سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

سایه سنگین برج‌سازی در بافت تاریخی کاشان

مدتی است بحث ساخت و ساز‌ها در حریم آثار تاریخی کاشان موضوع داغ این روزهای خبرگزاری ها و فضای مجازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  مدتی است بحث ساخت و ساز‌ها در حریم آثار تاریخی کاشان بویژه اجرای پروژه مجتمع گردشگری راهب در حریم خانه تاریخی بروجردی‌ها، ساخت پارکینگ باب الحوائج در حریم بازار کاشان و عنوان برج سازی و تخریب بافت تاریخی در کاشان  خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان را بر آن داشت تا از طریق مصاحبه با دستگاه‌های اجرایی مربوطه صحت و سقم موضوعات را به صورت حرفه‌ای و تخصصی برای مخاطبان معلوم کند.


بیشتر بخوانید:


مهران سرمدیان، معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در خصوص برج‌سازی و مرتفع‌سازی در بافت تاریخی کاشان گفت: با توجه به قوانین و ضوابط موجود از جمله طرح تفصیلی و ضوابط عمومی بافت‌های تاریخی مصوب و الزام کمیسیون ماده ۱۰۰ برای صدور دستور تخریب برای تخلفات محدوده‌های تاریخی، موضوع برج سازی و مرتفع سازی در بافت تاریخی کاشان مسئله حاد و جدی به شمار نمی‌رود مگر در جایی که خود دستگاه‌های مسئول کوتاهی کنند.

او  تصویب و ابلاغ قانون الزام تخریب تخلفات را از حدود یک و نیم سال قبل یادآور شد و ادامه داد: با توجه به وجود اختلاف نظر‌هایی که در محل دقیق خط محدوده تاریخی شهر کاشان وجود داشت اغلب ساخت و ساز‌هایی با ارتفاع بیشتر از ضوابط بافت در سال‌های گذشته در لبه‌ها و حاشیه‌های محدوده تاریخی ایجاد شد.

به گفته او، این ساخت و ساز‌ها اغلب در لبه‌ها و حاشیه‌های محدوده تاریخی مثل حاشیه خیابان‌های رجایی، میرعماد و کاشانی ساخت و ساز‌هایی با ارتفاع بیشتر از ضوابط بافت (که برابر ضوابط حداکثر دو طبقه بالاتر از سطح معبر است) ایجاد شده‌است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان، تاکیدکرد: این موضوع کنترل و نظارت و قانونمندی در نوسازی‌ها توسط میراث و شهرداری در دو سال اخیر جدی‌تر شده و مسئله حادی از لحاظ بلندمرتبه سازی در بافت به چشم نمی‌خورد.

پروژه ساختمانی راهب مطابق با ضوابط ارتفاعی حریم مصوب در حال احداث است

سرمدیان، در مورد ساخت و ساز پروژه ساختمانی راهب نیز گفت: پروژه ساختمانی راهب واقع در خیابان علوی کاشان و حریم درجه یک خانه تاریخی بروجردی مطابق با ضوابط ارتفاعی حریم مصوب خانه‌های تاریخی محله سلطان امیر احمد و خانه بروجردی در حال احداث است.

او  حداکثر ارتفاع مجاز برای ساخت و ساز جدید در محدوده حریم درجه یک مطابق با ضوابط ارتفاعی این حریم را پنج متر از سطح معبر مربوطه دانست و افزود: برای پروژه راهب نیز مجوز ارتفاعی حداکثر پنج متر از سطح خیابان علوی تعیین شده است.

به گفته او  پروانه ساختمانی بر این اساس صادر و ساخت و ساز نیز مطابق با همین ضابطه انجام شده است و هیچ قصد و امکانی نیز برای افزایش یا توسعه آن وجود ندارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، اظهارداشت: این در حالی است که خانه بروجردی به عرض یک کوچه حدود ۵ متری از این پروژه فاصله داشته و تراز این کوچه در حدود دو متر از سطح خیابان علوی نیز بالاتر است و در حقیقت در بخش همجوار پروژه راهب و خانه بروجردی ارتفاع ساختمان حدود ۳ متر خواهد بود.

الگوی معماری پروژه مطابق با ضوابط ابلاغی میراث فرهنگی  است

سرمدیان اذعان داشت: همچنین الگوی معماری پروژه یادشده مطابق با ضوابط ابلاغی میراث فرهنگی به صورت درون گرا و دارای حیاط مرکزی و مطابق با الگوی ساختمانی قدیمی رایج در این محدوده است.

او  با اشاره به اطلاع رسانی قبلی میراث پس از ابراز نگرانی دوستداران و علاقه‌مندان میراث فرهنگی گفت: پس از برگزاری جلسه‌ای فی مابین دستگاه‌های شهری مسئول و مالک پروژه حدود ۱۳۰ متر مربع از زیربنای دارای مجوز طبقه همکف پروژه در بر خیابان علوی حذف شد تا دید ناظر پیاده از داخل خیابان علوی به گنبد معروف خانه بروجردی نیز به صورت کامل بر قرار باقی بماند.

اجرای پروژه راهب در حریم خانه بروجردی در کاشان ۱۰۰ درصد قانونی است

شهردار کاشان گفت: اجرای پروژه راهب در جوار خانه بروجردی از سه منظر فنی، قانونی و اجتماعی اشکالی ندارد و ۱۰۰ درصد قانونی است.ساخت مجتمع تجاری سه طبقه راهب از تابستان ۹۸ با تجمیع سه ملک توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در جوار خانه بروجردی‌ها آغاز شد.ساخت این مجتمع از ابتدا تاکنون مورد مناقشه میراث‌دوستان و بعضی کارشناسان اداره‌های مرتبط با طرح مسایل مختلف میراثی و راه و شهرسازی قرار گرفت.

 سعید ابریشمی‌راد، شهردار کاشان در این مورد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه این پروژه از سه منظر فنی، قانونی و اجتماعی قابل بررسی است گفت: پروانه این ساختمان از لحاظ فنی با وجود سه امضا از میراث فرهنگی پای نقشه‌های آن صادر شده‌است.

او  با تاکید بر مشخص بودن کاربری همه فضا‌های این ساختمان که به تأیید کمیته فنی میراث رسیده‌است افزود: علاوه بر این جزئیات بنا و نما هم به تأیید کارشناسان این اداره رسیده‌است.

به گفته او  چون پروانه این ساخت و ساز به استناد طرح جامع مصوب ابلاغی نهاد‌های قانونی کشور به شهرداری صادر شده این پروژه ۱۰۰ درصد قانونی است.

شهردار کاشان  قانونی بودن پروانه این پروژه را با استناد به سخنان رئیس کمیسیون ماده پنج و معاون عمرانی استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران در نشست فرمانداری کاشان تاکید کرد و گفت: آن‌ها بر طرح جامع و ادامه کار تأکید کرده‌اند.

 ابریشمی‌راد  در مورد قانونی بودن این پروژه به لحاظ اجتماعی نیز تصریح کرد: با حذف پنج باب از غرفه‌های ساختمان به مساحت ۱۳۰ متر مربع نگرانی ارزشمند و قابل احترام مردم نسبت به بنایی که به آن تعلق خاطر داشتند رفع شد.

مجوز میراث فرهنگی بر ارتفاع ساختمان

او  مجوز میراث فرهنگی مبنی بر ارتفاع پنج متری ساختمان راهب از کوچه باستان دهم را که ۲/۵ متر از خیابان علوی بالاتر است یادآور شد و گفت: شهرداری منطقه یک زمان صدور پروانه به سرمایه گذار ایجاد یک دسترسی از خیابان علوی با احتساب ارتفاع ۵ متر از سطح خیابان را پیشنهاد می‌کند که مورد استقبال میراث فرهنگی نیز قرار می‌گیرد و در نتیجه پروانه صادرشده پنج متر ارتفاع از سطح خیابان علوی می‌شود.

به گفته او، حتی زمانیکه آرماتور‌ها در سمت خیابان بالا آمد با وجود ارتفاع پنج متر و سه بعدی شدن سازه احساس این بود که زاویه دید بیننده هر چه جلوتر می‌آید محدودتر می‌شود بنابراین راه حلی اندیشیده و به سرمایه گذار اطلاع داده شد.

شهردار کاشان ورود شهرداری به رفع این مشکل حدود سه ماه پیش از آغاز کارزارِ ارزشمند میراث دوستان و فعالان رسانه‌ای را تاکیدکرد و گفت: چون آقای راهب در ایران نبود از استاد حلی و دکتر مؤمنیان، فرماندار سابق کاشان، برای مجاب کردن او با پیشنهاد حذف جبهه غرفه‌های این ساختمان از جبهه خیابان علوی ظرف حدود دو ماه و بیش از ۲۰ بار تماس با خارج از کشور او پذیرفت بخشی از ساختمان را حذف کند.

 ابریشمی‌راد، توافق صورت‌گرفته با مالک را یکی از زیباترین اتفاقات مدیریت شهری دانست و تأکید کرد: توافق بر سر حذف پنج باب حجره به مساحت حدودی ۱۳۰ متر مربع، احترام به خواست مردم و نشانه تعامل بین ارکان شهری بود که منجر به جمع شدن میلگرد‌ها کمتر از ۴۸ ساعت شد.

او  در ارتباط با گفته حجت‌الله غلامی، معاون استاندار اصفهان مبنی بر اصلاح نقشه‌ها و ادامه کار تصریح کرد: بر اساس توافق انجام شده پروانه و نقشه‌ها نیازمند اصلاح و بررسی و تأیید مجدد بود تا پروانه و نقشه‌های اصلاحی مورد بررسی و تایید میراث فرهنگی قرار گرفته شود تا کار ادامه پیدا کند که چنین هم شد.

مجتمع گردشگری راهب نیازی به کمیسیون ماده ۵ نداشت

شهردار کاشان اذعان داشت: این پروژه هیچ نیازی به کمیسیون ماده ۵ نداشت و بار‌ها هم اعلام شد که به استناد طرح جامع مصوب و در چارچوب قوانین و مقررات صادر شده است.

 دادستان تنها مرجع اعلام توقف در صورت تخلف است

او افزود: مرجعی که می‌تواند در صورت مشاهده تخلف دستور توقف بدهد، دادستان  در مقام مدعی‌العموم است.

به گفته او، متأسفانه پس از اتفاق مبارک و شیرین توافق هیچکس از این اتفاق خوشحال نشد و جریان را به سمت دیگری بردند.

شهردار کاشان خود را خادم مردم دانست و گفت: بنابراین سعی می‌کنم در کمال آرامش و ضمن احترام به نظرات و بر اساس انجام وظیفه کار درست را انجام بدهم.

 ابریشمی‌راد  با اطمینان بخشی از اینکه شهرداری بیشتر و بهتر از همیشه به موضوع میراث، بافت و رعایت ضوابط و مقررات توجه دارد افزود: هنگام افتتاح این پروژه همه با افتخار و شادی در مراسم افتتاحیه و بهره‌برداری از مجتمع راهب حضور پیدا خواهند کرد.

القای واژه تخلف حساب شده‌است، خیری در آن نیست

او  با تاکید بر اینکه هیچ ارگان شهری تخلف نکرده‌است و همه با بضاعت دانش و توان خود کار را انجام می‌دهند گفت: القای واژه تخلف حساب شده‌است، خیری در آن نیست.

به گفته او، شهرداری کاشان ثابت کرده است که در حوزه کالبدی و حوزه معنوی به میراث ارزشمند شهر احترام می‌گذارد و از منابع و درآمد‌های خود بدون پشتیبانی برای بازآفرینی شهری هزینه می‌کند.

مخالفان بدنبال تخریب و سیاه نمایی شهرداری هستند

شهردار کاشان، با اشاره به اینکه امروز در کاشان دو جریان با یکدیگر متحد شده‌اند تا اتفاق نامبارک را برای شهر رقم بزنند ادامه داد: یک جریان به دنبال منفعت شخصی است که برای خیلی از مسؤولان نیز اثبات شده است.

به گفته دکتر ابریشمی‌راد، جریان دیگر به دنبال تخریب و سیاه نمایی شهرداری است و شهردار هرکاری انجام دهد به آن بهانه و ایراد وارد می‌کنند.

شهردار کاشان، این تخریب و سیاه نمایی‌ها را برای اقدامات مجموعه شهرداری توسط یک عده شناخته شده که تعدادشان از انگشتان یک دست بیشترنیست عنوان‌کرد و گفت: اگر شهر را از خشت طلا هم بسازم این افراد به دنبال تخریب و سیاه نمایی هستند، چون این دو جریان دست به دست هم دادند تا اتفاق خوبی در این دوره برای شهر رقم نخورد و یا اگر اتفاق خوبی برای شهر رقم خورد مردم از آن مطلع نشوند.

 ابریشمی‌راد، رویه خود را اداره وسکانداری شهر با آرامش و بدون حاشیه رو به جلو تبیین کرد و گفت:قرار نیست با این جریان مبارزه کنم.

گزارش از حرمت سادات متولی

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ایمان
۱۳:۱۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
میراث فرهنگی استان اصفهان که کلا خوابه
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
بافت تاریخی کاشان داره نابود میشه. چرا کسی به داد نمیرسه؟