سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امکان احراز هویت الکترونیکی در اختیار نابینایان و افراد کم توان قرار گرفت

مجموعه‌ سیگنال به عنوان یک دستیار جامع و هوشمند برای امور مالی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، به هموطنان کمک کرده و در همین راستا در حال توسعه است.

مدیر محصول سیگنال در گفت و گو با خبرنگار نبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خدمات این مجموعه به افراد کم توان و نابینایان توضیحاتی ارائه کرد .

  • مجموعه سیگنال در چه زمینه ای فعالیت می کند و چه خدماتی ارائه می دهد؟

برنامه و به طور کلی مجموعه‌ی سیگنال از ابتدای تولد، این هدف را داشته که به عنوان یک دستیار جامع و هوشمند برای امور مالی و اقتصادی و به طور خاص‌تر سرمایه‌گذاری، به هموطنان عزیز کمک کرده و در همین راستا در حال توسعه‌ است.

در حال حاضر در 9 بازار مختلف از جمله سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ارز دیجیتال، آخرین داده‌ها و اطلاعات موثق به صورت لحظه‌ای گزارش داده می‌شود. در بخش محتوا نیز سعی کرده‌ایم مطالب کاملی به‌صورت رایگان در اختیار همراهانمان قرار دهیم. آموزش‌های جامعی در بخش کالج سیگنال در موضوعات مختلف مالی و سرمایه‌گذاری به صورت ویدئویی، پادکست‌های صوتی و متن موجود است. در بخش تحلیل سعی کرده‌ایم با رصد روزانه و تحلیل بازار بورس خودمان به همراه بازارهای جهانی، به یک‌دیگر کمک کرده تا تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری بگیریم. در حوزه‌ی اخبار و رسانه، اکثر خبرگزاری‌های مطرح را به صورت خودکار پوشش داده و برای راحتی بیشتر مخاطبین، با دسته‌بندی‌های مختلف ارائه‌ می‌دهیم. در بخش مدیا نیز به صورت روزانه ویدئوها و پادکست‌های تحلیلی_خبری از موضوعات مختلف و ترند انتشار داده شده و با دعوت از کارشناسان فعال در هر بخش سعی داریم رسالت اطلاع رسانی‌مان را تکمیل کنیم.

  • امکان احراز هویت سجام برای افراد نابینا و کسانی که توانایی خواندن متن ندارند چگونه ایجاد شد؟

یکی از دغدغه‌های اصلی‌ ما از زمانی که موضوع احراز هویت غیرحضوری را برای اولین بار در کشور، در اپلیکیشن سیگنال راه‌اندازی کردیم، دسترس پذیری این امکان برای همه افراد جامعه بوده و است.

اولین موردی که با آن برخورد کردیم، خواندن متن در ویدئوها بود؛ در همین راستا افراد بسیاری با ما تماس گرفته و این روش را به نوعی دشوار می‌دانستند. بعلاوه، افراد زیادی هستند که توانایی خواندن متن را نداشته، تکرار و ادا کردن متون برای آن‌ها دشوار است و در زمینه تکلم، با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ما برای حل این مسائل، سامانه احراز هویت غیرحضوری با استفاده از ژست‌های حرکتی را رونمایی کرده و بازخورد خوبی نیز دریافت کردیم.

در گام بعدی برای موضوع در دسترس پذیری، متوجه شدیم که قشر عزیز دیگری در کشورمان حضور دارند که با وجود پتانسیل بالا، هنوز نمی‌توانند از سامانه احراز هویت غیر حضوری استفاده کنند. پس ما در این گام، بر چگونگی احراز هویت غیر حضوری برای افراد کم‌بینا و نابینا متمرکز شدیم. فلذا مطالعات‌مان را در این حوزه آغاز کرده و با چند نفر از این عزیزان ارتباط گرفتیم تا در این مسیر ما را یاری کنند. در نهایت در روز جهانی عصای سفید، موفق به رونمایی از این سامانه شدیم.

  • در مورد نحوه کار این سامانه برای نابینایان بیشتر توضیح دهید.

سوال خوبی را مطرح کردید؛ چرا که بیشتر امکانات سامانه‌ی نابینایان، در دیدرس نبوده و اصل کار در پس زمینه اتفاق افتاده است. برای اینکه سامانه را بهتر بشناسیم، لازم است تا با زندگی افراد کم‌بینا و نابینا بیشتر آشنا شویم. این افراد از برخی ابزار و اپلیکیشن‌های خاص استفاده می‌کنند که در استفاده از برنامه‌های موبایل به آن‌ها کمک می‌کند. اپلیکیشن‌هایی مثل talkback یا espeak که کاربر به کمک آن‌ها می‌تواند از برنامه‌های مختلف موبایل استفاده کند. یعنی کافی ا‌ست دست خود را برروی هر نقطه از صفحه‌ی گوشی بگذارد تا اپلیکیشن به کمک صوت، به او بگوید که هرلحظه در چه قسمتی بوده و باید چه کاری انجام بدهد. برای اینکه این برنامه به درستی کار کند، باید نرم‌افزار مورد استفاده برای سازگاری با آن بهینه شده و قسمت‌ها و مراحل مختلف آن تعریف شوند. کار اصلی ما در این مرحله، این بود که سیگنال را با این نرم‌افزار هم‌خوان کردیم. یعنی اگر کاربر، نرم‌افزاری مثل espeak را فعال کرده و وارد بخش احراز هویت سیگنال شود، سیگنال با او حرف می‌زند و در طول مسیر همراهی‌اش می‌کند. حتی در قسمت عکس سلفی با استفاده از هوش مصنوعی به کاربر می‌گوید که باید صورتش را به دوربین نزدیک یا دور کرده و زاویه صورت خود را تغییر دهد.

یکی دیگر از امکاناتی که به برنامه اضافه شده، امکان پخش صوتی کپچا یا همان عبارت امنیتی بوده که باعث می‌شود تا دیگر هیچ محدودیتی در این مسیر برای این عزیزان باقی نماند.

  • سیگنال چه برنامه هایی را برای آینده در نظر دارد؟

 سیگنال همواره مثل یک موجود زنده، در حال رشد و توسعه است؛ پس جواب دادن به این سوال، کار آسانی نیست. ما ایده‌ها و برنامه‌های بسیاری در جهت توسعه داریم و همواره در تلاش هستیم تا قدم‌های‌مان را در راستای هدف‌ اصلی‌مان برداریم که همان ساده‌سازی و در عین حال هوشمندسازی فرآیندهای دخیل در سرمایه‌گذاری است.

اما می‌توانم قول بدهم تا به صورت ماهانه نسخه جدیدی ارائه دهیم و در هر نسخه اتفاقات خوب زیادی دیده شود. البته لازم است اشاره کنم که بسیاری از ایده‌ها و برنامه‌هایی که در سر داریم، از طریق خود کاربران با روش‌های مختلف به دست ما رسیده و برای ما بسیار ارزشمند است و امیدواریم تا بتوانیم این جریان همراهی دوطرفه را ادامه‌دار ببینیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.