به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
ساری ،ایزدی معاون
میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران از عدم تحقق منع تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین بر روی پلسفید اشاره کرد و گفت: تردد وسایل نقلیه صدمات زیادی در حین اجرا و بعد از آن به سنگفرش وارد کرده و چنانچه تداوم پیدا کند بهدلیل فشار زیاد به بدنه، شاهد وارفتگی و تخریب کلی پل خواهیم بود.
او به برداشت الحاقات نامناسب، اندود سیمانی جدارههای سنگانداز و دوخت و دوز ترکهای پل اشاره کرد و افزود: این موارد موجب یکصد تن بار اضافه به پل و تنش در جداره و پایه موجشکنها شده بود.
ایزدی با اشاره به اینکه هدف اصلی از مرمت، سبکسازی برای جلوگیری از ریزش پل و رفع خطر احتمالی است، گفت: مصالح غالب آنها سنگ و آجر و معبر آن سنگفرش است و بهکارگیری متریال جدید، چون سیمان و آسفالت ممنوع بوده و هدف مرمت نیز حفظ هویت بنا و استفاده از مصالح بومآورد است.
معاون میراثفرهنگی مازندران به استفاده صحیح از بناهای تاریخی به ویژه پلهای تاریخی تاکید کرد و افزود: هر گونه استفاده نامتعارف، بناهای تاریخی را در معرض خطر تخریب قرار میدهد.
انتهای پیام/س