سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان اداری و استخدامی مطرح کرد؛

رضایت ۷۵ درصدی مدیران از دورکاری کارمندان/ ضرورت چابک‌سازی ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی در دولت

انصاری گفت:طبق بررسی سازمان اداری و استخدامی، ۷۵ درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی از نتیجه دورکاری کارکنان خود در شرایط کرونایی راضی بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور امشب ۱۵ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی عملکرد سازمان امور اداری و استخدامی از دولت الکترونیک تا سلامت نظام اداری پرداخت.

جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه در دوران کرونا برای سبک کردن حضور کارکنان و در راستای کاهش تردد، دستور دورکاری را دنبال کردیم افزود: در دستگاه‌های ستادی بخش قابل توجهی از کار‌ها با تغییر مواجه شده است، دستگاه‌های اجرایی خدمات مستقیمی را به مردم ارائه می‌دهند.

او اظهار کرد: پژوهشی را از فروردین ماه تا آبان ماه در سازمان اداری و استخدامی انجام دادیم، در این مدت در ۸۹ دستگاه اجرایی کشور وضعیت دورکاری کارکنان را مورد بررسی قرار دادیم که حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار کارمند دولت و مدیران ما در این پژوهش مورد نظر سنجی قرار گرفتند و ما نتایج جالبی را به دست آوردیم.

انصاری افزود: از منظر مدیران و از منظر کارکنانی که دور کاری انجام می‌دادند نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تقریباً حدود ۷۵ درصد از مدیران ما از نتیجه دور کاری کارکنان خود راضی بودند و به تعبیر آن‌ها دورکاری کارکنان به میزان ۷۵ درصد موجب شده تا کار‌ها انجام شود و ۲۵درصد کار‌ها به سرعت انجام نشده است. در بین کارکنان، رضایتمندی از دورکاری بیشتر بوده است و حدود ۷۹ درصد از کارکنان دورکار از این موضوع ابراز رضایت کردند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: دور کاری افراد در شرایط کرونایی به این دلیل نیست که به این افراد در سازمان ها نیازی نیست بلکه شرایط کاری آنها امکان دورکاری را دارد.

انصاری تصریح کرد: ۱۲ تا ۱۵ درصد از کارکنان در شرایط کرونایی دورکار شده اند.از ۸۹ دستگاه سازمانی که امکان دورکاری داشته اند ۹ دستگاه اصلا دورکاری نکرده‌اند.

او تاکید کرد: چارچوب دورکاری مختص دوران کرونا نیست و سازمان‌هایی که زیرساخت دورکاری داشته باشند بعد از شرایط کرونایی هم امکان دورکاری دارند.

 رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: ۳۰ درصد از پست های سازمانی در دولت باید چابک سازی شوند.

او اظهار کرد: اصلاح ساختار دولت از منظر نیروی انسانی ،پست‌های سازمانی، چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت تقریباً از حدود دهه ۷۰ در دستور کار دولت های مختلف بوده است. دولت یازدهم و دوازدهم در طول دو برنامه اصلاح اداری این موضوع را به عنوان یکی از محورهای برنامه اصلاحات اداری در دستور کار خود قرار داده است و تکالیف روشنی در قانون برنامه ششم توسعه مجلس بر عهده دولت گذاشته شده است.

او با اشاره به اینکه چیزی نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر از نیروی انسانی دولت را کم کرده ایم افزود: روش کاستن از نیروها خروجی طبیعی و کنترل ورودی بوده است یعنی ما هیچ برنامه‌ای برای اخراج کارکنان و یا بازخرید آنها نداریم.

انصاری با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد رشد اقتصادی باید از محل بهره‌وری باشد عنوان کرد: رویه‌ها و دستورالعمل‌ها به گونه ای تنظیم شده تا دستگاه‌ها بتوانند به ارتقاء بهره‌وری حوزه مسئولیت خودشان نظارت و در جهت ارتقاء بهره‌وری تلاش کنند.

او خاطرنشان کرد: مردم به دستگاه‌های اجرایی رضایتمندی بیشتری را نشان داده اند، لذا دستگاه‌هایی که بیشتر مورد مراجعه مردم قرار می‌گیرند ، آنهایی هستند که اساساً خدمات به مردم ارائه می‌دهند مثلاً دانشگاه ها محل ارائه خدمات به مردم نیست. دانشجوها و اساتید با دانشگاه‌ها در ارتباط هستند ولی مردم به بیمارستان ها مراجعه می‌کند و از آنها خدمات دریافت می‌کنند .

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: قبل از جشنواره شهید رجایی از میزان رضایتمندی مردم در ۲۴ دستگاه اجرایی نظرسنجی به عمل آمد و میزان رضایتمندی حدود ۶۰ درصد به صورت میانگین بود.

جزئیات برنامه توسعه دولت الکترونیک

انصاری با اشاره به برنامه توسعه دولت الکترونیک افزود: این برنامه از اوایل دولت یازدهم شروع شد و در دولت دوازدهم به جمع‌بندی خوبی رسید، ۲۳ پروژه ملی تعریف شده که ذیل هر یک از این پروژه ها، زیر پروژه هایی نیز تعریف شده است، برای هر یک از این پروژه ها یک یا دو دستگاه متناسب با کارکرد ، مسئولیت پیدا کردند تا اجرا را برعهده بگیرند.

او گفت: مثلاً در حوزه سلامت الکترونیک محوریت کار با وزارت بهداشت ، در حوزه تجارت الکترونیک محوریت با وزارت صنعت ، معدن و تجارت است. طبق آخرین گزارشی که در شورای عالی فناوری اطلاعات ارائه شد ،حدود ۱۳ پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت تعریف شده داشتند و به بهره برداری رسیدند و در حال تکمیل هستند. حدود ۶ مورد در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد و مابقی زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشتند. باید بتوانیم اکثر این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم اما از زمان بندی عقب مانده‌ایم. قرار شد تا در دهه فجر یک بخش دیگر و نهایتاً در خرداد سال ۱۴۰۰ تمام ۲۳ پروژه به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به پروژه سامانه ملی خدمات گفت: مسئولیت این سامانه با سازمان امور اداری و استخدامی است،لذا با آدرس مردم دات آی آر تعریف شده است. حدود ۵ هزار و ۷۰۰ خدمت دستگاه‌های اجرایی به مردم ارائه می دهند از این میزان خدمت ۳۰۰۷ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن را دارند. تا پایان شهریور ماه ۲۲۷۰ خدمت به صورت الکترونیکی درآمد و در دستگاه های مختلف انجام شد.

او اظهار کرد: در سامانه ملی خدمات دولت، هر دستگاهی که خدمتی را ارائه می‌دهد به این سامانه لینک می‌شود و مردم می‌توانند برای دریافت خدمت به این سامانه مراجعه کنند ، در این سامانه می توان خدمت را سفارش داد.

تشکیل میز خدمت تمرکزی برای ارائه خدمت است

انصاری افزود: میز خدمت با اهداف دیگری تنظیم شده است، مردم در راهروهای ادارات به قسمت های مختلف مراجعه می‌کنند و در بسیاری از موارد خدمت مورد نیاز را دریافت نمی کنند، میز خدمت تمرکزی برای ارائه خدمت است، لذا خدمت گیرنده نباید در محیط اداره سرگردان شود و در نهایت نتواند سرویس مورد نیاز را دریافت کند .

او افزود: فروردین سال ۹۶ سامانه حقوق و مزایا را به صورت آزمایشی زیر بار بردیم و بعدها به تدریج دستگاه‌ها اطلاعات حقوق و مزایای کارمندانشان را در آنجا پیش بینی کردند . تکلیف برای تمام دستگاه‌ها مشخص شده اما عمل فقط از سوی دستگاه دولت است که اطلاعاتش را در این سامانه بارگزاری کرده است.

انصاری گفت: طبق قانون هر دستگاهی باید یک آیکون تحت عنوان مشاهده حقوق و مزایا بگذارد این سامانه به لحاظ مسائل امنیتی نباید در اختیار همه قرار بگیرد. سامانه طوری طراحی شده که حقوق و مزایای کل کشور را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار می‌دهد هر دستگاهی باید اطلاعات حقوق و مزایای خود را در سایت بگذارد.

او با اشاره به اینکه ما یک نظام ارزیابی افراد واجد شرایط مدیریت داریم افزود: یعنی کلیه کسانی که می‌خواهند به مشاغل مدیریتی منصوب شوند، باید در کانون‌های ارزیابی که خارج از دستگاه‌ها هستند ارزیابی لازم را انجام دهند. ممکن است پذیرفته شدگان در برخی از حوزه‌ها آموزش هایی را ببینند، لذا ابتدا باید آموزش های لازم را دریافت کنند و سپس در بانک اطلاعاتی دستگاه گنجانده شوند، همه کارکنان حق دارند تا ارتقای شغلی پیدا کند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تصریح کرد: ما این حق را به همه کارمندان می دهیم تا اگر فکر می کنند توانایی مدیریتی دارند ،مورد ارزیابی قرار بگیرند. در بانک اطلاعاتی ما اگر مثلاً ۵۰ پست مدیریتی داریم ممکن است ۱۰۰ نفر افراد ارزیابی شده و تایید شده وجود داشته باشد، ما در انتصاب ها فراخوان می‌دهیم.

مبارزه با فساد اداری

انصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران در ذات خود مبارزه با فساد را در همه زمینه ها به ویژه در نظام اداری داشته است. بحث فساد در نظام اداری دو وجه دارد یکی آن چیزی که به عنوان فساد وجود دارد و دیگری آن چیزی است که معمولاً اندازه گیری می شود. ادراک فساد از طرف مردم است یعنی از مردم سوال می شود که نظام اداری چقدر سالم است.

او اظهار کرد: در سال ۹۶ یک نظرسنجی انجام دادیم و ادراک فساد را مورد ارزیابی قرار دادیم . برنامه‌های خوبی را در نظام اداری پیش بینی کرده ایم ولی مسئولیت مبارزه با فساد ، ستاد هماهنگی مقابله با فساد است.

آخرین وضعیت آزمون استخدامی

انصاری با اشاره به آخرین وضعیت آزمون استخدامی گفت: امسال آزمون هشتم را با یک فراز و نشیبی به دلیل کرونا برگزار کردیم ، نهایتاً در آذرماه آزمون استخدامی را برگزار کردیم و در یازدهم بهمن نتایج اعلام شد و از حدود ۳۸ هزار ظرفیتی که ما برای آزمون اعلام کرده بودیم سه برابر این ظرفیت را به عنوان پذیرفته شده مقدماتی اعلام کردیم.مصاحبه چارچوب دارد ما خودمان در سازمان اداری و استخدامی، تعداد کمی استخدام داریم . مصاحبه را سازمان انجام نمی‌دهد بلکه یک مجموعه ای از بیرون سازمان مصاحبه را انجام می‌دهد. ۷۰ درصد نمره نهایی مربوط به آزمون و ۳۰ درصد مربوط به مصاحبه است. امیدواریم دستگاه‌ها بتوانند تا قبل از پایان سال مراحل مصاحبه را انجام دهند ،تا بتوانیم از ابتدای سال آینده نیروها را به کار بگیریم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به پروژه سامانه ملی خدمات گفت: مسئولیت این سامانه با سازمان امور اداری و استخدامی است،لذا با آدرس مردم دات آی آر تعریف شده است، حدود ۵ هزار و ۷۰۰ خدمت دستگاه‌های اجرایی به مردم ارائه می دهند از این میزان خدمت ۳۰۰۷ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن را دارند، تا پایان شهریور ماه ۲۲۷۰ خدمت به صورت الکترونیکی درآمد و در دستگاه های مختلف انجام شد.

او اظهار کرد: در سامانه ملی خدمات دولت، هر دستگاهی که خدمتی را ارائه می‌دهد به این سامانه لینک می‌شود و مردم می‌توانند برای دریافت خدمت به این سامانه مراجعه کنند ، در این سامانه می توان خدمت را سفارش داد.

او با اشاره به اینکه اگر یک دستگاه نیروی شرکتی را در مشاغل اداری به کار بگیرد تخلف کرده است گفت: ما با شرکت قراردادی، برای یک کار با حجمی مشخص قرارداد می‌بندیم و عمدتاً در حوزه هایی است که برای آن می‌توانیم نیرو استخدام کنیم، مثلاً حفاظت را با یک شرکت قرارداد می‌بندیم و کارهای تایپ و تکثیر را با یک شرکت قرارداد می‌بندیم، این نوع کارها را دستگاه‌ها می‌توانند با شرکت های خدماتی طرف قرارداد شوند.

او گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری گفته شده که برخی از کارها، کارهای مستمر است و باید برای آن نیرو استخدام کنیم اما برای مشاغلی که نیاز به فارغ التحصیل دانشگاهی نداریم نیروی شرکتی به کار می‌گیریم. ۱۰ درصد کارکنان ما کار معین هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.