سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری جلسه شورای راهبردی پژوهش با تعیین اولویت های پزوهشی سال ۹۹

جلسه شورای راهبردی پژوهش در اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری با حضور مدیر کل، معاونان، رئیس اداره پژوهش و فناوری محیط زیست فارس واعضای هیئت علمی عضو شورای راهبردی پژوهش و فناوری از دانشگاه های استان به صورت ویدئو کنفرانس و به منظور تعیین اولویت های پژوهشی استان فارس در سال ۹۹ ، برگزار شد.

در ابتدای جلسه گل آفرین زارع رئیس اداره پژوهش و فناوری محیط زیست فارس ضمن تبریک اعیاد و مناسبت های پیش رو عناوین پیشنهادی معاونت های تخصصی اداره را قرائت کرده و شرح مختصری از روند انتخاب عناوین مطرح شده را ارئه کرد.

حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با قدردانی از مشارکت و همکاری اساتید دانشگاه با محیط زیست گفت:   تعیین اولویت های پژوهشی برای یک مجموعه نیاز به مطالعه، ارزیابی و بررسی های فراوانی دارد.

او، بیان کرد:  یکی از مواردی که نیاز است که در اولویت بندی قرار گیرد علل پدیده ایجاد ذرات گرد و غبار و آلاینده کلان شهر شيراز است زیرا در مطالعات کیفیت هوا سهم بسزایی دارد و عامل اصلی آلودگی در زمان وارونگی هوا است.

ظهرابی، در خصوص طرح هایی که برای احیای تالاب ها در حال مطالعه است، تصریح کرد: به منظور احیای تالاب ها دانشگاه ها باید با ارائه راهکارهای علمی به مدیریت دبیرخانه تالاب یاری رسانند تا با اقدامات راهبردی و برنامه‌ریزی‌های مدون احیای تالاب ها عملیاتی شود.

مدیر کل محیط زیست فارس، با اشاره به کمبود منابع مالی ادامه داد: با این وجود برنامه های زیادی که با حداقل هزینه ها انجام آن امکان پذیر بوده و در فرایند احیای تالاب ها نقش آفرینند و  نیاز به مطالعه دقیقی نداشته اند مانند بازگشایی مسیرهایی که مسدود بوده  یا آغاز لایروبی نقاطی که رسوبات تجمع کرده  که بخشی از کار عملیاتی شده و ضرورت دارد به صورت ضربتی از سوی همکاران  با برنامه ریزی دقیق ادامه یابد که هم اکنون در حال اجرا است.

او، افزود: مواردی نیز که نیاز به تکمیل مطالعات و اطلاعات و دیتا برداری و تدوین و تلفیق برنامه و تهیه برنامه عملیاتی دارد باید با همکاری اساتید و صاحب نظران در دانشگاه انجام شود.

ظهرابی، اضافه کرد: به دلیل کمبود اعتبارات هزینه ای، مطالعه تالاب طشک، بختگان و پریشان در اولویت بوده زیرا مشکل تامین  حقابه، کمیت و کیفیت آب در اولویت ما است.

در ادامه اعضای شورای پژوهشی، عناوین پژوهشی پیشنهادی و نظرات خود را مطرح  و مورد بحث و بررسی قرار دادند.

طرح های پیشنهادی معاونت فنی و معاون توسعه مدیریت و منابع تكميل پژوهش پارسال نیز با عنوان طرح تدوين برنامه مديريت تعارضات گونه های پلنگ ايرانی و خرس قهوه ای در استان فارس، مطالعه شناسایی و ارزيابی مناطق آسيب پذير استان فارس از آلودگی مناطق اقتصادی گل گهر و گچساران، بررسی گوشتخواران پارک ملی قطرويه و منطقه حفاظت شده بهرام گور،طرح مطالعاتی تعيين ارزش اقتصادی منابع پايه محيط زيست استان فارس مورد بررسی قرار گرفت.

نبی الله مرادی معاونت فنی اداره کل علاوه بر عناوین ذکر شده طرح هایی را پیشنهاد داد، سایر عناوین شامل امكان سنجی، احيای گونه آهو در زيستگاه های شمالی استان، تعيين ظرفيت برد زیستگاه گوزن زرد سايت ميان كتل بود.

قاسم نهاوندی، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس با تاکید بر نیاز ها و اولویت های معاونت نظارت و پایش اظهار کرد: با تبادل نظر تعدادی از الویت ها که ضرورت بیشتری داشتند از جمله اثرات توسعه و انتشار آلودگی های نوپديد بر محيط زيست، بررسی ميزان فلزات سنگين در هوای شهری و تاثير آن بر سلامت جامعه و محيط زيست، تهيه اطلس و بررسی آلودگی آب و خاک ناشی از فعاليت های كشاورزی و اثرات آن بر سلامت جامعه به خصوص استفاده از كود و سموم و آفت كش های كشاورزی  مقرر شد پیگیری های لازم بعمل آید.

همچنین زهرا شفیعی سروستانی رئیس اداره آموزش و مشارکت مردمی، عناوین طرح پایش آگاهی ها و رفتارهای زیست محیطی شهروندان استان فارس به منظور ارزیابی نیازهای آموزشی مرتبط با رفتارهای زیست محیطی و طرح حفاظت مشارکتی در پارک ملی بمو بر پایه فرهنگ سازی و استفاده از جوامع محلی حاشیه پارک  را پیشنهاد داد.

سایر اعضای شورای پژوهشی و اساتید دانشگاه نیز طرح هایی مبنی بر برآورد ارزش ریالی خسارت های ناشی از آلودگی های زیست محیطی بر محیط زیست، تعیین نقاط داغ گونه های در معرض خطر، شناسایی گروه های در معرض تهدید به ویژه گونه های موجود در منابع آبی را پیشنهاد دادند.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.