به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت اپل چند ماهی است که درباره اضافه شدن قابلیت ضد ردیابی به نسخه 14.5 سیستم عامل iOS حرف میزند که باعث میشود نرم افزارها نتوانند به طور مستقل امکان پخش کردن تبلیغات را داشته باشند و کاربران بتوانند نمایش تبلیغات در گوشی خود را مدیریت کنند و در صورت عدم تمایل نمایش تبلیغات در گوشی خود را به طور کامل غیر فعال کنند.
به تازگی نیز اطلاعاتی در فضای مجازی منتشر شده است که اعلام میکند شرکت گوگل قصد دارد قابلیتی مشابه با قابلیت ضد ردیابی اپل را به سیستم عامل اندروید وارد کند. اما ظاهرا اندروید در این زمینه تمهیدات سخت گیرانهتری در نظر گرفته است که باعث میشود تبلیغات شرکتهای متفرقه که هزینهای برای تبلیغات به گوگل پرداخت نکردهاند به طور کامل از سیستم عامل این شرکت حذف شود. اما در عوض شرکای تجاری گوگل میتوانند تبلیغات خود را منتشر کنند.
به طور کلی عملکرد قابلیت ضد ردیابی در iOS و اندروید به این صورت است که شرکتهای تبلیغاتی و نرم افزارهایی که دارای تبلیغ هستند باید برای ذخیره کردن کد شناسایی گوشی افراد از آنها اجازه بگیرند چرا که آنها میتوانند با استفاده از این کد شناسایی برای کاربران تبلیغات هدفمند نمایش دهند.
شرکت اپل قصد داشت این قابلیت را چند ماه پیش و همزمان با عرضه iOS 14 در دسترس کاربران خود قرار دهد اما ظاهرا برخی از شرکای تجاری این شرکت آمادگی لازم را نداشتند و اپل چند ماهی عرضه این قابلیت را به تاخیر انداخت. در حال حاضر شرکتهای بزرگی مخالف این اقدام اپل و گوگل هستند که بزرگترین آنها فیسبوک است و این اقدام دو شرکت گوگل و اپل را خودخواهانه و کاملا ضد رقابتی تلقی کرده است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/