به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در آیین افتتاح طرحهای عمرانی دانشگاه اصفهان گفت: اگر قرار است امید به جایی بسته شود باید به مراکز علم و فناوری کشور باشد و اگر سرمایه گذاری شود باید در تربیت نیروی انسانی و به فعلیت رساندن یافتههای علمی و پژوهشی باشد.
او ادامه داد: نگاهها در دولت به سمت کمک به مراکز آموزش عالی است و امیدواریم محدودیتهای موجود با تلاش بخشهای مختلف از پیش راه برداشته شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نتایج برنامههای چند سال اخیر خود را نشان میدهد، اظهار کرد: ارتباط دانشگاهها با صنعت و وزارتخانهها شکل گرفته و پیش رفته و توسعه مطلوبی در بازه زمانی گذشته داشته است.
غلامی با تاکید بر اینکه باید از رویکرد وزارتخانهها به سمت دانشگاهها استقبال کرد و پاسخ مثبت به آن داد، تصریح کرد: امید است مجلس شورای اسلامی در این دوره توجه بیشتری به حمایت از مراکز علمی و دانشگاهها داشته باشد و آنها را به عنوان مراکز اصلی مورد حمایت در برنامههای کلان ببینند.
او با اشاره به اهمیت جایگاه دانشگاهها در برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: وزارت علوم در تلاش است مجموعه ای کارشناسی شده برای تدوین برنامه هفتم توسعه در این زمینه قرار دهد.
وزیر علوم با بیان اینکه بحثهای صنفی اعضای هیات علمی و کارمندان پیگیری میشود، گفت: اعتقادی به تبلیغ تا قبل از تحقق اهداف و برنامه هایمان در این زمینه نداریم و نتایج آن بعد از تحقق تلاشهای ما خود را نشان میدهد.
وزیر علوم به دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش آموزش عالی اشاره و اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب کشورمان نیاز مبرم به نیروی انسانی تحصیلکرده در بسیاری از بخشها مانند صنعت، پزشکی و نظامی داشت که در کمتر از ۲ دهه با توسعه دانشگاهها و رشد اعضای هیات علمی این مهم تامین شد.
او با تاکید بر اینکه امروز باعث افتخار است که بیشتر مدیران، کارشناسان و محققان، تربیت یافته دانشگاههای خودمان هستند، گفت: نیروی انسانی سرمایه اصلی کشور است و این دستاورد کمی نیست.
غلامی با بیان اینکه در ۴۲ سال گذشته به سمت بهبودی توانمندیهای آموزشی و افزایش ظرفیتها و اثرگذاریهای دانشگاهها حرکت کردیم، خاطرنشان کرد: دانشگاهها از دهه دوم پس از انقلاب حرکت جدی به سمت پژوهش داشتند که بیشتر با دورههای تحصیلات تکمیلی شکل گرفت.
وزیر علوم تاکید کرد: اگر اکنون در جایگاه پانزدهم رشد و تولید علم هستیم نتیجه کار جدی، قوی و جهادی مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه هاست.
او اضافه کرد: این جایگاه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر که توانمندیهای مالی گسترده تری داشتند و همچنین با وجود محدویتهای ناشی از جنگ تحمیلی و تحریمها و در یک رقابت نابرابر برای کشورمان حاصل شد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در دهه سوم پس از انقلاب دانشگاهها به سمت تبدیل علم و دانش به ثروت و فناوری حرکت کردند، اظهار کرد: در این دوران مراکز رشد در دانشگاهها شکل گرفت و سپس به سمت پارکهای علم و فناوری رفتیم بطوریکه امروز ۱۹۵ مرکز رشد و ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور داریم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشجوی دانشگاه اصفهان بوده است، گفت: کارهای ارزشمندی در این دانشگاه انجام شده و بستر آن از نظر وسعت و جایگاه خاص در شهر اصفهان این ضرورت را ایجاب میکند که کارهای ماندگاری در آن اجرا شود.
او با بیان اینکه دانشگاه اصفهان از دانشگاههای بزرگ و مطرح کشور و دارای جایگاه بین المللی است، افزود: این مرکز کارهای خوبی در توسعه فناوری منطقه انجام داده که در انتقال دانشگاه از نسل دوم و سوم به نسل چهارم موثر است.
امروز بهرهبرداری چهار طرح عمرانی دانشگاه اصفهان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همزمان در هفتمین روز گرامیداشت دهه مبارک فجر آغاز شد.
منصور غلامی شامگاه جمعه وارد اصفهان شد و امروز با حضور در دانشگاه اصفهان علاوه بر افتتاح طرحهای عمرانی در جلسه شورای مدیریت استانی شرکت کرد؛ در این جلسه که به میزبانی دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه معین استان برگزار شد، گزارشی از فعالیتهای دانشگاههای استان ارایه شد.
همچنین جلسه منطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و استاندار اصفهان در دانشگاه اصفهان برگزار میشود، مصوبه منطقه ویژه (کریدور) علم و فناوری اصفهان در سال ۹۳ توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) صادر شد و این منطقه فعالیت خود را از آبان سال گذشته آغاز کرد و بر ۶ فناوری خاص شامل گلخانههای خودپایدار، تولید ایمپلنت، بازی درمانی، تولید آب شیرین بدون پساب، فناوریهای مدیریت پسماند و دور پزشکی متمرکز شده است.
اصفهان با حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور پس از تهران رتبه دوم کشوری را دارد؛ این شرکتها با گردش مالی ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در سال زمینه اشتغال هفت هزار دانش آموخته دانشگاهی را فراهم کردند.
اصفهان با حدود ۲۵۰ هزار دانشجو و پنج هزار عضو هیات علمی در ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دومین استان دانشگاهی کشور است؛ دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر این استان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی است.
انتهای پیام/م