیدات لازم را در خصوص انجام عملیات مبارزه به موقع با ملخ صحرایی انجام داده است. 

فرخی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی تصریح کرد: مرمت باند‌های خاکی در حال احداث جازموریان پیگیری شده، ناوگان سمپاشی در حال آماده سازی است، سموم به اندازه لازم مهیا شده است؛ اما کافی نیست و مستلزم حمایت بیشتر از سوی استاندار کرمان و سازمان حفظ نباتات هستیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: با توجه به پیش بینی سطح آلوده به نظر می‌رسد، تجهیزات و سموم آماده شده به اندازه کافی نخواهد بود.

او افزود: به احتمال زیاد از اواخر امسال در دشت جازموزیان قطعا مبارزه خود را با ملخ صحرایی شروع خواهیم کرد و تا اواخر خرداد ۱۴۰۰ این مبارزه ادامه دارد.

فرخی گفت: پیش بینی می‌شود که بیش از ۱۵۰ هزار هکتار در منطقه جنوب کرمان مبارزه با ملخ صحرایی صورت گیرد.

فرخی تصریح کرد: در دو سال گذشته قریب به  ۲۰۰ هزار هکتار با ملخ صحرایی مبارزه شد و  متاسفانه به دلیل نبود کنترل موفق در کشور‌های شاخ آفریقا و شبه جزیره عربستان پیش بینی می‌شود، هجوم ملخ امسال با شدت بیشتری انجام شود.

او با اشاره به خسارت زایی زیاد ملخ‌ها افزود: ملخ صحرایی ظرفیت خسارت زایی بسیار بالایی دارد و  وقتی وارد هر منطقه‌ای شود به هر نوع سبزینه‌ای حمله می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: پارسال  با توجه به اینکه به موقع وارد عمل شدیم و مبارزه با ملخ به موقع انجام شد، خوشبختانه هیچ گونه خسارتی وارد نشد.

او  با بیان اینکه پیگیر استقرار یک فروند هواپیمای سمپاش در منطقه هستیم، بیان کرد: پارسال تجهیز ناوگان سم پاشی صورت گرفت  و امسال هم در حال برنامه ریزی هستیم که تا پایان بهمن بتوانیم تجهیزات لازم را برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی کامل کنیم.

فرخی گفت: دو باند مبارزه با ملخ در شرق و غرب جازموزیان که در شهرستان‌های رودبار و قلعه گنج قرار دارند در حال تجهیز و تکمیل برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی هستند.

او با اشاره به اینکه  از کشاورزان جنوب کرمان خواهشمندیم آمادگی لازم را داشته باشند، تصریح کرد: در صورت مشاهده ملخ مراتب را به مرکز خدمات منطقه خود اعلام کنند، سمپاش‌های مورد نیاز را آماده و همکاری لازم را با  تیم های مبارزه با ملخ داشته باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان  همچنین درباره سوددهی این موجودات گفت: این ملخ ها هیچ سودی برای کشور ایران ندارند؛ ولی کشورهای خارجی از آن برای مصارف خوراکی بهره می برند. 

انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.