سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از تاریخ تا درمان در موسسه رازی/ یک قدم تا انبوه‌سازی واکسن کرونا

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، موسسه‌ای است که علم و نبوغ ایرانی در آن گردهم آمده تا تهدیدات علیه سلامت انسانی حیوانی به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، در خیابان شهید بهشتی کرج و در نزدیکی منطقه حصارک زمینی به مساحت ۱۱۰هکتار به چشم می‌خورد که یکی از تاثیرگذارترین مجموعه‌ها در جبهه سلامت جهانی است.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از سال ۱۳۰۳ در حال فعالیت است و مجموعه‌ای از نخبگان این حوزه مشغول فعالیت در آن هستند.موسسه‌ای که روزگاری فعالیتش را از مطالعات روی طاعون گاوی آغاز کرد و اکنون باگذشت قریب به یک قرن، مبارزه با بیماری‌های دامی تنها یکی از فعالیت‌هایش محسوب می‌شود.

دوز به دوز سلامتی

آمقی، معاون تولید مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: سالانه بیش از سه میلیارد دوز واکسن در موسسه رازی تولید می‌شود که ۳۳میلیون آن در زمینه انواع واکسن‌های انسانی است تا جایی که اکنون هفت واکسن انسانی این موسسه در بدن هر ایرانی وجود دارد.

او با بیان این که کیفیت واکسن‌های تولید شده در موسسه رازی هم‌طراز واکسن‌های خارجی است، می‌افزاید: قیمت واکسن‌های خارجی پنج برابر نمونه‌های مشابه تولید شده در رازی است.

روی سیاه زخم، سیاه شد

یکی از وجوهات مهم تولیدات موسسه رازی، واکسن‌های باکتری‌های هوازی از جمله واکسن شاربن یا همان واکسن سیاه زخم برای نشخوارکنندگان است.این واکسن بسته به نیاز کشور در زمینه مبارزه بیماری یادشده در موسسه رازی تولید می‌شود.

تدین، مدیر تحقیق و تولید واکسن‌های هوازی موسسه رازی به خبرنگار ما می‌گوید: واکسن شاربن یک واکسن زنده است و به‌واقع باکتری ضعیف شده عامل بیماری شاربن در واکسن‌های ما وجود دارد‌.

او می‌افزاید: ۳۵درصد واکسن‌های طیور و ۹۵درصد واکسن‌های دامی مورد نیاز کشور در این موسسه تولید می‌شود.

وقتی تب برفکی، تب می‌کند

بیماری ویروسی تب برفکی از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که تقریبا در تمام نقاط جهان رخ داده؛ این بیماری در جنگ جهانی دوم در سطحی بین‌المللی به عنوان تهدیدی بزرگ علیه سلامتی انسان مطرح شد.

مدت‌هاست که یک بخش تحقیق و تولید به‌صورت تخصصی بر روی واکسن تب برفکی در موسسه رازی مشغول فعالیت است.

خراسانی، مسئول بخش تحقیق و تولید واکسن تب برفکی موسسه رازی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: ویروس تب برفکی دائما درحال تغییر است و ما دراین بخش دائما در حال بررسی تغییرات این ویروس و ساخت واکسن آن با اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی کشور است.

او می‌افزاید: بیماری تب برفکی، بیماری است که عدم کنترل به موقع آن در ادوار گذشته آسیب‌های جدی را به صنعت دامی و کشورهای مختلف وارد کرده‌است.

کرونا، رازی را متوقف نکرد

اما توفیقات موسسه رازی به این‌جا ختم نمی‌شود و به‌زودی یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این موسسه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا رونمایی خواهد شد.

اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: کارآزمایی بالینی فاز‌های یک و دو نخستین واکسن نوترکیب ایرانی کووید -۱۹ کرونا به زودی آغاز می‌شود.

او می‌افزاید: امیدواریم به پشتوانه صد سال دانش و تجربه ملی و بین المللی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در واکسن سازی، تولید واکسن کرونا به عنوان واکسنی ایمن و کارا به زودی در کشور آغاز شود و مورد استفاده هموطنان  قرار بگیرد.

ایران و ایرانی می‌تواند

قطعا تولید واکسن کرونا به پشتوانه علم و اندوخته‌های جوانان ایرانی نیز مانند دیگر تولیدات داخلی، باعث تحیر جهانیان خواهد شد.

اما ایرانی‌ها در طول تاریخ و درزمینه‌های مختلف اثبات کرده‌اند که توانسته‌اند با وحدت و تکیه برظرفیت، دانش و نبوغ بی‌همتای خود به آن‌چه که دست‌نیافتنی می‌خوانندش، دست یابند.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
پوریا
۰۹:۲۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
دم همه شون گررررررررررم