سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودروهای ایرانی در جاده های خارجی/ کدام کشورها خریدار خودروی ایرانی هستند؟

به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۳ سال است که واردات خودرو به کشور ممنوع شده و امکان ورود هر گونه خودرو به داخل کشور به دلیل تغییر در ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش وجود ندارد، اما در مقابل صادرات خودرو امکان پذیر است و خودروسازان می‌توانند هم در کشور‌های دیگر خودرو صادر کنند، هم در آنجا کارخانه بگذارند.  

طبق اعلامی گمرک ایران در سال ۹۸، خودروسازان توانستند به کشور‌های  هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادرات خودرو داشته باشند.  

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه سال ۹۸، حدود یک هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن یک هزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شد، گفت: کشور عراق با سه میلیون و ۱۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار، جمهوری آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱ هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد نخست خودرو‌های ایرانی بودند.

لطیفی افزود: هنگ کنگ با ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلار، تایوان با ۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار، چین با ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲ دلار دیگر خریداران خودرو از ایران بودند.

سخنگوی گمرک پیرامون خودرو‌های صادراتی تصریح کرد: خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده بود و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما و دنا سهمی کمتر از ۱۰ درصد را در بر می‌گیرند.  بیشترین تنوع خودرویی با خودرو‌های تیبا، ساینا، کوئیک، وانت آریسان، پژو پارس، پراید ۱۳۱ و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.


بیشتر بخوانید


صادرات خودرو آغاز شد

اما در سال ۹۹ آنطور که مشخص است، با اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ داد، میزان صادرات به میزان قابل توجهی کاهش یافت و خودروسازان داخلی بیشترین تمرکز را روی افزایش تولید خودرو‌های داخلی گذاشتند، اما با این حال صادرات قطع نشد و اکنون رو به افزایش است.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   در خصوص صادرات خودرو‌های ایرانی به خارج از کشور، گفت: امسال برنامه داریم که میزان تولید خودرو‌های داخلی را افزایش دهیم که تاکنون به این هدف رسیده ایم و اکنون صادرات آغاز شده و آن را توسعه خواهیم داد.  

این مقام مسئول بیان کرد: برنامه داریم صادرات به برخی کشور‌ها مجدد از سر گرفته شود، اما به دلیل مسائل تحریمی از عنوان نام کشور‌ها معذوریم.

مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه در حال حاضر در برخی کشور‌های خارجی در حال تولید هستیم، ادامه داد: موضوع صادرات از اولویت‌های جدی است چرا که گروه خودروسازی ایران خودرو وعده‌هایی به حاکمیت داده است تا کشور در بحث اتصال ارزی به منابع داخلی کشور بی‌نیاز شود.

مقیمی با تاکید بر اینکه از محل صادرات خودرو و قطعات خودرو اقدامات مطلوبی صورت خواهد گرفت، گفت: اشتغال، تقویت اقتصاد صنعتی داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز از اهداف اصلی وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو است.

به گفته مقیمی پیش بینی شده ایران خودرو برای سال آینده ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو صادرات داشته باشد و خودرو‌های سمند و دنا از محصولات صادراتی ایران خودرو خواهد بود.

بیشترین تمرکز خودروسازان، افزایش تولید داخل

یک منبع اگاه در سایپا نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   در خصوص میزان صادرات خودرو این کارخانه خودروسازی، گفت: اکنون به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد.

اما بنابر اخباری که در رسانه‌های آفریقایی منتشر شده،  سایپا در یک همکاری نزدیک با شرکت خودروسازی مورزا قصد دارد تا محصول جدید خود یعنی کوییک را به بازار آفریقا عرضه کند. شرکت خودروسازی مورزا در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی قرار دارد و خودروسازی مطرح در سطح قاره آفریقا محسوب می‌شود. بنابر اعلام این شرکت، خودرو کوییک با نام Mureza Prim۸ به تولید خواهد رسید و در فاز اول در کشور زیمباوه به فروش خواهد رسید.

در گزارش تنظیم شده توسط رسانه‌های آفریقایی، به همکاری مورزا با سایپا و قدمت این خودروسازی اشاره شده که به نیم قرن می‌رسد. سایپا کوییک نیز هاچ‌بکی مناسب استفاده در تمام شرایط و تمام کشور‌ها توصیف شده است.

بازار خودرو در زیمباوه و بسیاری از کشور‌های آفریقایی، در انحصار خودرو‌های دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکت‌های خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودرو‌های ارزان قیمت، مشتریان را به خرید خودرو‌های صفر کیلومتر ترغیب کنند.

عرضه خودرویی همچون کوییک می‌تواند مشتریان آفریقایی را وسوسه کند تا از خرید خودرو‌های دست دوم ژاپنی دست کشیده و با همان بودجه، یک خودرو صفر کیلومتر ارزان قیمت را خریداری کنند. البته مشخص نیست که سایپا کوییک در خودروسازی مورزا با چه کیفیتی به تولید می‌رسد و آیا قادر است با خودرو‌های ژاپنی دست دوم از نظر کیفی رقابت کند یا خیر.

باید بازارهای جهانی را به دست بگیریم

عزت‌الله اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است، بخش خصوصی توان خیلی خوبی دارد و می‌تواند خودرو‌های جهانی را تولید کرده و حتی با آن‌ها رقابت کند.

این مقام مسئول گفت: تمام فکر ما این است که واردات را رد کنیم و شروع به صادرات کنیم، باید فرصت دهیم تمام صنایع به بازار‌های جهانی بروند، اینکه ما در کشور‌های دیگر امنیت را فراهم می‌کنیم، اما بازار آن‌ها را نداریم خوب نیست و باید بازار آن‌ها را در دست داشته باشیم.

او افزود: حضورمان در بازار‌های جهانی باید قوی باشد، سفارتخانه‌های ما خروجی لازم را ندارند، بخش خصوصی در خارج از کشور باید فعال شود. ساز و کاری برای قیمت گذاری دستوری داریم و باید کاری کنیم این بساط جمع شود.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: تلاش برای کاهش هزینه داریم، اینکه قیمت باید کاهش باید درست است، اما دولت باید هزینه‌ها را پرداخت کند، دولت باید بسته حمایتی در نظر بگیرد نه اینکه بگوید قیمت تمام شده دستوری باشد، دولت باید در حوزه‌هایی حضور پیدا کند و آن‌ها را تقویت کند، مجلس کار اجرایی ندارد و کار نظارت را بر عهده دارد.

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اکنون نمی‌توان روی صادرات خودرو متمرکز شد، چرا که باید اولویت نیاز داخل باشد، گفت: در حال حاضر نمی‌توان درباره خروج خودرو‌های ایرانی، بحث صادرات را مطرح کرد.

این کارشناس خودرو، معتقد است  زمانی می‌گوییم خودرو صادر شده است که یک خودروساز داخلی بتواند به صورت پایدار خودرو به کشور هدف صادر کند و این امکان وجود داشته باشد که محصول صادر شده بتواند استاندارد‌های لازم در کشور مورد نظر برای تردد در جاده‌های آن کشور را پاس کند.

او می‌گوید: همچنین شرکت خودروساز باید بتواند سهم مشخصی را از بازار خودروی کشور هدف به خود اختصاص دهد.

کریمی ‌سنجری با تاکید بر اینکه سهم ایران اکنون در کف قرار دارد و  این امکان وجود دارد که افزایشی شود، گفت:  میزان سهم ایران نباید کاهش یابد. اکنون خودرو‌هایی که به کشور‌های دیگر صادر می‌شود، به احتمال زیاد به منظور گذراندن تست‌های مربوط به خودرو از کشور خارج شده‌اند زیرا از آنجا که قادر به پاس کردن است.

با این حال بحث صادرات خودرو به برخی از کشور‌های منطقه از جمله عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته جزو برنامه شرکت‌های خودروساز بود و خودروسازان در برخی از این کشور‌ها  به احداث پایگاه یا خطوط تولید پرداخته بودند، اما بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق‌نامه برجام  و بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو بحث صادرات کلا به کما رفت.

گزارش از فائزه شعبانی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۳۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
۱۳۱ تو اسپانیا ؟؟؟ خاک تو سر اسپانیا...
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
# نه به تبعیض
# دوستی خاله خرسه
# تحریم عصر جدید
# بایکوت علی خانی
# اعمال نفوذ
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
جایی نبود بنویسم به علی خانی بگید به هیچ وجه دیگه عصر جدید نگاه نمیکنم این دانشجو پزشکی با اون طنز مبتذلش رو به صرف دانشجو پزشکی بودن به اون شعبده باز خارق العاده ترجیح دادین خدا نبخشه شما رو بدتر اون دانشجو رو هم منفور مردم کردید یعنی دوستی خاله خرسه لعنت به تبعیض ازتون متنفرم
محمد حسین
۲۳:۴۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
عزیزان اینها پول رو از ماشین هایی که به مردم کشور میفروشن در میارن بعد دوباره همون ماشین با قیمت یک دهم به خارج میدن.پول از جیب ما میره تا بتونن به قولی ماشین صادر کنن و این ماشین ها اونور به عنوان اوراقی استفاده میشن که هزینه لوازم و فولاد و اهن اون ماشین یک پنج میشه.اکه فولاد یا اهن رو همینجوری صادر میکردن پنج برابر سود داشت
بینام
۲۳:۱۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
کلک تازه برا گرون کردن
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
حیف نیست صادر می کنید من راضی نیستم
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
چرا باید بخرند چی داره دردسر تو خدا بخیال شو
پارسافر
۲۰:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
من که از دست طراحان خودروسازی ایران دارم سکته میکنم.همین پراید میتونه یکی از زیباترین خودروها باشه اگه فقط و فقط طرح اطاقش زیباتر بشه.اینا فقط بلدن کابوت و جعبه و چراغ ها را فقط تغییر بدن
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
صادرات خودرو ایران به خاطر پایین امدن ارزش ریال کشورهای دیگر انها را برای سر گرمی بچه های مدرسه ای شان خریداری می کنند مثل ما که کالسکه برای فرزندان کوچکمان تو ایران خریداری میکنیم و مثل خرید ارزان کالاهای چینی تو ایران که ارزان هستند کالاهای بنجول چینی
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خخخخ مممماششششییییننن ااایییررررااااننننیییی
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
اینا اگه توان رقابت در بازار جهانی رو داشتن که واردات خودرو ممنوع نمیشد
اینا اگه توان صادرات داشتن که قرعه کشی فروش خودرو راه نمینداختن
تو رو خدا به جای این به فکر واردات خودرو باشید دیگه صبر ما هم حدی داره
این بساط مضحک قرعه کشی هم جمع کنید بابا صد بار ثبت نام کردم دریغ از یک پراید
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
کشوریکه از این ماشینا داشته باشه برای تعدیل جمعیت احتیاج به کرونا نداره کاش دانشمندان موفق به ساخت واگسن ایرانخودرو سایپا میشدند.
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
چقدر شما ها ساده هستید کشور های اروپایی و آمریکایی میدانند اگر محصولات ایران خودرو و سایپا را وارد کنند کمپانی های ورشکسته میشوند شیطنت میکنند وارد نمیکنند.همیشه حسرت خودروهای ایرانی را میخورندفقط یک ایرانی میداند خودروهای این دو شرکت چه کیفیتی دارد که سالها در نوبت میمانند تا یک خودروی نسل آینده را خریداری کنند
خداقوت
۱۵:۱۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
صادرات خودرو با گرانی قیمت آن در داخل معنایی ندارد . تا کی بار بر پشت مردم تا کی گرانی تا کی باید پولداران با نان ضعفا و فقران بازی کنند .
منصور طاهری
۱۴:۳۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
آیا میشود خودرو را به همان قیمتی که صادر می کنند در ایران هم عرضه کنند .پژو504 در عراق وسورسیه 1200 دلار عرضه می شود
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
یعنی شما تو اسپانیا و امارات ی دونه تیبا نشون بدین ب من من دستامو بدم شما قطع کنین
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
حاجی تو این کشور ها بدتر از تیبا هم هست ولی شما تیبای داخل ایران رو با اونی که میفرستن خارج مقایسه نکن، حداقل چندین آپشن بیشتر دارن و خیلی بهتر هستن
چارو
۱۳:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
بهنسبت کیفیت و خدمات ۱۰ برابر بالا تر از قیمت واقعی است
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
همش رد کنین بره آمریکا تا یک کم نسلشون کنده بشه......بعدش تو کشور خودمون لگن گیرمون نمیاد ...ی لگن....دردمونو به کی بگیم؟؟؟چتو دوست دارین ماشین صادر کنین دوست ندارین ملت بدبخت خودروی خوب خارجی سوار بشن؟؟؟؟خاک تو سرمون ک برای خرید خودرو باید برامون قرعه کشی کنن تا بلکم ی لگن گیرمون بیاد تازه اونم باید به چند برابر قیمت واقعی و ارزشش پول بدیم....
حمید
۱۲:۲۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام شاید خودروهای ایرانی بتونند رقابت کنند با خودروهای دست دوم چینی. من خودم پراید ۱۳۱ مدل ۹۵ دارم و ۳ سال پیش خودرو ۳۱۵ چینی داشتم. الان که مقایسه میکنم میبینم اصلا نمیشه با هم مقایسه کرد. سمند و پارس هم با ۳۱۵ دست دوم نمیتونید مقایسه کنید. نه از وزن نه از مصرف نه از اصطلاک نه از شتاب و امنیت. کویین چیزی برای بیان نداره پارس با کوچکترین تصادف صندوق عقبش مچاله میشه مصرفشم بسیار بالاست... قیمت کوییک در ایران ۱۵۰ میلیون در افریقا لابد ۳۰ میلیون... کاش از ترکیه یاد میگرفتیم از خودروهای تمام برقی با گارانتی بالا که آلمان ازش خرید داره تا اتوبوس برقی و بدون راننده .
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
همین تولیدها رو داریم که مردم از جنس ایرانی فراری اند اون چیزی هم که تولید قبل هست میان مثلاً ی چند چیز حذف می کنند ی چند چیز دیگه میکنند آپشن بعد میگن حمایت از کالای ایرانی
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
یعنی امارات معنا خودرو ایرانی هستش با چین.
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
به کشورهای فقیرترازما، وبه قیمت مفت، صادر کردید!؟؟ اسپانیا هم خریده تا بررسی کنه چه کلاه گشادی سر مردم ایران رفته!؟!؟
ناشناس۹
۱۲:۱۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
این لگنا رو مگه همون به ملت خودمون قالب کنید .اخه کدوم کشور خارجی این رو میخره
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
بله با این خودروها بازارهای جهانی رو در دست میگیرید با آپشن های مثل زه فرمان دنده تایر بوقو...
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
ماشین های تولید شما رو هم برای استفاده در فرودگاه ها هم قبول ندارن...
داودیوسفی
۱۱:۵۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام رییس کمیسیون از صادرات جهانی خودرو صحبت کرده برداشت آزاد هر فرد مورد احترام است من بعنوان طنز تلخ نگاه میکنم
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
راست میگید به آلمان صادر کنید
کشورهایی را نام می برید که استانداردشون ضعیفه
شما به این کشورها بخواید بفروشید یک سال باید ثبت نام کنند و تو صف باشند؟
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
هی روزگار صادرات ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ۹ کشور

مثلا امارات با چهار هزارو ۶۶۲ دلار چندتا ماشین وارد کرده (که اونم یه هم وطن خودمون یه ماشین برده اونجا اسمش رو گذاشتیم صادرات )
خدایش من نوعی رو چی فرض کردید
یکی نیست به مدیران سایپا بگه واقعا واقعا خجالت نمیکشید تو این عصر با انحصار طلبی و جاه طلبیتون پراید وانت تحویل مردم بدون چاره ایران میدید
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
اگر اینطوریه پس مهربونه وارد بازار بشین اگرواردایران خارجی بیاد شما هم کلا صادرات کنید دیگه قرعه کشی بین خارجیان تو اون جاها باشه حال کنن برنده بشن
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
مردم نمیتونن سوار بشن مفت میره کشورهای همسایه
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
ترکیه ۷ و امارات ۴ هزار دلار مگر هر دستکاه چند میفروشید ؟!!!!
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خنده دار ترین قسمت خبر
باید بازار های خارجی را در دست بگیریم
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
خند دار نیست. توفهماته
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
امیدواریم این هم از فیلم‌های دست اندرکار خودروسازی نباشه و به حقیقت بپیوند. البته 75 هزار دلار صادرات به ترکیه دقیقا میشه قیمت یک خودرو کره ای!!!!!
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
جواب نیاز داخل رو نمیتونید بدید، بعد صادر می کنید. اینجا که مردم با قیمت بالاتر حاضرند بخرند چرا میدید عراقی ها
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
متاسفم
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
الکیه بابا
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
مسخره ست
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
باید بازارهای جهانی را به دست بگیریم............خخخخخخخخخخ کلی خندیم خدا خیرتون بده
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
جز مردم بیچاره ایران کی جرات می‌کنه سوار این لگن ها یا ارابه های مرگ شود
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
جوک سال 99 خدایش ماشین ایرانی چی داره امنیت یا کیفیت ما خودمون بکشیم ماشین خارجی بگیریم چون کیفیت داره
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخخ صادرات خودرو
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خدایی این رو میخرن؟
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خوشم نیومد
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام.مردم در جریان هستند که پراید وساینا و پژو و...را به کشورهای همسایه به مبلغ پنج میلیون میفروشید و به مردم کشورمان بیست برابر گرانتر و با قرعه کشی که فقط مسئولین برنده میشوند
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
مسخره است . اگر مرغ صادر می کردیم سودش بیشتر بود. 1300 خودروی چینی مونتاژ داخل رو صادر کردید اون افتخار هم می کنید.
حسن
۰۹:۲۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
لابد سمند فروختید بهشون 5میلیون تومان خخخ وگرنه اسپانیا بیکاره بیاد سمند اشغال وبدون اپشن بخره از ایران مگر اینکه مفت بدید بهشون
بنده خدا
۰۹:۱۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
لطفا عنوان گزارش عوض کنید و بنویسید به کدامین کشورها خودرو مفت مجانی میدیم که در رقابت با ماشین های درجه یک خارجی که در کشورهایش وجود داره تمایل پیداه کنن از خودروهای بیکیفیت ما استفاده کنند
عطا
۰۹:۰۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
آقا ما به همون ماشین های دست دوم ژاپنی و اروپایی راضی هستیم . شما همه تولیدتان رو صادر کنید ولی واردات خودرو رو آزاد کنید
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خودروی بی کیفیت
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
این فرغونهارو اونها میخوان چی کار؟؟؟
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
آخه کی خودرو بنز و شورلت رو میگذاره و پراید و آریسان زوار در رفته شما رو میخره
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خودروسازها اول به تعهدات خودشون عمل کنند
بعد همه تولیداتشون رو صادر کنند در عوض ورود خودرو آزاد بشه
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
افغانستان پاکستان ؟
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خنده ام میگیره
علیرضا زارع
۰۸:۲۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام. کاشکی قیمت تمام شده این خودروها رو هم می گفتیم.
ماشین رو نصف قیمت صادر میکنین، به مصرف کننده داخلی دولا پهنا میندازن.
ممنون
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
شما خودرو ندارین به داخل بدید دارین قرئه کشی میکنید بعد صادر میکنید .
جوکر
۰۸:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
امارات 4 هزار دلار خرید کرده:))))))
فک کنم کلا یه ماشین خریده
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
4000 دلار با دلار 24000تومانی میشه 96.000.000 نومان یعنی نصف ماشین تیبا راصادر کردند
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خدا وکیلی اگر مثل داخل ایران تولیدبشه که انقدر گرون با قرعه کشی تازه با کیفیت افتضاح که فکر کنم نه تنها از ایران نمیخرن بلکه به محض تست اولیه از ایران خواهش میکنن مردمش رو بیش از این گول نزنه وچیزی رو که فقط اسمش خودرو سازی هست ودر واقع بیشتر شبیه یک بنگاه کلاه گذاری هست روتعطیل بکنه با با بخدا ارابه وحشت هست نه ماشین
ممد
۰۸:۱۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
مردم سیاره زحل و نپتون و پلوتون
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
پس به همین خاطر که ما بدبخت شدیم از ما بهترون پیدا کردن.بهترین و با کیفیت ترین اجناس و خودروهای ما رو ارزون به کشورهای دیکه صادر میکنند و بنجل ها و خودرو های بی کیفیت که کسی ازشون نمیخره دپو میکنند و با هزار منت و گران میدن به این ملت بدبخت.
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
شما عامو تو ایران شم موندین حالا تا بازار جهان.
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
من یک عدد خودرو میخوام
ابراهیم پهلو
۰۷:۵۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
کاش قیمت فروش وخدمات پس از فروش را در کشورهای خریدار مینوشتید تا ما میفهمیدیم که بیگانگاه از جیب ما مفتی صاحب خود رو میشوند